Bel Canto

Bel Canto ble dannet i Tromsø i 1986 av Nils Johansen, ►Anneli Marian Drecker og Geir Jenssen. Johansen var «musikeren» i bandet, med bl.a. gitar- og fiolinferdigheter og erfaring fra rockebandet Peder Exem. Jenssen hadde stor innsikt i computernes muligheter, og Drecker hadde piano- og korbakgrunn. Sammen med Dreckers spesielle stemme og flerspråklige tekster ble denne miksen til det helt unike lyduniverset som Bel Canto har skapt. Mange har beskrevet det som «den arktiske sounden», en musikk som prøvde å beskrive store, luftige landskap. Gitarbasert elektronika var beskrivelsen gruppen selv brukte.

Skjult bak navnet Bel Canto satt en 16-, en 20- og en 22-åring i Tromsø og laget musikk for Europa. De visste at det ikke var marked for den i Norge, og demokassettene de laget sendte de til selskaper på kontinentet. Deretter dro de av gårde på interrail, og drev oppsøkende virksomhet overfor de samme folkene. I Belgia ble det napp; Crammed Discs i Brüssel ble totalt sjarmert, både av musikken og av bandmedlemmene, og ville straks ha dem til å flytte til Brüssel.

I 1987 ble debutalbumet White-out Conditions utgitt, og Bel Canto ble lansert som Norges svar på Cocteau Twins. Som de tre hadde forutsett, noe gjennombrudd hjemme var det ikke snakk om, mens spesielt spanske og franske platekjøpere falt for Bel Canto. Japanturné ble det også, og samarbeid med artisten Itsunematsu Matsui. Året etter ble albumet utgitt i England, til god mottakelse.

Etter det litt mer poppete andrealbumet, sa Jenssen takk for seg til fordel for sitt eget Bleep-prosjekt. Han var mer opptatt av house og techno enn de to andre var, og ville utforske dette. Han ble snart verdenskjent i ambient-technokretser under navnet Biosphere.

Bel Canto dro i 1990 på turné i Frankrike, og knyttet i den forbindelse til seg perkusjonisten And­reas Eriksen (Green Isac, Ym:Stammen). Han ble etter hvert tatt opp som fast medlem. Året etter turnerte de sammen med bl.a. Echo & The Bunnymen.

Med Shimmering Warm And Bright (1992), et album som gikk enda lenger i retning av dansbar popmusikk, fikk de innpass også i norske platehyller, selv om også dette albumet solgte mer på det europeiske kontinentet enn i Norge (dessuten 30000 i USA). Albumet ga dem også Spellemannprisen. Tittellåten ble en stor hit. Det gode samarbeidet med de begeistrete belgiere begynte imidlertid på denne tiden å skrante, og Bel Canto forhandlet seg ut av kontrakten med Crammed Discs.

I 1993 laget Bel Canto musikk til åpningen av NRK P3, fremført av Kringkastingsorkesteret. Året deretter ble et travelt år for Bel Canto, bl.a. som kulturelle Norges-ambassadører i forbindelse med OL på Lillehammer. Så var det den landsomfattende turneen Sirkus Midtgard, et opplegg i antirasismens tegn, hvor bl.a. også DumDum Boys deltok. Deler av turneen ble filmet, og resultatet ble Stein og stjerner, noe så sjeldent som en norsk rocke­film, laget for kinofremvisning. På samme tid ble Kirsti Nyutstumo innlemmet i gruppen (Yeahlove Swans med albumet Lovetech (1992) og Femi Gange).

Etter initiativ fra Sigbjørn Nedland oppsto prosjektet Music Channel, et kulturelt svar på Oslo-avtalen, der de innvolverte kom fra Israel, Palestina og Norge. Bel Canto representerte den norske delegasjonen, og det hele munnet ut i albumutgivelsen Music Channel (1995).

Det multikulturelle ble videreutviklet på neste album, det første på flere år, og gjesteartister som B.J. Cole, Jaki Liebezeit og Jah Wobble var med på å gi utgivelsen stor oppmerksomhet. Magic Box (1996) ble også lansert med pomp og prakt av Atlantic i USA, og Bel Canto slo spesielt godt an i San Francisco og Texas. Bel Canto ble nok en gang nominert til Spellemannprisen, og vant i to klasser.

Rush (1998) var det østlige preget mindre dominerende, og lydbildet mindre organisk enn på de to foregående utgivelsene. En sentral medspiller denne gang var Alanïas Torbjørn Brundtland, i dag bedre kjent som den ene halvdelen av Röyksopp. Rush ble utgitt i resten av Europa i 1999, under tittelen Images (med nytt cover).

Det er Drecker og Johansen som har laget Bel Cantos musikk, og med albumet Dorothy’s Victory (2002) var ringen på en måte sluttet for dem: De startet på gutte- og jenterom i Tromsø, fortsatte midt i Europa, returnerte til Norge og Oslo, hvor de etablerte seg med eget studio, mens dette albumet i sin helhet ble komponert og spilt inn i Tromsø. Andreas Eriksen var fortsatt fast perkusjonist, mens Nyutstumo var ute. Bassen ble traktert av Johansen og Jonny Sjo (D'Sound).

På begynnelsen av det nye årtusenet la Bel Canto et nytt kontinent for sine føtter, nemlig Latin-Amerika, og i februar 2004 dro bandet til Mexico for andre gang. Bel Canto har deltatt på mange samleplater, bl.a.: The World According To Crammed (1994), Heavenly Voices III (1995), Bellona Un-plugged (1997), Femme Fatale: Grrrl Power, Vol. 1 (1997), Femme Fatale: History Of Women In Popular Music (1999), Solide saker – A Tribute To DumDum Boys (1999) og Perleporten (2000).

White-out Conditions (Crammed Discs, 1987)
Birds Of Passage (Crammed Discs, 1990)
Shimmering Warm And Bright (Crammed Discs, 1992)
Magic Box (Atlantic/Lava, 1996)
Rush (EMI, 1998)
Retrospect (WEA, 2001)
Dorothy’s Victory (EMI, 2002)
Biografien er hentet fra "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2005). Redaktører for boken er Siren Steen, Bård Ose og Jan Eggum. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Bel Cantos debutplate ''White-out Conditions'' (1987) ble godt mottatt i land som Spania, Frankrike og England.


Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no