September When, The

Stavangerband, startet i 1987 av Morten Abel (Knutsen) (sang, gitar), Helge Hummervoll (keyboards) og Tor Øyvind Syvertsen (gitar, sang) – alle tre med fortid i Mods. Dette var også besetningen da The September When ga ut sitt selvtitulerte debutalbum i 1989. I forkant av utgivelsen promoterte trioen seg selv ved en rekke akustiske opptredener i hovedstaden. Mods’ varemerke var på mange måter Abels tekster på umiskjennelig siddis. Gruppens tredje plate kom med engelske tekster, men uten suksess, man måtte begynne forfra igjen: Mods ble oppløst, og The September When var en realitet. Abel la ikke skjul på at internasjonalt gjennombrudd var hans og bandets ambisjon, intet mindre. Musikalsk lå stilen i et sofistikert akustisk pop-rock-leie, mot Mods' mer dansevennlige vers/refreng-pop. Albumet, The September When, ble innspilt i Marcus Studios i London, og anmelderne skjønte at her var det store ting på gang.

Frem mot neste utgivelse skiftet bandet form og besetning, Stene Osmundsen (trommer) og Gulleiv Wee (bass), begge med erfaring fra Blonde On Blonde, og jazzmusikeren Morten Mølster (gitar), eks Freebag, var nye tilskudd, mens Syvertsen var ute. Uttrykket var også i endring, fra det halv­akustiske debutalbumet til det definitivt elektriske og stilmessig mye mer varierte Mother I’ve Been Kissed (1991). Med dette albumet var suksessen på nasjonalt plan et faktum. Kritikerne var samstemte i sine positive kritikker, og over 75 000 platekjøpere sikret seg platen. Den funky låten «Bullet Me» ble en enorm hit for The September When; den ble spilt overalt, og konsertene eksploderte når denne ble avfyrt. Albumet ble også lansert over store deler av Europa. Sommeren 1991 spilte The September When for tusenvis av mennesker landet rundt, på festivaler som Roskilde, Midt-Fyn og Kalvøya, samt på småjobber i England.

Neste album, One Eye Open fra 1993, var råere og mindre kommersielt enn forgjengeren. Anmelderne mente at det var uten publikumstreffere som nevnte «Bullet Me», men singlen «Can I Trust You» lå faktisk to uker lenger på VG-lista Topp 20 (5 mot 3), og oppnådde høyere plassering (2. mot 8. plass). Albumet føk derimot – som det foregående – helt til topps på listene, og The September When var defititivt helt øverst i den norske popeliten. Musikktidsskriftet Beat fastslo like godt at «Norge har fått sitt R.E.M.». Opprinnelig skulle den islandske popdronningen Björk være med på innspillingene, men måtte avlyse da det kolliderte med en Sugarcubes-turné.

1993 bød dessuten på prisen Årets Spellemann, samt jobben som oppvarmingsband for kanadiske Alannah Myles på hennes tysklandsturné. Morten Abel var med i Nils Gaups film Hodet over vannet samme år, og han fremførte filmens tittelmelodi i duett med Prepple Houmb fra DumDum Boys.

HuggerMugger, fra 1994, presenterte The September When i alle dets fasetter: fra det rockete, med mildt støyende «gitarvegger» som drivkraft bak flere av låtene, til vare og følsomme stemninger over andre – singleslippet «Cries Like A Baby» var en rolig ballade med strykere og blåsere. Etter utgivelsen sa Wee takk for laget, og tok plass i Janne Hagens Gospel Combo (selvtitulert debutalbum i 1996). Hans plass i The September When ble overtatt av Torkild Viig, nok et gammelt Mods-medlem.

I 1995 dro The September When atter til Tyskland, denne gang for en seks ukers turné sammen med det tyske bandet Fury In The Slaughterhouse. HuggerMugger ble solgt i over 100 000 eksemplarer, og The September When var definitivt en supergruppe i norsk målestokk. Likevel valgte Abel å oppløse bandet i 1996, og oppga kunstneriske ambisjoner som hovedgrunnen. Han startet umiddelbart trioen Peltz, som ga ut albumet Coma i 1996. Deretter startet en gullkantet solokarriere for artisten som ble født i Bodø, og ikke flyttet til Stavanger før han var 15 år.

Morten Mølster spilte i 1997 på Nils Petter Molværs suksessalbum Khmer. To år seinere ble ha ansatt som direktør for Stavanger Symfoniorkester, et orkester han hadde spilt sammen med i The September When-tiden. Både Torkild Viig, Stene Osmundsen og Helge Hummervoll har vært innom Leif & Kompisane. Gulleiv Wee har jobbet sammen med en rekke artister, deriblant Sigvart Dagsland, Sissel Kyrkjebø og Grethe Svensen.

The September When deltok på en rekke samlealbum, og bandets historie ble oppsummert på samlealbumet Prestige de la Norvège 89–96 på Absolute-selskapet EVA Records. I 2002 kom Warner med sitt samlealbum: The Best Of TSW.

The September When (WEA, 1989)
Mother I’ve Been Kissed (WEA, 1991)
One Eye Open (WEA, 1993)
HuggerMugger (WEA, 1994)
Prestige de la Norvège 89–96 (EVA Records, 1996)
The Best Of TSW (WEA, 2002)
Biografien er hentet fra "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2005). Redaktører for boken er Siren Steen, Bård Ose og Jan Eggum. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.
Del artikkelen på:
                    |     Mer

The September When fikk en super-hit med «Bullet Me» fra ''Mother, I've Been Kissed'' (1991)

The September When hadde en stor hit med «Cries Like A Baby» fra ''Hugger Mugger'' (1994) og opplevde stor popularitet før Morten Abel valgte å oppløse bandet i 1996

I 1990 besto The September When av Morten Abel, Helge Hummervoll, Stene Osmundsen, Gulleiv Wee og Morten Mølster (Beat)

I 1993 ga The September When ut ''One Eye Open'' og ble kåret til Årets Spellemann


Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no