Foto: Roar Vestad

Christensen, Jon

Diskografi fra jazzbasen.no

Jon Christensen, OJF 2003

Trommeslager, perkusjonist, f. i Oslo 20.03.1943.

Begynte 15 år gammel som storbandtrommeslager, først i Gunnar Brostigens orkester, deretter hos Arild Bjørk (1960), deltok med Finn Melbyes kvintett i jazzamatørenes NM 1960, der bandet vant førstepremie og Jon Christensen selv fikk 2. solistpris.

Dermed ble han raskt en ettertraktet trommeslager i jazzmiljøet, var medlem av Arild Wikstrøms kvartett fra 1961, spilte fast med Egil Kapstads trio (og Karin Krog) 1962-64, var kompmusiker i jazzklubben Metropol (1962-65) og fikk der møte internasjonale stjerner som Bud Powell, Don Ellis og Dexter Gordon. Han var del av festivalkompet i Molde 1963-65, 67 og 69, spilte i Karin Krogs kvartett 1963-68 (pl.innsp. 1963, 64 og 66, festivaljobber bl.a. i Antibes 64 og Montreux 68), i Terje Bjørklunds trio 1965-66, foruten at han spilte med Egil Kapstad (pl.innsp. 1967), Einar Iversen (pl.innsp. 1967, gjenutgitt 2010), George Russell (1966-71), Bjørn Johansen (Montreux 1967) og Steve Kuhn (1968). I 1967 vant han Jazznytts musikeravstemning og mottok jazzforbundets Buddy-pris.

I 1964 startet han sitt mangeårige samarbeid med Jan Garbarek, først i Garbareks kvartett 1964-67, trio/kvartett 1967-69 (pl.innsp. 1967) og kvartett/kvintett 1969-72 (pl.innsp. 1969, 70 og 71, i Jan Erik Volds navn 1969, 70 og 73) og var med på den legendariske innspillingen av «Popofoni» 1971, gjenutgitt i 2012. Samtidig gjorde han innspillinger med bl.a. Terje Rypdal (1968 og 71), George Russell (1969, 70 og 71), Jan Allan og Rune Gustafsson (1969), Bobo Stenson og Palle Danielsson (1971) og Nordic Big Band (1971), deltok i Arild Bomans eksperimentgrupper (1968-69), Frode Thingnæs sekstett (Montreux 1969), Christian Reims sekstett (opptak fra 1969 utgitt 2008) og Calle Neumanns band (opptak 1970 utgitt 2008), jobbet med bl.a. Stan Getz (1970), Sonny Rollins (1971), Joe Farrell (1971), Europeisk workshop (1972) og Helge Hurums forskjellige band (opptak fra 1971, 72 og 75 utgitt på CD-en «Spectre» i 2007. Gjenutgivelser av Jan Erik Volds og Jan Garbareks plater kom i 2009 under navnet «Vokal – The complete recordings 1966-1977», samt opptak fra 1969, 73, 77 og 92 i Jan Erik Volds CD-boks «Ta vare», utgitt i 2014.

I 1972-74 spilte han fast med Terje Rypdal (pl.innsp. 1973 og 74), gjorde innspillinger 1973 med George Russell og Ketil Bjørnstad og var fra samme år med i Jan Garbarek/Bobo Stenson kvartett (1973-77, pl.innsp. 1973, 75 og 77, også i Jan Erik Volds navn 1977), gjorde plater med Karin Krog (1973-74), Ralph Towner (1974 og 77), Jan Garbarek/Keith Jarrett (6 LP'er 1974-79), Enrico Rava (1975 og 76), Eberhard Weber (1975), ble kåret til «Årets trommeslager» av European Jazz Federation 1975, spilte i denne perioden med utallige internasjonale navn og ble nærmest hustrommeslager i det tyske plateselskapet ECM. Tre plater med Jan Garbarek fra 1971–75 ble i 2012 gjenutgitt på CD-samlingen «Dansere»; samme år utkom et konsertopptak i Tokio april 1979 som «Sleeper» med Jarrett/Garbarek/Danielsson/Christensen.

I 1976 spilte han inn sin første plate i eget navn, «No time for time» sammen med den unge kollega Pål Thowsen, og mottok Spellemannsprisen for denne (1977) (gjenutgitt på CD 2005). Han ble medlem av flere band, Radka Toneff kvintett 1976-78 (pl.innsp. 1977, opptak 1977-80 utgitt i 2008), gruppa Blow Out 1977-78 (pl.innsp. 1977, gjenutgitt 2010 på samleplata «Compendium Records»), Terje Rypdal/Palle Mikkelborg kvartett og trio 1977-80 (pl.innsp. 1978 og 79), «Filmkvartetten» til Christian Reim (opptak 1979 utgitt 2008), Svein Finnerud trio (opptak 1980 utgitt 2007) og Miroslav Vitous Group 1979-82 (pl.innsp. 1979, 80 og 82), gjorde innspillinger med bl.a. Lennart Åberg (1977), Jan Garbarek (1978), Palle Mikkelborg (1979), John Clark (1980), Rainer Brüninghaus (1980) og Mike Nock (1981), foruten at han var med i Det Skandinaviske Jazzensemblet 1980 og 81 under ledelse av Carla Bley og Gil Evans.

