Kjærlighet og galskap i Universitetets Aula

Førstkommende tirsdag blir det mulig å høre Skrik og Madonna under Munchs store veggmalerier. Alle konspirasjonsteorier om at de stjålne bildene ble holdt i finsk varetekt inntil koret var klar til fremførelse benektes på det kraftigste. Bratsjist Are Sandbakken beskyldes på sin side for å snikinnføre bratsjismen i norsk kulturliv gjennom en hemmelig organisasjon...

Schola Cantorum

Da Munchs malerier ble stjålet, bestemte kammerkoret Schola Cantorum seg for å bestille verker til Munchs tekster, bl.a diktene til nettopp Skrik og Madonna. Disse skulle fremføres som en hyllest til maleriene da de kom til rette.

Koret fikk riktignok ikke midler til komposisjonene, og hele prosjektet ble utsatt til penger var skaffet - forunderlig nok trakk det samtidig ut i tid at maleriene kom til rette.

Med midler fra Norsk-Finsk kulturfond og Norsk Kulturråd satt koret i gang Timo-Juhani Kyllönen og Bjørn Morten Christophersen arbeidet med å lage verker til Munchs tekster. Konspirasjonsteorier verserer om at maleriene hele tiden ble holdt
fanget i Finland, og først skulle slippes løs da koret var klar til å fremføre verkene - noe som selvfølgelig benektes på det kraftigste av både Schola Cantorum og komponisten Kyllönen.

Den unge komponisten Bjørn Morten Christophersenhar skrevet to verker til koret over Munchs dramatiske dagboknotater. Bratsj-solist i det ene verket er Are Sandbakken, medlem av Oslo Strykekvartett og professor ved Norges Musikkhøgskole.

Også her verserer det visstnok rykter om at Sandbakken er i ferd med å snikinnføre bratsjismen i det norske kulturlivet, gjennom den hemmelige organisasjonen Viola Braccia (Voldens Arm), jfr beethovenkoden.no. Denne revolusjonære undergrunnsbevegelsen støttes av Schola Cantorum: Mer bratsj inn i norske konsertsaler!

Kjærlighet og galskap
Kjærlighet og galskap er rammen for konserten, temaer nært knyttet til Edvard Munchs liv og kunst. Konsertprogrammet som helhet ønsker på en sammensatt måte, og gjennom en rekke europeiske komponister, å uttrykke ulike former for kjærlighet og galskap: Kjærligheten til et menneske, til et fedreland, til musikken; galskap som i krigføring og død, den komiske galskap og galskap som hos den psykisk syke.

Foruten urfremføringer til Munchs tekster: korverker skrevet under 2. Verdenskrig (Britten: Hymn to St Cecilia og Poulenc: Un soir de neige), utdrag fra Per Nørgård : Wie ein Kind, og sanger om kjærlighet av Karin Rehnquist og Claude Debussy.

Universitetets Aula, Oslo tirsdag 21.11 kl 19.30

Kammerkoret Schola Cantorum, dirigent Tone Bianca Dahl, Are Sandbakken, bratsj.
Konserten støttes fra Norsk Kulturråd og Finsk-norsk kulturfond.

Mer info kan også leses på sidene til Schola Cantorum.no.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no