FFUK 50 år: Feiret med stor prisutdeling

Fond for utøvende kunstnere feiret i går sitt 50-års jubileum, og samtidig delte de ut ærespriser til artister og scenekunstnere for fortjenstfull medvirkning ved innspilling av grammofonplater eller i sceniske forestillinger. Prisvinnerne er...

Trygve Seim (Foto: Colin Eick)

Til sammen ble det delt ut et prisbeløp pålydende kr 410.000,-, fordelt på ni priser på kr. 40.000 og en veteranpris på kr. 50.000.

Æresprisene bærer navnet "Rolf Gammleng-prisene" etter mannen som fikk opprettet Fond for utøvende kunstnere for 50 år siden. Han var da leder av Norsk Musikerforbund, og ble senere arbeidende styreformann i fondet. Stortinget vedtok ”fondsloven” den 14. desember 1956, og det første styret ble oppnevnt sommeren 2007.

Prisene gis etter forslag fra utøverorganisasjonene i Norge, Norske Dansekunstnere, Norsk Skuespillerforbund, Musikernes Fellesorganisasjon og Gramart, samt fra fonogramprodusentene i Norge., til prisvinnere som alle på en fremragende måte har deltatt i flere gode produksjoner, være seg innspillinger eller sceniske forestillinger. Fondets styre fatter den endelige beslutningen.

Mer enn 80 gjester fra norsk kulturliv var tilstede for å feire fondet og prisvinnerne, og Statsråd Trond Giske overrakte den største prisen. Vertskap var fondets nye styre med styreleder Lene Hansen fra Tromsø i spissen.

Årets prisvinnere er:
Veteranprisen: Knutsen og Ludvigsen
Jazz: Trygve Seim
Kunstmusikk: Atle Sponberg
Rock: Turboneger
Rap: Ivar "Ravi" Johansen
Viser/folkemusikk: Tone Hulbækmo
Studiomusikere: Horns for Hire: Morten Halle, Torbjørn Sunde, Jens Petter Antonsen
Sidsel Walstad
Sceniske forestillinger:
Skuespiller: Anne Marit Jacobsen
Danser: Therese Skauge

Og her er juryens begrunnelse:
Knutsen og Ludvigsen.
Mer fortjente veteranprisvinnere enn årets prisvinnere skal man lete lenge etter. Prisvinnerne er legender i levende live, de har skapt en fantasiverden i sin tunnel for flere generasjoner, de skrev sanger på 70-tallet som er kult-musikk i dag, de hadde sitt come-back på Øya-festivalen i sommer, til glede for nær sagt hele Norge.

Knutsen og Ludvigsen har gitt oss sanger som ”Grevling i taket”, ”Gamle, gule platen med Beach Boys”, ”Spæll på fiolin” med Arve Tellefsen og Kåre Ørnhøy, ”Kanskje kommer kongen”, ”Dum og deilig” og mange, mange flere. De har også gitt oss barne-tv, barnetimen, et merkelig persongalleri med typer som Feskhandler Thorske, Hosi-Anna Lund, Biffala Lindstrøm og en konduktør som var falt av toget og bodde i tunnel…. Knutsen og Ludvigsen er henholdsvis Øystein Dolmen og Gustav Lorentzen. Juba, juba!!!

Therese Skauge.
Therese Skauge er en av Norges fremste kvinnelige samtidsdansere. Hun er utdannet ved Statens Balletthøyskole og har vært ansatt i Carte Blanche siden 1990. Der har hun hatt en rekke store oppgaver med koreografer som Mats Ek, Jens Østberg, Ingun Bjørnsgaard og Ina Christel Johannessen. Therese har en helt særegen kraft og scenisk tilstedeværelse. Hennes formidlingsevne er formidabel, noe hun til fulle har vist i alle forestillinger hun har deltatt i.

Anne Marit Jacobsen.
Anne Marit Jacobsen er en av våre mest folkekjære skuespillere. Også hun er en utrolig formidler, vil hun vi skal le så ler vi, vil hun vi skal gråte så gråter vi. Hun gikk ut av Statens Teaterhøgskole i 1970, og ble allerede samme år nasjonalt kjent for sin sterke tolkning av Hedvig i TV-versjonen av Vildanden.

Hun er en av våre mest allsidige skuespillere, og har gjort en rekke store roller både i revy, på film, i TV-drama, i parodier – i tillegg til at hun også er en dyktig folkesanger. Hun har vært ansatt på Nationaltheatret siden 1970, hvor hun vel har satt rekord i antall spilte forestillinger med monologen ”Lili Valentin” som hun har spilt mer enn 300 ganger. I høst spiller hun fru Alving i Ibsens Gjengangere, men vi er så heldige å ha henne i Logen for å ta i mot prisen før hun iler tilbake til scenen.

Trygve Seim.
Saxofonisten, komponisten og orkesterlederen Trygve Seim har lenge hatt en fremtredende rolle i norsk jazz.

I tillegg til de kunstneriske kvaliteter er han en organisator av de sjeldne, noe som kommer de ulike konstellasjoner han deltar i til gode. Hvert år på denne tiden arrangerer han juleturneen ”The Source of Christmas” med sitt band The Source og et utall andre utøvere, i år Marinemusikken i Horten, Lars Klevstrand, Tora Augestad, en hel gruppe musikere fra Egypt og mange flere. Et overflødighetshorn av de sjeldne. Dette nesten som en motsetning til mange av hans innspillinger, som framstår som stilrene, til tider sarte og lavmælte og veldig personlige. Han har et tydelig uttrykk, som høster internasjonal anerkjennelse, ikke minst fikk hans ECM-utgivelse i fjor, Sangam, fantastiske kritikker både i USA og Europa, så vel som i Norge.

