Jazzredaktør på glattisen

Trombonist Torbjørn Sunde er sjokkert over uttalelsene til Jazznytts redaktør Jan Granlie her på Ballade. Hans lederartikler har fungert mer som asbest enn som lim, mener han. Sunde er også sterkt kritisk til det han omtaler som redaktørens elitedyrkelse og ultrasjåvinisme. - Dagens Jazznytt fungerer overhodet ikke som noe samlende organ for jazz-Norge, tordner Torbjørn Sunde.

Torbjørn Sunde_Meridians

Av Torbjørn Sunde, trombonist

Jeg ble lettere sjokkert over Jan Granlies uttalelser her på Ballade.

Hans intensjoner er at Jazznytt skal være limet i jazz-Norge og folkelig. Dette er så langt unna virkeligheten at det ikke kan stå uimotsagt.

Mer som asbest enn lim

Jeg kan fremlegge Granlies ledere, konsert- og plateanmeldelser gjennom hele hans redaktørtid. Hans redaksjonelle linje og profil er den stikk motsatte av det han prøver å skape inntrykk av her på Ballade.

Hvis jeg skal følge opp symbolbruken, har Granlies ledere fungert mer som asbest enn som lim i jazz-Norge.

Helt konsekvent og ukritisk hyller han en selektert gruppe norske jazzmusikere, og fellesnevneren for disse er at de spiller tidsriktig og politisk korrekt musikk i henhold til Granlies verden.

Men Granlies største kjepphest er at disse er norske, og mye bedre enn disse kjedelige utlendingene, særlig amerikanerne. Dette går igjen i 99 % av Granlies ledere, bare sjekk dem! Litt av et lim!

Arroganse mot hverdagssliterne

Så til den "folkelige" profilen: Like konsekvent som Granlies ”elitedyrkelse” og ultrasjåvinisme, går hans arroganse og nedlatenhet mot resten, og ikke minst majoriteten av musikermassen i Norsk Jazzforum: Hverdagssliterne innen straight storbandjazz, bebop, swing, mainstream, dixieland, jazzrock, latin- og standardjazz.

I dagens klima er dette politisk ukorrekte sjangere, noe Granlie til de grader bidrar til å fyre oppunder.

Jan Granlie står som ansvarlig redaktør for denne gørra, men NJF har også et indirekte ansvar; så lenge Jazznytt er en del av denne organisasjonen.

Dagens Jazznytt fungerer overhodet ikke som noe samlende organ for jazz-Norge, men derimot bidrar tidsskriftet til å øke den misnøye og frustrasjon som har kommet til syne siste tida.

Jan Granlies uttalelser her i Ballade er enten direkte løgn eller mot bedre vitende, og jeg mener at verken Jazznytts lesere eller NJF kan leve med noen av delene.

Nok er nok!

Torbjørn Sunde har lang fartstid innen jazzen som trombonist, vokalist, keyboardist og arrangør. Han er født i Oslo i 1954, og vokste opp på Gjøvik. Sunde fikk sin internasjonale debut med Terje Rypdal Odyssey i 1974-75. Han har spilt i Oslo 13, samarbeidet med blant andre Jon Balke og Jon Eberson, og gitt ut egne soloplater. I 2006 vant han studiomusikerprisen med bandet Horns For Hire utdelt av Fond for Utøvende Kunstnere.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no