Tango Baroque med Glorvigen og Dalen

Per Arne Glorvigen og Tormod Dalen har startet sin egen musikksjanger: TangoBaroque. Nå lar de Bach og Vivaldi møte Astor Piazzolla i regi av Rikskonsertene. Fra 12. til 20. turnerer de hjemlandet fra Nøtterøy til Modum Bad.

Per Arne Glorvigen og Tormod Dalen

- To fremragende kosmopolitter med hvert sitt autentiske instrument møtes. Hjemmepublikummet får møte to norske musikere som har høstet mye applaus på norske og utenlandske scener, sier Helge Skansen, konsertsjef i Rikskonsertene.

De to musikerne møttes på kafé i Paris. Per Arne Glorvigen var i Paris på grunn av tangoen. Tormod Dalen var i Paris for barokken. Nå spiller de et sjarmerende konsertprogram med verker av Tarquino Merula, Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi og tangokongen Astor Piazzolla.

- Det blir kjempeartig å reise på turne i Norge. Myten sier at vi møtte hverandre på en kneipe i Paris og fant ut at vi var naboer. Sannheten er at nordmenn i utlandet finner nordmenn, sier Tormod Dalen.

Tango
Per Arne Glorvigen var Årets festspillmusiker i Bergen. Der dro han fulle hus med tango-operaen Maria de Buenos Aires. Tangoen har vært hans hjerte nært helt siden han skaffet seg et bandoneón fra 1920-tallet med en helt spesiell klang.

- Jeg begynte å spille på dette instrumentet som 25-åring. Det er relativt sent for en profesjonell musiker. Instrumentet er så ulogisk at man skulle ikke tro det var tyskerne som oppfant det og masseproduserte det, sier han.

- Jeg lette etter en klang jeg kunne identifisere meg med. Så fant jeg dette instrumentet. Utfordringen var å lære å spille på det. Med 72 knapper å holde styr på, 37 på høyre hånd og 35 på venstre, og ulike toner på inn- og uttrekk, var det ikke bare bare, sier Glorvigen.

Også Tormod Dalen er fornøyd med sin klang i den gamle barokkchelloen:

- Strengene er sauetarm fra oppdrettssau. De er garantert dobbeltrenset, og for å si det slik: Det er renere enn det skinnet på pølsa som du spiser til middag, sier Dalen.

Metropol

Da de først havnet i Paris var det fordi de søkte etter sin musikksjanger.

- Jeg betalte husleia med mynter og brukte tre-fire timer hver dag på å spille på Metrosystemet det første halve året i Paris, sier Glorvigen.

- Jeg var så skremt av Paris at jeg ikke engang turte spille på Metroen. Jeg var der med skrekkblandet fryd. Det er et under at jeg overlevde, sier Dalen.

Det er et stykke derifra til i dag. Siden den gang har de to musikerne frekventert europeiske storscener og altså utviklet et nytt musikalsk språk som hjemmepublikummet kan ta del i under norgesturneen i høst.

BIOGRAFIER

Per Arne Glorvigen kommer fra Dovre.

  • Diplomeksamen i akkordeon ved Norges musikkhøgskole før han drog til Paris.
  • I Paris livnærte han seg over en toårsperiode ved å spille på gater og T-banestasjoner, mens han tok timer hos den kjente bandoneonmester Juan Jose Mosalini.
  • Glorvigen har flere opphold i Buenos Aires bak seg. Målet var å oppleve bandoneon-musikken i dens rette omgivelser.
  • Nå er Glorvigen profesjonell bandoneonist med base i Paris og har vært solist med Oslo-filharmonien, Gøteborg-filharmonien, Det russiske nasjonalorkester og Deutsche Kammerphilharmonie i Bremen. Han har spilt sammen med stjerneutøvere som Giora Feidman (klarinett), Göran Söllscher (gitar) og ikke minst megastjernen Gidon Kremer, som han har spilt inn 4 CDer sammen med.
  • Gav ut CD-en TangoBaroque i 2005 til strålende kritikker.
  • Årets festspillmusiker i 2006.

Tormod Dalen
  • Utdannet ved Norges musikkhøgskole og så for seg en karriere som orkestermusiker. Studerte i Den Haag og Brussel.
  • Utvandret nordmann med base i Paris.
  • Tormod Dalen har stor suksess i Europa og spiller jevnlig med velkjente ensembler som Le Concert Spirituel, Gabrieli Consort & Players, Les Arts Florissant og La Petite Bande.
  • Han har deltatt på plateinnspillinger for merker som Deutsche Grammophon, EMI, Virgin, Erato, Naxos, BIS og Simax.
  • Dalen tar barokkcelloen ut av sin historiske kontekst og bruker den i avant-garde musikk, hip-hop og tango.
  • Tormod Dalen underviser på konservatoriet i Toulouse og gir også kurser, forelesninger og mesterklasser i barokkinterpretasjon.



Turnèrute:
12.09 Nøtterøy Kulturhus, kl 19.20
13.09 Mo i Rana, Kammersalen, kl. 19.00
16.09 Sandnes Kulturhus, kl. 20.00
17.09 Sarpsborg, Skjeberg kirke, kl. 19.00
19.09 Larvik Museum, kl. 19.00
20.09 Modum Bad, kl. 19.30
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no