I 1981-82 var han igjen medlem av Jan Garbareks kvartett (pl.innsp. 1981), i Knut Riisnæs kvartett 1981-84 (pl.innsp. 1982) og i Jazzpønkensemblet 1982-85, og det ble flere innspillinger (Stu Goldberg og Håkon Graf 1982) med denne eminente trommeslager som utvilsomt har norsk rekord i platemedvirkning. Opptak fra 1981 finnes på Terje Bjørklunds album «Yesterday song», utgitt i 2014.

I 1982 var han så sammen med Arild Andersen med på å danne en kvintett med de unge musikerne Nils Petter Molvær, Tore Brunborg og Jon Balke, en gruppe som fra 1984 ble hetende «Masqualero» etter deres første plateinnspilling (1983). Med «Masqualero» har han gjort ytterligere tre plateinnspillinger («Bande a part» 1985, «Aero» 1987 og «Re-enter» 1990), har mottatt tre Spellemannspriser (1983, 86 og 91), og har gjort en rekke festivaljobber og turnéer, både i Europa og USA.

Jon Christensen er en ytterst lydhør og følsom trommeslager, men allikevel en styrende dynamisk kraft og i høy grad bestemmende for det musikalske resultat. Også 80- og 90-tallet bød på spennende oppdrag, bl.a. i Brødrene Balke's Etno Funk (Kongsberg 1984), E'Olen (Molde 1985), hans «perkusjonsverksted» sammen med Alex Riel på Kongsberg 1986, engasjementer med Lars Danielsson kvartet fra 1985 (pl.innsp. 1985, 1994 og 1996), John Scofield 1989-92, Sidsel Endresen Group fra 1990 (pl.innsp. 1990 og 1993), Oslo 13 fra samme år (pl.innsp. 1992), Bennie Wallace 1991, trio med Bobo Stenson og Bjørn Alterhaug fra 1992, Tore Brunborg Prosjekt fra 1992 (pl.innsp. samme året), Bugge Wesseltoft 1993, samt innspillinger med bl.a. Göran Klinghagen (1986), Harry Pepl/Herbert Joos (1987), Alfred Janson (1987), Per Husby (1987), Bjørn Alterhaug (1988 og 90-91), Jan Erik Vold (1990), Jon Balke (1990), Knut Riisnæs/Jon Christensen (1991-92), Jazz-Punk Ensemblet (1991 og 1997), Tomasz Stanko (plate 1991 og Molde-engasjement 1997), musikk til den gamle stumfilmen «Laila», plater med Ingeborg Hungnes/Terje Venaas (1993), Ketil Bjørnstad (1993 og 1994), Bendik Hofseth (1994), Misha Alperin (1995 og 1997), Terje Rypdal (1996), Bobo Stenson (1999), Olga Konkova (2001), Ron Olsen (utgitt 2002), Rita Marcotulli (utgitt 2003), Terje Rypdals «Vossabrygg» 2003, samt Terje Gewelts «Small world», Jacob Youngs «Evening falls», Lars Danielssons «Libera me» og «Mélange bleu», duoplata «Senderos» med Dino Saluzzi og finske Iro Haarlas «Northbound», de sju siste utgitt 2004-06.

I 2006 spilte han inn en ny plate med Jacob Young, «Sideways», i 2007-08 kom flere utgivelser av gamle opptak med Christian Reim, Helge Hurum, Carl Magnus Neumann, Radka Toneff og Svein Finnerud, samt nye plater med Carl Petter Opsahl («Love, the blues») og Kristin Skaare («Var»). i 2010 utkom Ketil Bjørnstads «Remembrance» – med Jon Christensen, i 2011 «Mitt hjerte alltid vanker» med Ingebrigt Håker Flaten og Håkon Kornstad og «Vespers» med Iro Haarla Quintet, og i 2012 Tore Johansens «Double Rainbow». Med trioen Carsten Dahl / Arild Andersen / Jon Christensen utga han «Space is the place» (2012) og «Under the Rainbow» (2013).

Pust ut – det gjenstår å fortelle at han ble tildelt Oslo kommunes kunstnerpris i 1987 og kåret til «Årets musiker» 1992 av FNJ.

Nasjonalbiblioteket/Januar 2015



-
Biografien er produsert av Norsk Jazzarkiv og er tidligere publisert i jazzbasen.no.
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no