Elektronikaprosjektet til musiker og produsent Gisle Martens Meyer fra Bergen, f. 09.04.1975. Martens Meyer slapp sin debutsingel E-Pipe i 2000, og gjorde samme året sin første konsert på Bergen Kino i forbindelse med Filmklubbens programslipp. Et lite rykte begynte å surre rundt prosjektet og i 2001 vant Ugress Zoom; en slags talentiade for nye norske artister i regi av NRK P3 og utestedet SoWhat. Samme år vant også Ugress’ første singleutgivelse på Azur Records, Loungemeister, NRKs Urørt-pris for nye, ukjente musikere.
Debutalbumet Resound ble sluppet i 2002 og inneholdt en blanding av disco, funk og triphop fundert på kinematisk bigbeat-techno. Platen er i tillegg fullstappet av samples og referanser til film- og musikkhistorien. Låten «Spider-Man Theme» ble med sin klebrige melodilinje en betydelig radiohit, og i tillegg brukt i flere reklamefilmer. Resound gikk rett inn på toppen av salgslistene og har siden solgt over 20 000 eksemplarer. To år senere kom Ugress’ andreplate Cinematronics. Albumet tok opp igjen tråden fra debuten med melodisk sampletechno spekket med filmreferanser fra skrekkfilmer, B- og Bollywood-filmer, nostalgi og store rytmer.
Therese Vadem, tidligere kjent fra Atakama, står for vokalen på flere Ugress-låter, både live og på plateinnspillinger. I konsertsammenheng utvides Ugress i tillegg med bassist, trommeslager og saksofonist.
Gisle Martens Meyer har gjort remixer for artister som ►Poor Rich Ones, Slowpho og ►Spetakkel. Han har også satt musikk til den franske ekstremsportfilmen The Perfect Moment.
Resound (Port Azur/Tuba, 2002)
Cinematronics (Port Azur/Tuba, 2004)