Tone Hulbækmo.
Tone Hulbækmo synger norsk folkemusikk, europeiske middelalderballader, renessansemusikk og viser av nyere dato. Hennes musikalske bakgrunn er fra hjemtraktene i Nord-Østerdalen, men hun har også framført tradisjonsmusikk fra andre deler av landet. I tillegg til sangen er hun også kjent for sin personlige spillestil på den norske harpa, og hun akkompagnerer ofte seg selv. Hun har åtte plateutgivelser bak seg, i eget navn, med gruppen Kalenda Maya og med sin livsledsager Hans Fredrik Jacobsen. For tre av disse har hun også mottatt Spelemannsprisen.

Atle Sponberg.
Fiolinisten og konsertmesteren i Kringkastingsorkesteret, Atle Sponberg, er beskrevet som en mangestrenget musikant. Han er en formidler og en kontaktskaper mellom sal og scene. Ikke så rent sjeldent kommer også humoren til uttrykk. Han har studert ved Norges Musikkhøgskole og i Amsterdam, og hatt mesterklasser med verdens store fiolinister. Selv om hans daglige virke er i Kringkastingsorkesteret, leder han også ofte Det Norske Kammerorkester eller har soloaftener. Han har medvirket på en hel rekke plateinnspillinger, bl.a. en CD med duoer for fiolin og cello sammen med Øystein Birkeland, og som solist med Gjøvik Sinfonietta.

Ivar ”Ravi” Johansen
er kanskje den av prisvinnerne som har deltatt på færrest ! albuminnspillinger. Men hvor tydelig er han ikke når han først deltar! Hans singler "Utadæsjælåpplevelse" og "Dødsøt" var radiohiter og populære fra barnehagebarn til godt voksne.

Han startet sin musikalske karriere med orgel og trompet i hjembyen Tønsberg. Det var også der han sammen med gode korpsvenner startet Jaga Jazzist. Dette blåser-jazzbandet som forvirret mange med sin elektronikk og moderne rytmer. De spilte inn en EP som varte i hele 44 minutter! Og som fikk sterke anmeldelser fra pressen. Ivar har vært med i flere profilerte grupper, og deltatt på innspillinger med Briskeby, Jessica Fletcher, Salvatore og flere. Sitt eget debutalbum kom i mars; ”Lekr Butik” , og her er tekstene skrevet på hans eget språk, rett fram etter uttalen – og som publikum kjenner som ravisk.

Turboneger
Turboneger ble startet i Oslo i 1988. At dette bandet skulle bli et av Norges største og mest respekterte rockeband var det nok ingen som trodde den gangen. Turbonegers karriere har til tider vært preget av turbulens, allerede i 1990 ble det sagt at de var oppløst, for så å komme sterkt tilbake med kraftige spark mot etablissementet. De har gått fra illsint til melodiøs rock, imaget har skiftet, men gode innspillinger med provoserende tekster har blitt deres varemerke, sammen med dongeri og seilerhatter. De har lagt Europa og særlig Tyskland for sine føtter, og var i lange perioder stjerner i utlandet mens de ble ignorert av pressen her hjemme.

Men sommeren 2002 la de ut på sin Res-Erection turne, til Europas store festivaler, og dette ble en triumf-ferd, også i Norge. Deres innspilling ”Never is Forever” er blitt en klassiker, og deres 2003-innspilling ”Scandinavian Leather” tok også endelig det store, norske publikummet med storm.

Studiomusikere.
En gruppe musikere som man knapt hører om, er studiomusikerne. Studiomusikere kjennetegnes av at de er skolerte, rutinerte, allsidige og at de kan gå rett inn i en sammenheng og spille rett fra ”bla’”. Ofte er studiomusikerne av avgjørende betydning for resultatet av en innspilling.

Fond for utøvende kunstnere deler ut to priser til denne gruppen musikere hvert år, som en takk for uvurderlig hjelp ved et utall innspillinger. De er nesten usynlige på coveret, men tydelige ved spilling av platene. I dag skal de fram i lyset.

Sidsel Walstad
Som så mange studiomusikere har hun også en egen karriere. Sidsel Walstad er solo-harpist i Kringkastingsorkesteret, før det var hun det samme i Operaorkesteret. Hennes musikalske mangfold er unikt, hun har spilt på plater med Solveig Slettahjell, Sølvguttene, Oslo Gospel Choir, Jørn Simen Øverli med flere, og hun beveger seg fra barokk til rock. Hun har utviklet sin egen, helt spesielle nisje med sine elektriske harper, og holder for tiden på med et solo-prosjekt.

Horns for Hire
Den andre studiomusikerprisen går til gruppen ”Horns for Hire”. Der det trengs en blåserekke til et opptak er det ofte denne gruppen vi hører. ”Horns for Hire” består av Morten Halle, Torbjørn Sunde og Jens Petter Antonsen. Også disse har en lang karriere bak seg, Morten Halle som solist og med flere egne band, Torbjørn Sunde og Jens Petter Antonsen som profilerte utøvere i flere orkestre.

Fondets nye styre:

Styreleder: Lene Hansen, Tromsø. Sametings-representant, adjunkt, frilans-journalist.
Nestleder: Arnfinn Bjerkestrand, forbundsleder i Musikernes Fellesorganisasjon
Medlemmer: Tone Øvrebø Johannessen, forbundsleder i Norske Dansekunstnere, tidligere danser.
Tove Bøygard, artist
Bård Iversen, artist
Toni Usman, skuespiller
Marte Thorsby, daglig leder Ifpi Norge, advokat.

Festskrift til fondets 50-årsjubileum finner du her.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no