Konsert for flygel og figurteater

- "Nippon" er en visuell konsert med utgangspunkt i japansk estetikk, forteller pianist Ellen Ugelvik. Sammen med figurteater-spiller Espen Dekko inntar Ugelvik lille sal i Oslo konserthus, onsdag 24. januar, med en forestilling inspirert av lydene av regn, hav, blod og tango. Forestillingen skal presentere publikum for nyskrevet japansk musikk, og gi et bilde av det rike mangfoldet i japansk samtidskultur, mikset med norsk visuell kunst.

Espen Dekko med masker (2007)

Av Arvid Skancke-Knutsen

- Musikken til "Nippon" er av nålevende japanske komponister som har latt seg inspirere av lydene av regn, hav, blod, natt, filmmusikk og tango. Det abstrakte figurteateret speiler renheten og konsentrasjonen i noh-teateret, mens musikken beveger seg fra sjelefred i Kyotos zen-hager til Tokyos pulserende byliv.

Ordene tilhører Ellen Ugelvik, som har spesialisert seg på samtidsmusikk, og den senere tiden øvd inn bestilte verker av bl.a. Rune Rebne, Webjørn Sæther, Christian Blom, Mari Takano, Chrichan Larsson, Ayuo Takahashi , Yin, Casper Cordes og Sverre Indris Joner.

Ugelvik har gitt konserter i Kina, Japan, Russland, Polen, Litauen, Nederland, Danmark og Tyskland, og ved norske festivaler som Festspillene i Bergen, Oslo Kammermusikkfestival, Vestfoldfestspillene og Festspillene i Nord-Norge. I 2004 var hun ansatt i en stipendiat-stilling i Ultima gjennom Norsk Kulturråd.

Stort og rikt møte med Japan

- Forestillingen springer ut fra et opphold i Japan i november/desember 2004. Med støtte fra Sasakawafondet og Ultima tilbrakte jeg 3 uker i Tokyo og Kyoto på leting etter japansk samtidsmusikk for piano. Utbyttet var stort og rikt. Jeg traff flere interessante komponister som bl.a. Toshio Hosokawa, Ashira Nishimura, Mari Takano, Dai Fujikura, Masahiro Miwa og Atsuko Gondai. Jeg innledet samarbeid med flere av disse komponistene.

Ugelvik sier at oppholdet i Japan var preget av sterke motsetninger - fra det pulserende bylivet i Tokyo til sjelefred i zen-hagene i Kyoto en regntung ettermiddag i desember.

- Jeg ønsker å formidle videre dette spennet i den japanske kultur, som jo finnes i musikken, men som kan forsterkes ytterligere ved bruk av visuelle virkemidler.

Det er dette samspillet mellom kunstformer som har avfødt forestillingen "Nippon".

Gamle tradisjoner, moderne tablåer

- Japan har en gammel dukketeater-tradisjon (kabuki), men det er mulighetene i det abstrakte figurteater jeg vil kombinere verkene for piano med. Figurteater har en unik mulighet til å skape vektløse, ubegripelige og forbløffende situasjoner – mer enn noe annet ”live” medium. Espen Dekko er en av Norges fremste dukkespillere, og vil skape moderne tablåer med utgangspunkt i tre av musikkstykkene.

Ellen Ugelvik ble av Bergens Tidende utnevnt til Årets kulturnavn 2006, og var i høst også solist med Oslo Sinfonietta og Bodø Sinfonietta .Alt i 2003 ble hun valgt ut som en av Rikskonsertenes INTRO-musikere, der de utvalgte over en treårsperiode blir presentert som solist ved konserter og festivaler i inn- og utland.

Soloplate i år

I 2007 kommer Ellen Ugelviks første soloplate, og hun skal også være solist i en ny pianokonsert for to klaver og sinfonietta av Håkon Berge med BIT 20 ensemble. Sammen med lydteknikeren Asle Karstad har hun dessuten duoen Jagerflygel.

- Målet med "Nippon" er å presentere publikum for nyskrevet japansk musikk, og gi et bilde av det rike mangfoldet i japansk samtidskultur. Vi mener interessante interaktive aspekter kan oppstå når den japanske musikken tolkes av norske utøvere, og mikses med norsk visuell kunst. Forestillingen er en del av prosjektet Øst-Vest som jeg utvikler i samarbeid med japanske, kinesiske og norske kunstnere, sier Ugelvik, som ellers understreker at forestillingen primært er for voksne.

Oslo Konserthus, lille sal, onsdag 24. januar 2007 kl. 19.30

Medvirkende: Ellen Ugelvik, klaver og Espen Dekko, figurteater. Musikk av Hosokawa, Fujikura, Mochizuki, Takahashi, Sakamoto.

Konserten er støttet av Fond for lyd og bilde, Ny Musikk Oslo, Fond for utøvende kunstnere, Rikskonsertene, Sasakawafondet og Norsk Kulturråd.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no