Kapstad, Egil

Diskografi fra jazzbasen.no

Egil Kapstad

Pianist, arrangør, komponist (f. i Oslo 06.08.1940 - d. 13.07.2017)

En av landets fremste pianister, et beskjedent menneske som aldri stresset, og hans berømmelse i jazzmiljøet kom ikke før han var myndig!

Han ble med i Frode Thingnæs kvintett på begynnelsen av 60-tallet (pl.innsp. 1963), hadde egen trio 1962-64 hvor han utviklet sitt Bill Evans-påvirkete spill og hvor Karin Krog var fast medvirkende, han deltok også i hennes kvartetter (pl.innsp. 1963, LP'en «By Myself» 1964 og festivalengasjement i Antibes samme år). Medlem av Bjørn Johansens kvartett 1964-65, Thorleif Østerengs orkester fra 1964, ledet sporadisk egne grupper og brukte den jazzfattige tid fra 1965 og utover til å studere kontrapunkt, harmonilære og tolvtoneteknikk med Bjørn Fongård og instrumentasjon med Sigurd Berge - og var en periode daglig leder i «Ny Musikk». Ved Jazznytts musikeravstemning i 1967 vant han i kategoriene pianister og arrangører, samtidig som han hadde spilt inn sin første LP i eget navn, «Syner» (Norsk Jazzforum LP 1, 1967).

Kapstad ble yrkesmusiker i 1973, på 70-tallet i lang tid medlem av Bjørn Johansens kvartett, spilte inn LP'en «Krog + Gershwin» 1973-74 (med Karin Krog og Bjarne Nerem), deltok i innpillinger med Paul Weeden (1974) og Harald Gundhus («Jazz for barn» 1974), ble en av våre mest ettertraktete akkompagnatører, spilte fra midten av 70-tallet mye med Karin Krog og Bjarne Nerem, også med Helge Hurum (opptak fra 1975 utgitt i 2007 på CD-en «Spectre»), ledet eget band 1975-77, og fikk omsider Buddy-prisen i 1977.

Fra 1977 var han med i Magni Wentzels kvintetter og kvartetter (pl.innsp. 1983, 85, med Art Farmer 1987-88, turné i India 1990), i Norsk Jazzsekstett, Molde 1978, spilte inn jazz&lyrikk-platen «Til jorden» med Rolf Jacobsen 1978, og dannet samme år den fine Bjørn Johansen/Egil Kapstad kvartett (1978-85, en rekke festivaljobber, innsp. med musikk av Einar Schanke 1979, LP'ene «Friends» 1980 (gjenutgitt på CD i 2003) og «Epilog – Bill Evans in Memorian» 1984).

Ved siden av dette spilte han med Appaloosa Mainstream Ensemble 1980-84, Nordic Be-Bop Society i Molde 1982, Friends Connection 1982-83, gjorde innspillinger med Thorgeir Stubø 1983 og Per Husby 1985, og fra 1985 var han fast medlem av Laila Dalseth kvintett.

Fra midten av 80-tallet har hadde han jazz&lyrikk-samarbeid med Jan Erik Vold, hvilket resulterte i en rekke festivaloppdrag og plater («Den dagen Lady døde» 1986, «Blåmann! Blåmann!» med Chet Baker 1988, «Sannheten om trikken er at den brenner» 1990, «Pytt Pytt Blues» 1992, «Obstfelder Live på Rebekka West» 1993 og «Her er huset som Per bygde» 1996). Kapstad var også huspianist i plateselskapet Gemini og spilte inn album med bl.a. Totti Bergh (1985, 86 og 90), Laila Dalseth (1986 og 95), Al Cohn (1986), Kenny Davern/Flip Philips/Bjarne Nerem (1987, gjenutgivelse 2006 på CD-en «Embraceable you»), «Norsk Jazz 295 år» 1990, «Jazz på Norsk» 1990, Totti Bergh/Plas Johnson (1991), foruten at han i 1988 skapte sin egen vakre trioinnspilling «Cherokee» (Spellemannprisen 1989), gjentok suksessen i 1993 med «Rememberance» (Spellemannprisen 1994). 9 spor fra Totti Berghs og Al Cohns innspillinger 1985–90 ble gjenutgitt i 2012 på CDen «Totti’s choice».

Egil Kapstad skrev en rekke fine jazzkomposisjoner, mest kjent er hans «Syner» fra 1967 (oppført i ny versjon 1990) og «Epilog - Bill Evans in Memorian» fra Vossajazz 1983, han skrev teatermusikk til «King Lear», «Kongsemnerne» og Helge Hagerups «Kuler og krutt i solnedgangen», komposisjonen «Døgn» for kammerorkester, samt korverk, arrangementer av norske folketoner og annet. For «Epilog» ble han tildelt NOPA-prisen «Årets verk» i 1983. Hans arrangementskunst i senere år ble dokumentert på Laila Dalseths jubileumsalbum «A woman's intuition» fra 1995.

I 1992 og 93 ledet han prosjektet «Ungdom & jazz» under Oslo jazzfestival, der unge talenter fikk kyndig veiledning av vår dyktigste pianist. Egil Kapstad var på 90-tallet bosatt i Kragerø og Kristiansand, og underviste på Agder Musikkonservatorium. Det forhindret ham ikke i å delta i plateproduksjoner med George De Leon (1994, CD-en «Crossroads» utgitt 2006), Karin Krog (1994) og Staffan William-Olsson (1995), og i 1997 ble han invitert til å gi solokonsert under Molde-festivalen. Siste plateinnspillinger er «'Round Chet's midnight» med Hilde Hefte (1999), «First song» med Bodil Niska (2000), «Violin» med Ola Kvernberg (2000), «Playsong» med Hilde Hefte (2001) og «The next step» med Jon Larsen (2003, gjenutgitt 2009), foruten at han i 2002-03 tok initiativ til og medvirket på CD-en «Bjørn Johansen in memoriam».

I 2001 ble han tildelt «Sildajazzprisen» ved jazzfestivalen i Haugesund. Fra 1.1.2003 ble han statsstipendiat og kunne vie seg fullt og helt til komponering og utøvende musikk; samme år flyttet han igjen til Kristiansand.

Det ble nye plateinnspillinger, med Hilde Hefte («Hildes bossaHefte» 2003, «On the corner» 2006 og «An evening in Prague» 2006, der han arrangerte for The city of Prague Philharmonic Orch) og hans egen «Wolfvoices» (2003) med komposisjoner for symfoniorkester, kammerkor, instrumentalkvartett og solofløytist. I 2004 ble det gitt ut opptak fra 1980 med skuespilleren Rolf Søder under Egil Kapstads musikalske ledelse, CD-en «Jargong Vålereng’», samtidig som egne komposisjoner ble utgitt Norsk Jazzforlag i noteheftet «Fiin gammel» og han spilte inn CD-en «Core business» med den irske gitaristen Louis Stewart. I 2009 utkom en ny CD med Jan Erik Vold og Kapstad med tittelen «Drømmemakeren sa», og i 2014 kom Jan Erik Volds CD-boks «Ta vare», der Egil Kapstad, som Volds viktigste støttespiller, var med på en rekke opptak fra 1986, 88, 90, 92, 93, 96, 98 og 2008.

Nasjonalbibioteket/Juli 2017

-
Biografien er produsert av Norsk Jazzarkiv og er tidligere publisert i jazzbasen.no.
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no