Britisk skamros til Natalia Strelchenko

Den norsk-russiske pianistinnen Natalia Strelchenko spilte rett over nyttår i Wigmore Hall i London, og er nå rost opp i skyene av både Times Online, The Observer og The Independent. På repertoaret sto klaverstykker av Agathe Backer-Grøndahl og Franz Liszt: En oppgave den entusiastiske og karismatiske musikeren ifølge de britiske anmelderne løste med glans.

Natalia Strelchenko_2

Av Arvid Skancke-Knutsen

Natalia Strelchenko er født i 1976. Hun debuterte med St. Petersburg konservatorieorkester som 13-åring, og studerte deretter ved samme konservatorium. Hun avsluttet diplomstudiet ved Norges Musikkhøgskole 2004 med professor Einar Henning Smebye, som hun også har en klaverduo sammen med.

Strelchenko har holdt konserter i Los Angeles, Stockholm, København, Amsterdam, Glasgow, München, Moskva og St. Petersburg. Og nå nylig også i London, der hun nærmest fjetret blaserte britiske anmeldere med sin tilstedeværelse og sin teknikk.

"The next time Natalia Strelchenko comes to town, be there", skriver Geoff Brown i Times Online om debutkonserten i Wigmore Hall 3. januar. Han fortsetter: "Power came balanced with poetry, velocity with reflection", og avslutter sin omtale med å kalle Strelchenko "a genius at twinkling".

Like begeistret var Anthony Holden i The Observer, som skriver: "Her passionate sensibility combined with formidable technique to produce passages of great poise and beauty, enhanced by her charming stage manner - a mixture of coquettish, conspiratorial eye-contact with the front few rows, unorthodox air-punching at the end of significant sections and head-rolls towards the ceiling in truly transcendental style. So ferocious were her assaults on the more animated studies that Strelchenko occasionally seemed in danger of losing control; but such was her commitment, clear feeling for the work and grasp of its complexities, that her sheer virtuosity carried her audience along, enthralled. I suspect we will be hearing much more of this engaging artist."

- Vi var redde for at ingen skulle komme på konserten, siden den var lagt så tidlig på nyåret, forteller Natalia Strelchenko til Ballade.

- Men så viste det seg isteden å være et rent lykketreff, der folk var lystne på å oppleve musikk igjen etter jule- og nyttårsdagene. Det ble fullt hus, og alle disse fantastisk hyggelige anmeldelsene.

På debutkonserten i Wigmore Hall fremførte Strelchenko "Etudes d'execution transcendante" av Franz Liszt, et verk som hun også spilte inn på plate for Arena i 2005 og fikk glimrende omtale i bl.a. Bergens Tidende for. Michael Church i The Independent, som også falt pladask for Strelchenkos fyrverkeri av en konsert, omtaler deler av denne avdelingen som både "Titanic" og "Herculean". Men han roser også valget av Agathe Backer Grøndahl, som selv var en student av Franz Liszt i Weimar, og skriver: "Whether this music is "great" is irrelevant: it's extremely good and belongs in the general repertoire."

Det er nok gode ord å ta med seg inn i et år der man skal markere hundreårsdagen for Backer-Grøndahls død. Natalia Strelchenko er i ferd med å spille inn hennes komplette verker for klaver, nok en gang på plateselskapet Arena. Det kan fort vise seg å bli et betydelig bidrag ikke bare til Backer Grøndahls minne, men til også til norsk tonekunst med internasjonal appell.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no