Tommy Tee

Tommy Flåten, DJ, graffitimaler og produsent fra Storo i Oslo, f. 18.12.1971. Tommy Tee har siden slutten av 1980-tallet vært den ledende skikkelsen i norsk hiphop. Som redaktør for magasinet FatCap og programleder for programmet Strictly Hip Hop på Rainbow Radio skapte han seg et navn i det lille hiphop-miljøet i Oslo fra 1988. Han laget Norges første fullblods hiphop-låt med «Crazy Minister» på albumet Mer muffens (1989) av Snikksnakk, jobbet med rapperne Backfire, MC Cey og Code of Laws og deltok på The Re-Enforcement (1993) av B.O.L.T. Warhead.

I 1993 ble han programleder for National Rap Show på NRK P3, og samtidig begynte han for alvor å jobbe som produsent og remikser. I 1995 sa han opp jobben som salgssjef i Mega Records for å bygge opp produksjons- og plateselskapet Tee Productions, og i 1996 produserte han albumet Standards for saksofonisten Helén Eriksen på Blue Note/EMI. I 1997 ga Tee Productions ut sitt første album: Top Notch av Warlocks, produsert av Tommy Tee og Hawk i Warlocks. Selskapet ble også hjem for artister som N-Light-N (Son of Light), Diaz og Opaque, og med sin kompromissløse vilje til bare å spille og gi ut musikk han mente var bra nok, fikk Tommy Tee flere uvenner i det norske hiphop-miljøet. Han nektet å spille artister som Gatas Parlament og ►Ellers Det på National Rap Show, og i 1997 kom misnøyen til overflaten i form av en langvarig og bitter krangel med Christer Falcks plateselskap C+C Records og artistene Oslo Fluid og Darkside Of The Force.

Etter mye medieomtale og fysiske og verbale konfrontasjoner, viste Tommy Tee til slutt hvem som var kongen på haugen med soloalbumet Bonds, Beats & Beliefs (1998). Tommy produserte hele albumet, men rappet bare noen få tekstlinjer selv. Han overlot isteden mikrofonen til Tee Productions’ andre artister og nærmere 30 New York-rappere – deriblant storheter som Pete Rock og Talib Kweli. Albumet solgte over 20 000 eksemplarer, mens singlen «Takin' Ova» lå på VG-lista i 11 uker. Dette er fortsatt Tommys eneste soloplate, men han har arbeidet videre med en rekke prosjekter, samleplater og mixtapes. T. P. Allstars' Norske byggeklosser (1999) var nærmest en oppfølger av soloplaten, uten amerikanske rappere, mens ScandalNavia Vol. 1 (2000) samlet de skandinaviske hiphop-miljøene. Han jobbet også i større grad med å produsere for utenlandske artister, og har samarbeidet med svenske Ken, Petter og Ayo, finske Fintelligence, danske Clemens og amerikanske Souls Of Mischief og M.O.P. Han har også produsert for Paperboys og Gatas Parlament.

Etter at Tee Productions opplevde skuffende salg av soloplatene til Diaz og Opaque i skyggen av den norskspråklige rapbølgen i 2000 og 2001, slapp Tee Productions sine første norskspråklige utgivelser: Gatas Parlaments Holdning over underholdning (2002) og Diaz' Velkommen hjem Andres (2003). Tommy Tee vendte deretter gradvis tilbake i rampelyset selv, først med seks uoffisielle mixtapes i serien H.E.A.T. (2002–04) og deretter med Back To Work – The Official TP mixtape vol. 1 (2004) og To legender utan penger (2004) – et samarbeid med den svenske rapperen Ken. Noen salgssuksess ble albumene derimot ikke, og To legender utan penger forsvant ut av VG-lista etter bare én uke.

Bonds, Beats & Beliefs (Tee Productions, 1998)
Norske byggeklosser (Tee Productions, 1999) T. P. Allstars
ScandalNavia Vol. 1 (Tee Productions, 2000) m/flere art.
Back To Work – The Official TP Mixtape Vol. 1 (Tee Productions, 2004) m/flere art.
To legender utan penger (Tee Productions, 2004) Ken Ring og Tommy Tee
Biografien er hentet fra "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2005). Redaktører for boken er Siren Steen, Bård Ose og Jan Eggum. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Tommy Tee har vært en sentral person i hiphop-miljøet fra starten av norsk hiphop, og på singlen «Takin' Ova» fikk han hjelp av N-Light-N, Opaque, Warlocks, Diaz og Father Blanco


Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no