Faaberg, Sverre

Vokalist, gitarist og tekstforfatter, f. 17.08.1942 i Bergen. Faaberg er en legende i det bergenske musikkliv, og en av de aller første i Norge som spilte rock’n’roll. Det gjorde han allerede i 1954 på sin debutopptreden i hjembyen. På 60-tallet ble han kjent som Davy Dean, rockevokalist og norsk country­pionér. Faaberg var dessuten den første artisten som ga ut plate under etiketten Bergen Beat.

Sverre Faaberg startet bandet The Young Ones i 1962. Det var dette bandet Rolv Wesenlund først oppdaget da han skapte begrepet Bergen Beat i 1964. Selve navnet Bergen Beat er det mange som påberoper seg æren for – de to som helt sikkert var involvert da navnet ble bestemt, var journalist Jan Arild Larsen i Bergens Tidende og tekstforfatter Berit Sørum, senere gift med Sverre Faaberg. Faaberg var utstyrt med en meget god sangstemme, og var dessuten en av de få som klarte å synge troverdig engelsk med klar diksjon. The Young Ones besto av gode musikere, blant dem en av byens beste trommeslagere – Kjell Askeland.

Sverre Faaberg og The Young Ones debuterte tidlig i 1964 med singlen «Twangy Man», og fulgte opp samme år med «Come Some Closer» før de måtte skifte navn. Det viste seg at et svensk band het det samme, og bergenserne tok nå navnet The Swinging Ballades. Samtidig tok Faaberg psevdonymet Davy Dean som en hyllest til Davy Crockett og James Dean. Dette navnet skulle bli synonymt med sangeren i flere tiår fremover. Davy Dean & The Swinging Ballades ga ut fire singler (tre i 1964 og en i 1965) og turnerte over hele Skandinavia. Bandet var beryktet for å skape opptøyer på konsertene sine. Som regel ble scenen stormet av hysteriske jenter, mens bandet spilte sine stilsikre versjoner av bl.a. «Hey-Hey-Hey», «Paralyzed», «Lucille» og «Shakin’ All Over».

På tampen av 1965 ble The Swinging Ballades oppløst, og Davy Dean fortsatte som soloartist. Han gikk nå over fra rå rock’n’roll til røff country, og i ettertid kan det hevdes at Faaberg var den første som fremførte såkalt outlaw country i Norge. Han laget to singler på etiketten Troll i 1967, en single på RCA i 1969, og senere kom det en LP under Faabergs eget navn med C.C. Bøyesen som produsent. Denne LP-en, I objektivet, ble innspilt med gruppen Sponk og besto av kjente countrylåter med norske tekster skrevet av Berit Faaberg.

I 1975 deltok Faaberg som Davy Dean på albumet A Little Bit Of Heaven, sammen med Clive Scott og Teddy Nelson. De tre artistene alternerte på å synge tolv sanger av Johannes Kleppevik, backet av Flying Norwegians og søstrene Marita og Claudia Scott. Produsent for denne platen var Rune Walle. Faaberg trakk seg deretter tilbake fra artistlivet for å være familiemann. Først på 90-tallet begynte det å krible igjen, og Faaberg ble igjen en aktiv artist.

Etter å ha snakket i flere år om å oversette noen av sangene til Johnny Cash til norsk, gjorde Faaberg alvor av det i 2001. Sammen med sin kone og gitaristene Gunnar Merkesvik og Johnny Carlsen tok han for seg et knippe av de mest kjente sangene fra Cash-katalogen. Tolv av sangene ble også spilt inn i et lite, privat studio, utgitt av det lokale selskapet Rocade Record. To år senere sang Faaberg en av låtene på debutalbumet til hans faste backingband Twang Gang, Listen, It’s The Twang Gang.

I objektivet (Norcape, 1969)
A Little Bit Of Heaven (Cosmo, 1975)
Cash på norsk (Rocade Record, 2001)
Biografien er hentet fra "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2005). Redaktører for boken er Siren Steen, Bård Ose og Jan Eggum. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Sverre Faaberg spilte rock'n'roll allerede i 1954. Sverre Faaberg & the Young Ones var det første bandet Rolv Wesenlund oppdaget da han skapte begrepet Bergen Beat i 1964. Debut-singlen het «Twangy Man»

Sverre Faaberg opererte også under navnet Davy Dean. Her med singlen «Take Me Home To Mama»/«Houston»


Legg til ny kommentar

2 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
SVERRE 'DAVY DEAN' FAABERG!
Skrevet 22.11.2008 12:35 av Kurt 'Hoss Curtis' Mogstad

Denne mannen og artisten er et godt eksempel på hvordan mainstreamkreftene ikke slipper til de som virkelig bidrar med noe i det norske musikklivet! Jeg stiftet kjennskap til Sverre Faaberg's musikk tidlig i livet da min far kom hjem med platen 'I Objektivet' -tror jeg knapt hadde begynt på skolen. Og den gled rett inn i mitt sinn, og har siden vært der! Nå eier jeg selv denne platen, og det er en mine mest spesielle og minneverdige plater.

Norsk musikkliv og media levde jo i bakevja på den tiden (enda mer enn nå), og var alt for influert av Nashville sound og småpompøs country enda på 70-tallet, i den grad CW slapp til i det hele tatt -som nå! Og platen hadde fortjent mye mer oppmerksomhet samt at den burde vært gitt ut av et større selskap.

Heldigvis så er det slik at dyktige og talentfulle mennesker som Faaberg blir husket, og oppdaget av mennesker som vet å sette pris på slik dyktighet. Jeg har selv fått den ære og stifte bekjentskap med Sverre, og han er meget oppgående og reflektert person -en stor ressurs innen alt som har med artisteri og musikkliv å gjøre! Jeg ser fram til å bli bedre kjent med han, og også dra nytte av hans store musikalske pondus!

Mvh.
Kurt 'Hoss Curtis' Mogstad

Svar på kommentar

 
 
REAL C&W!!
Skrevet 24.07.2011 20:34 av Per Mogstad

Slutter meg til junior her!!
Etter min mening er "I Objektivet" det beste som noen gang har vært publisert av C&W på Norsk!! En bauta i norsk C&W-historrien!!
Takk for den Sverre, og ikke minst til Berit for fantastiske oversettelser!!
Dere har satt SPOR etter dere!
I ærbødighet
Per Mogstad

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no