Endresen, Sidsel

Diskografi fra jazzbasen.no

Sidsel Endresen2006 (CF Wesenberg, No Spaghetti Edition)

Sanger, komponist, tekstforfatter, f. 19.06.1952

Født i Trondheim, i perioder bosatt i England, flyttet endelig til Oslo i 1976 og har siden vært en markant stemme på den norske og internasjonale musikkscenen – med festivaloppdrag i Skandinavia, i Europa, USA, Canada, Kina og Japan. Hun er i dag en av de viktigste utøverne og stilskaperne innen vokal improvisasjon og såkalte utvidete vokalteknikker. Hun har beveget seg fra fusion og kammerjazz på 1980 og 90-tallet til improvisasjonsmusikk og «ny» musikk fra midten av 1990-tallet fram til i dag. Samtidig har hun beveget seg fra større formater til utforsking av solo-, duo- og trio-formatene. De siste 15 årene har hennes arbeid hovedsaklig vært konsentrert om den sjangerfrie improvisasjonsmusikken, både som utøver, stemmeutforsker og komponist. I en årrekke har hun hatt undervisningsoppdrag ved Norges Musikkhøgskole, der hun var med på å starte og utvikle improvisasjon som eget fag, samt workshops og masterklasser ved flere europeiske konservatorier og høyskoler. Hun har hatt en stor og merkbar påvirkning på norske jazzsangere de siste tiårene.

I tidlig karrière var hun medlem av soulgruppa «Chipahua» fra 1979 (pl.innsp. «Chipahua Live» 1984) og den suksessfulle Jon Eberson Group 1980-87, hvor hun med sin Joni Mitchell-inspirerte sang medvirket som sanger og tekstforfatter på LP-ene «Jive talking» (1980), «Polarities» (1981/82), «City Visions» (1983, fikk Spellemannprisen i klassen «Opphavsmenn») og «Stories» (1985). Det første albumet fikk Spellemannprisen 1981 i klassen for jazzrock. Hun skapte i 1985 et større verk sammen med Jon Eberson («To all the birds that cannot fly») og fortsatte samarbeidet med Eberson i en kvintett 1987-90 (pl.innsp. «Pigs and Poetry» 1987).

1990-97 hadde hun sin egen Sidsel Endresen Group med Nils Petter Molvær, Django Bates og Jon Christensen, hvilken allerede i juni 1990 ble dokumentert på CD-en «So I write» (ECM). Fra 1992 hadde hun i 12 år et duo-samarbeid med keyboardisten Bugge Wesseltoft (CD-ene «Nightsong» 1994, «Duplex ride» 1997 og «Out here. In there» utgitt 2002).

Utenom det rent jazzmusikalske har hun deltatt i forskjellige prosjekter som bl.a. jentekvartetten «Darlings» (1981-82), albumet «Songwriters for the stars» (med Göran Friistorp 1985), «Etterlatte sanger» (Morten og Jesper Halle, 1988), forestillingen «En skapelsesoppfordring» (med Rob Waring og Torgeir Rebolledo Pedersen, 1989), «Kvinner i rød kveld» (med Katja Medbøe og Jon Balke, Torshov-teatret 1990-91), «Gå løs på vinteren med øks!» og som sanger, skuespiller og komponist i «Medea» (Torshov-teatret 1992), «Overflaten» (med «Søyr» 1992), «Odde» (ved åpningen av Dansens år 1993), «Hannah» (teaterfestival i Helsinki 1994) og «Fruen fra havet» (Blackbox 1995). Siden 1999 har hun vært solist og medkomponist i prosjektet «LautLeben» med Rolf Wallin.

Hun er TV- og radio-portrettert i mange land siden 1988, har mottatt i alt fire Spellemannpriser, fikk Smuget-prisen 1992, mottok i 1993 det første stipend fra Radka Toneffs minnefond og var samme år ansvarlig for bestillingsverket «Pagan Pilgrimage» ved Molde-festivalen (innspilt i bearbeidet form på albumet «Exile» 1994). I 1994 deltok hun videre på plateinnspilling med gruppa «Out to lunch», var med på Olav H. Hauge-prosjektet ved Vossajazz 1995, deltok i sangtrio med Elin Rosseland og Eldbjørg Raknes (ESE) 1996-2002 («Kvinner på randen av vokalt sammenbrudd» på Voss i 1996 og platen «Gack!» 1998), medvirket på Helge Ibergs album «Never ending west side story», utgitt 1997, Jon Balkes «Saturation» 1998, Nils Petter Molværs «Solid ether» 1999 og «NP3» (utgitt 2002) og sin egen CD «Undertow» (utgitt 2000, fulgt opp av flere variasjoner 2000-2005). Fra 1997 har hun hatt sitt eget «SOLO»-prosjekt, og hadde blant annet solokonsert ved Molde Jazzfestival i 2002 og utgav soloalbumet «One» i 2006 (SOFA). I 1999 mottok hun Kongsberg Jazzfestivals Store Musikerpris «Klart Svar», og for året 2000 ble hun hedret med Norsk Jazzforums høyeste utmerkelse, Buddyprisen.

Utover 2000-tallet har aktiviteten fortsatt vært på høyt nivå. Hun skapte musikken til kortfilmen «Expedition» i 2000, og leverte bestillingsverk til bergenske Nattjazzen 2002 («Living rooms») og til BBC i 2005 («SomeSing»). Hun ble nominert til Nordisk Råds musikkpris både i 2001 og 2011, og mottok Oslo Bys Kunstnerpris i 2002. I årene 2002-2008 hadde hun duo- og triosamarbeidet «Merriwinkle» med Christian Wallumrød og Helge Sten (CD-en «Merriwinkle» utgitt 2004). Fra 2005 har hun hatt trio med Jan Bang og Erik Honoré (CD-en «Crime scenes» utgitt i 2006) og duo med Jan Bang (CD-en «... and Popples from Kandahar» utgitt 2010), fra 2007 «Humcrush» med Ståle Storløkken og Thomas Strønen (CDen «Ha!» utgitt 2011), fra 2008 duo med Håkon Kornstad og samarbeid med Kim Myhr og Trondheim Jazzorkester (CD-en «Stems & Cages» utgitt 2010), og fra 2009 duo med Stian Westerhus («Didymoi dreams» utgitt 2012, hedret med Spellemannprisen for samme året).

Dertil har hun medvirket på plater og prosjekter med Pål Thowsen («… the rest is rumours» utgitt 2002), Terje Isungset («Igloo», opptak fra Jukkasjärvi ishotell vinteren 2004), Jon Balke Batagraf («Statements») og Nils Petter Molvær («er») (begge utgitt i 2005), den europeiske frijazzgruppa «Speeq» (Luc Ex, Mark Sanders o.a.) 2005-2007, Bugge Wesseltofts «Jazzland Community» 2006, «Punkt, live remixes» med Endresen og Jon Hassel fra Punkt-festivalene 2006-07 (utgitt 2008) og «Uncommon Deities» med en større gruppe ledet av Jan Bang og Erik Honoré (utgitt 2012). Videre har hun deltatt på Jan Bangs «Narrative from the Subtropics» (utgitt 2013) og Honorés «Heliographs» (utgitt 2014). Med prosjektet «Duo art» (sammen med Henning Kraggerud, Marius Neset og andre) ga hun ut «Creating magic» i 2014, det samme året hun var «artist in residence» under jazzfestivalen i Molde.

Nasjonalbiblioteket/Januar 2015

-
Biografien er produsert av Norsk Jazzarkiv og er tidligere publisert i jazzbasen.no.
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no