Kings Of Convenience

Popduo fra Bergen bestående av Eirik Glambæk Bøe (gitar og vokal) og Erlend Øye (gitar og vokal). Øye og Glambæk Bøe ga i 1996 ut en selvfinansiert EP med det norskspråklige bandet Skog, som hørtes ut som en grumsete hybrid mellom Seigmen og deLillos. Etter at Øye og Glambæk Bøe året etter bodde sammen i Liverpool, fant de imidlertid den akustiske tonen og begynte å skrive nedtonede låter som Kings Of Convenience.

I 1999 ble singlen «Toxic Girl» gitt ut av det elektronisk baserte plateselskapet Tellé Records, som for anledningen opprettet en egen fløy for å gi ut pop- og rockplater. «Toxic Girl» ble en radiohit og føltes på den tiden som et jordnært og vennlig alternativ til all staffasjepopen som florerte på listene. Etter tre singleutgivelser på Éllet Records, tegnet bandet platekontrakt med labelen Source, som lanserte EP-en Playing Live In A Room.

Debutplaten Quiet Is The New Loud ble sluppet i 2001, og inneholdt akustiske poplåter, hviskende stemninger og tiltalende melodilinjer. Albumet ble en stor suksess både i Norge og utenlands, og solgte ca. 40 000 eksemplarer i Norge. Særlig i Storbritannia ble ordspillet i platetittelen godt mottatt, og den britiske musikkpressen så på Kings Of Convenience som begynnelsen på en ny stillferdig trend innenfor popmusikk. Etter plateutgivelsen spilte Kings Of Convenience flere konserter i Storbritannia, bl.a. bega de seg ut på en egen kinoturné hvor de på passende vis fremførte låter for et sittende publikum.

Quiet Is The New Loud ble etterfulgt av remixplaten Versus, hvor bl.a. Röyksopp, Bjørn Torske og britiske Four Tet bearbeider Kings Of Convenience-låter. I 2004 kom Kings of Conveniences andre studioalbum Riot On An Empty Street, hvor det helakustiske lydbildet er utvidet ved hjelp av banjo, bass og trompet.

Erlend Øye har også en solokarriere, og kom i 2002 med den elektroniske popplaten Unrest (Source/Virgin). På platen samarbeider Øye med technoartister og produsenter som Schneider TM, Prefuse 73 og Morgan Geist. To år senere kom DJ Kicks (K7); en mixplate hvor Øye spiller og synger over sine favorittlåter innen techno og pop.

Quiet Is the New Loud (Source/Virgin, 2001)
Versus (Source/Virgin, 2002) remixer
Riot On An Empty Street (Source/Virgin, 2004)
Biografien er hentet fra "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2005). Redaktører for boken er Siren Steen, Bård Ose og Jan Eggum. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Kings of Conveniences debutplate ''Quiet Is The New Loud'' (2001) ble svært godt mottatt, og i England nærmest sett på som begynnelsen på en ny «stillferdig» trend

Kings of Convenience har med sine to utgivelser solgt over 400 000 eksemplarer i Europa. Studioalbum nummer to heter ''Riot On An Empty Street'' (2004)


Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no