Øian, Johan

Komponist, arrangør og musiker (klaver, orgel), 08.07.1915–04.08.1978. Øian tok organisteksamen i 1933, og tok klaverutdannelse bl.a. hos Reimar Riefling. Han var ansatt som solopianist, arrangør og medlem av Kringkastingsorkesteret fra 1946. I de første årene etter krigen var han svært aktiv som solopianist, bl.a. med Filharmonisk Selskaps Orkester, men det var særlig evnene til å improvisere mellomspillene i den populære Meloditimen i NRK som gjorde ham landskjent. I radioen arbeidet han også med religiøs musikk, og arrangerte salmer og religiøse sanger.

Øian var en av norsk populærmusikks mest produktive komponister, med 360 større og mindre verk registrert hos TONO. Hoveddelen av dette er visemelodier, skrevet i forbindelse med radiojobben. Han har tonesatt dikt av flere sentrale norske lyrikere, som Hans Børli, André Bjerke og Einar Skjæraasen, og revypregede tekster av bl.a. Arild Feldborg, Egil Hagen og Otto Nielsen. Mer kjent er nok utallige melodier til barnesanger, med tekster av Ragnhild Knagenhjelm, Sten Nilsen, Helge Sverre Nesheim, Thorbjørn Egner og Ingebrigt Davik. I samarbeid med Amund Schrøder er Øian kjent for «Hanefar på kirketårnet», «På sykkeltur», «Jeg er en liten blåveis» og «Vesle Petter vekkeklokke». Flere av disse ble først spilt inn i 1954 av Frank Robert. «Noen barn er brune», med tekst av Jo Tennfjord er knyttet til Berit Brænnes Tamar og Trine-serie i Barnetimen for de minste, og spilt inn av ►Per Asplin (1960), som også har spilt inn Øians «Novembervise» og «Meslinger».

Aller mest kjent er noen av hans rundt tyve melodier til ►Alf Prøysens tekster. Folkeeie er dyrevisene «Nøtteliten», «Helene Harefrøken» og «Bolla Pinnsvin», innspilt av Prøysen med Øians eget ensemble (1955). Disse er hentet fra Øian-Prøysens barnemusikal, Sirkus Mikkelikski (Det Norske Teatret, 1954). De fleste av Øians Prøysen-komposisjoner er barnesanger som «Reven og kråka» og «Hanan i Drammen», men han er også ansvarlig for melodien til «Sårbæintvæilsen», innspilt med Nora Brockstedt (1970).

Av «voksne» sanger/viser kan nevnes «Je kjem ifrå Mjøsa» (tekst og sang Odd Grythe, 1979), «Dama te musikken» (tekst August Mauritzen) innspilt med Kari Diesen (1959) og «Vesle jente» (tekst og sang ►Erik Bye, 1972). «Betweenagerlove» (tekst Trygve Fongen) og «Valse Musette» (tekst Egil Hagen) er spilt inn av ►Kirsti Sparboe (1972). Instrumentalkomposisjonene hans begynte nesten alltid som klaverkomposisjoner, for så å bli arrangert for større besetninger. Øian er representert på NOPAs lange serie med Light Music From Norway, Vol. 2, 6, 8 og 9 med bl.a. «Melodi Beguine», «Festmarsj», «La Boutique» og «Romantisk rapsodi for klaver og orkester», der han selv er klaversolist. Kjell Bækkelund spiller seks Øian-komposisjoner på Light Music From Norway 12/13 (1975), en dobbel-LP med populær solo klavermusikk og han er representert på Kringkastingsorkesteret: Ut mot havet (1989).

Med hektisk aktivitet i NRK ble det liten tid til plateinnspillinger. Ved siden av akkompagnement til en del religiøse og mer nasjonalt klassiske innspillinger med bl.a. Olav Werner og Erling Volden, ga han ut noen EP-plater, Johan Øian, piano, spiller populære klaverstykker 1–2 (1955) og Johan Øian, klaver, spiller julesanger (1963, en EP med 33-hastighet). På turistplaten Norway In Song And Music (1963) spiller han Christian Sindings «Frühlingsrauschen» og Rikard Nordraaks «Valse Caprice». På en 78-single fra 1955 spiller han Hugo Gyldmarks populære «Ave Maria» og «Etyde» (Stephen Heller), senere satt sammen med «In einem kühlen Grunde» (Fr. Glück) og «Hænderne» (Gyldmark) på en EP fra 1958.

Biografien er hentet fra "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2005). Redaktører for boken er Siren Steen, Bård Ose og Jan Eggum. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Johan Øian laget melodier til kjente sanger som «Helene Harefrøken», «Nøtteliten» og «Noen barn er brune», men han fikk også tid til å spille piano på plate, slik som på EP-ene «Ave Maria» fra 50-tallet og ''Johan Øian spiller julesanger'' (1963)

Johan Øian laget melodier til kjente sanger som «Helene Harefrøken», «Nøtteliten» og «Noen barn er brune», men han fikk også tid til å spille piano på plate, slik som på EP-ene «Ave Maria» fra 50-tallet og ''Johan Øian spiller julesanger''


Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no