UFFA-huset i Trondheim holder motarrangement til årets by:Larm i Trondheim. Arrangørene er sterkt kritiske til by:Larms kommersielle holdning, fildelingskampanje, aldersgrense, lokalisering og kulturpolitiske verdisyn. - Man ser en stadig økning av samarbeid mellom kommersielle aktører og musikkbransjen. Vi er svært skeptiske til måten dette blir håndtert på hos by:Larm, spesielt når by:Larm som allerede sitter på millioner i billettinntekter og sponsormidler stikker sugerøret ned i glasset av sårt trengte kulturmidler, heter det fra UFFA.
UFFA gir på sine nettsider følgende begunnelse for at de arrangerer spy:Larm:
Aldersgrense
Etter å ha tatt by:larm programmet i nærmere øyesyn har vi funnet ut at tilnærmelsesvis alle konsertene er forbeholdt dem over 18. Skal kultur være eksklusivt - utelukkende forbeholdt et innbringende, øldrikkende publikum?
Det SKAL gå an å lage løsninger som åpner for at de under 18 kan få med seg konsertene.
Dette løses med egne serveringsområder på de fleste festivaler og burde være et krav, spesielt når det er snakk om arrangementer som mottar såpass med kulturstøtte.
Personvern kontra kapitalistisk motivert overvåkning
Platebransjen bruker en anledning som vil samle svært mye musikkinteressert ungdom og unge artister til å kjøre en kampanje mot fildeling. UFFA er i utgangspunktet uenig i den politikk som føres i Norge hva intellektuell eiendomsrett og kopirett angår. Likevel er det bransjens håndtering av dette som er hovedgrunnen som vi velger å ha fokus på i denne omgang.
Bransjens arrogante holdning til personvern og deres overvåkning av enkeltpersoner som benytter seg av fildeling på internett må forbys! Orwell snur seg i grava!
Skal næringslivet ha lov til å overvåke forbrukere i deres eget hjem dersom de skulle ha en økonomisk interesse av dette? Nei!
Spørsmålet er egentlig, når datatilsynet nå har tråkket over grensen og godtatt kommersiell overvåkning av privatpersoner; kan de egentlig nekte noen som helst å overvåke deg? Skal myndighet være noe som de med mest penger, som dermed kan legge press på staten, skal kunne "kjøpe"?
Vi samarbeider med Piratgruppen Norge når det gjelder denne spesifikke saken.
Holdning til reklame og kommersialisering av kultur
by:Larm er reklamemettet og reklameorientert. Man ser en stadig økning av samarbeid mellom kommersielle aktører og musikkbransjen. Er dette en innføring av et kommersielt mellomledd mellom kulturaktørene? Vi er svært skeptiske til måten dette blir håndtert på hos by:Larm - spesielt når by:Larm som allerede sitter på millioner i billettinntekter og sponsormidler stikker sugerøret ned i glasset av sårt trengte kulturmidler.
Kultur- og ungdomstilbud er truet og legges ned over hele landet. I stedet velger kommune, fylkeskommune, staten og festivalstøtteordningen og gi midler til en bransjefest som allerede sitter godt i det økonomisk.
Viser til by:Larms budsjettoversikt (hentet fra by:Larm.no):