Festspillene med kontroversiell Mozart-opera

Festspillene i Bergen 2007 presenterer Calixto Bieitos kontroversielle og radikale tolkning av Mozarts "Bortførelsen fra Serailet". - Ved å overføre handlingen til dagens kyniske sexindustri, får Bieito fram brutaliteten og kraften i Mozarts musikk, sier Festspilldirektør Per Boye Hansen.

Bortførelsen fra Serailet (Festspillene i Bergen 2007)

Oppsetningen er et samarbeid mellom Festspillene i Bergen, Komische Oper i Berlin, Det Norske Kammerorkester og Bergen Operakor.

Calixto Bieito hadde stor suksess med sin katalanske tolkning av Peer Gynt under årets Festspill. Nå får publikum også anledning til å se hva han har å tilføre klassisk opera.

- Ved å overføre handlingen til dagens kyniske sexindustri, får Bieito fram brutaliteten og kraften i Mozarts musikk, sier Festspilldirektør Per Boye Hansen i en offisiell uttalelse.

Calixto Bieito har gjennom en årrekke markert seg som en av de mest betydningsfulle og kontroversielle instruktørene i Europa.

Sterke reaksjoner
Oppsetningen skapte sterke reaksjoner med sine vold- og sexscener da den første gang ble vist på Komische Oper i Berlin for to år siden. Publikum ropte og det var tilløp til tumulter i salen under forestillingen. Reaksjonene var både buing og bravorop. Internasjonal presse fattet interesse for oppsetningen og ble referert stort sett over hele verden.

Kontroversene spisset seg ytterligere til da en av operaens sponsorer, en representant fra Daimler Benz, uttalte bestyrtet til RTL at han ville oppfordre konsernledelsen til å trekke tilbake støtten de ga til Komische Oper. Det førte til sterke protester og mannen ble irettesatt av daværende kulturminister i Tyskland, Christina Weiss.

Konsernledelsen dementerte påstandene og sa at de på ingen måte ville trekke støtten og garanterte ledelsen full kunstnerisk frihet.

Forestillingen ble en stor publikumssuksess og etter hvert som den etablerte seg på repertoaret stilnet protestene.

Brennaktuelt politisk dokument
- Det er en stor glede å kunne presentere et av Mozarts store mesterverk, som svært sjeldent blir fremført i Norge. Vi er spesielt glade for at vi har fått til et samarbeid mellom et lokalt kor, vårt fremste kammerorkester og et av Europas ledende operahus, uttaler Festspilldirektør Hansen i en pressemelding.

”Bortførelsen fra Serailet” ble skrevet på oppdrag fra Joseph II og urframført på hans Burgtheater i Wien i 1782 under ledelse av Mozart som da var 26 år gammel. Operaen har orientalske eksotiske referanser og blir hevdet å være en feiring av østerrikernes seier over tyrkerne. Samme året skulle det russisk-østerrikske forbund mot Tyrkia konsolideres, og verket blir derfor sett som et brennaktuelt politisk dokument med sin appell til å vise toleranse og sjenerøsitet.

Handlingen har også klare referanser til Mozarts eget liv. Stykkets heltinne heter Konstanze, samme navn som kvinnen han giftet seg med få uker etter premieren. Hennes standhaftighet overfor Bassa Selims tilnærmelser og rene kjærlighet til sin elskede Belmonte, uttrykker Mozarts egne ønsker.

Fra harem til bordell
Calixto Bieito tar utgangspunkt i Serailet som harem og flytter handlingen til et bordell et eller annet sted i Europa i dag. Kvinnene som er fanget i bordellet blir behandlet som slaver og lever under nedverdigende forhold. Bassa Selims tilnærmelser er grove overgrep. Brutaliteten i teksten kommer fram på en ny og skarpere måte. Når det i teksten står at "dersom du ikke lystrer vil jeg bruke alle tilgjengelige torturmetoder", så vises dette konkret og realistisk på scenen.

Calixto Bieitos oppsetning er tidligere ikke blitt spilt utenfor Komische Oper i Berlin. "Bortførelsen fra Serailet" ble sist fremført i Norge på 1970-tallet

Dirigent: Sèbastien Rouland,
Regi: Calixto Bieito
Scenografi: Alfons Flores
Kostyme: Anna Eiermann
Lys: Franck Evin

Forestillingen blir fremført 3. og 4. juni 2007 i Grieghallen. Se hjemmesiden til Festspillene for mer info.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no