Frøy Aagre - frihet innenfor faste rammer

Saksofonist og komponist Frøy Aagre slipper i disse dager sitt andre album med kvartetten Offbeat. Countryside har blitt til som et resultat av at Aagre har fått konsentrere seg fullt og helt om å komponere etter at hun fikk Statens arbeidsstipend i 2005. Her snakker Aagre om det nye albumet, improvisasjon satt i system og innflytelsen tangokongen Astor Piazzolla og byen Buenos Aires har hatt på hennes musikerliv. - Målet er å finne fram til hvem man er musikalsk, og være mest mulig ærlig i forhold til en selv. Uavhengig av hva andre skulle mene, sier Frøy Aagre i dette intervjuet.

Frøy Aagre-Country1 (Foto: offbeat.no)

Av Carl Kristian Johansen

Frøy Aagre Offbeat debuterte med Katalyze i 2004, et slags best of - album av låter hun hadde skrevet i årene før. Countryside er resultatet av en mer konsentrert låtskriverperiode på ett år, som ble muliggjort etter at hun ble tildelt Statens Kunstnerstipend i 2005.

- Det året fikk jeg god tid til komponering, og jeg fikk gått ordentlig i dybden. Countryside er en mer gjennomkomponert plate enn den forrige, fordi jeg fikk muligheten til å sette meg ned å skrive musikk på en mer konsentrert måte.

Hva har vært hovedfokuset ditt i den perioden?

- Jeg prøvde å utforske form, kontrast i dynamikk og tematikk, og andre tilnærmingsmåter til improvisasjon. På Countryside går improvisasjon og komposisjon inn i hverandre og er helt integrert. Og så har jeg vært opptatt av at musikken skal gå gjennom ulike landskap med variasjon og kontrast, sier Aagre.

Akademisk bakgrunn

Aagre har mange år med studier i utlandet bak seg. Ved siden av Oslo har hun studert i London, Birmingham, New York og Buenos Aires, og har altså en akademisk bakgrunn som inkluderer studier i komposisjon, jazz-saksofon og klassisk saksofon.

- Jeg har fått en litt annen start ved at jeg har vært lenge i utlandet, og så kommet tilbake til Norge og alt det spennende som skjer her. For meg har det vært en veldig fruktbar kombinasjon, sier Aagre.

Countryside kan vel karakteriseres som et jazzalbum, men har den klassiske bakgrunnen din hatt noen betydning i prosessen?

-I klassisk musikk er jeg er fascinert av måten man tenker kontrast og dynamikk på, mens jazz er fri i forhold til improvisasjon. Jeg synes de ulike tilnærmingsmåtene til rytmikk og "time" er spennende.

- Countryside er på en måte jazz, men jeg har brukt elementer fra klassisk jeg liker. En del av låtene er polyfone og slike ting, så det er et sprang, eller en utvikling, fra den forrige plata til denne. Og forhåpentligvis videre til neste. Jeg har bare fulgt musikken dit den hare ført meg, og har prøvd å være så ærlig som mulig uten tanke på hva det skulle bli i forhold til genre.

Foruten den faste kvartettbesetningen har Aagre tatt med Kari Ravnan på cello og Morten Michelsen på klarinett til dette albumet. Hva sier det om framtiden?

- Jeg har lyst til å skrive for flere instrumenter og flere farger. Det er masse instrumenter jeg har lyst til å putte inn i kvartetten. Det gir så mange flere kombinasjonsmuligheter, sier Aagre.

Improvisasjon/komposisjon

Tilbake til forholdet mellom improvisasjon og komposisjon. Den sterke integrasjonen mellom disse, som man kan finne på Countryside, kan virke å være mer vanlig utenfor Norge. Her til lands kan det virke som om improvisasjon og komposisjon innen jazz mer dyrkes i forskjellige leire. Hva mener du om det?

- Jeg ser at det jeg driver med ikke er den rådende trenden. Her hjemme finnes det blant annet et sterkt miljø for fritt improvisert musikk, gjerne kombinert med støy, og det handler om å ikke ha rammer i det hele tatt. Men man kan også finne frihet innenfor rammer, og benytte seg av et foreliggende materiale. Jeg tar utgangspunkt i låten og så går jeg i en retning med den, framfor å ikke ha noe utgangspunkt, eller det å stå helt fritt.

- Django Bates (komponist, multi-instrumentalist, bandleder, England) er opptatt av at improvisasjon ikke nødvendigvis skal en frittstående del av en komposisjon. Altså improvisasjon innenfor en helhet. Det handler om å finne frihet innenfor de rammene som er definert på forhånd, sier Aagre.

Buenos Aires, Astor Piazzolla, tango

I perioden Aagre studerte i Birmingham hadde hun en avstikker et semester til Buenos Aires, Argentina. Det er så langt tilbake som 1997, men oppholdet i den argentinske verdensbyen har satt sitt preg.

- Musikken til Astor Piazzolla er utrolig lidenskapelig. Det kan begynne rolig og så bevege seg mot det energiske og organiske. Musikken hans kan gå i hvilken som helst retning til hvilken som helst tid. Jeg er opptatt av overraskelsesmomentet i musikk, og at den ikke nødvendigvis starter og slutter på lik måte.

- Jeg måtte bare dra til det landet hvor den musikken kom fra. Og musikken reflekterer definitivt kulturen og stemningen i Buenos Aires. Hele byen pustet tango, det var ”tension and release” i hele byen, hele tiden. Det preger hele samfunnet i alt fra menneskelige relasjoner til trafikk. Det ene øyeblikket rolig, det neste kaos, eller lykkelig i et øyeblikk og deprimert det neste. Man er på en måte 100% tilstede hele tiden i den byen.

Aagre ønsker å overføre dette til sin egen musikk, og har fremdeles et forhold til Piazzolla.

- Det er ingenting som tilsier at noe må gå i en spesifikk retning, og det kan skje endringer i løpet av et Piazzolla-stykke når som helst. Det er absolutt mye der jeg har kommet tilbake til i forskjellige øyeblikk.

- Piazzolla er helt gjennomkomponert og ikke improvisert i det hele tatt. Musikken har elementer av klassisk og jazz, og kan gå fra å være rytmisk intens til noe veldig rubato-lignende. Den har noe veldig universelt ved seg. Han har samlet mange stiler i en blanding som er 100% Piazzolla som kunstner og musiker.

- Det er det som er målet; å finne fram til hvem man er musikalsk, og være mest mulig ærlig i forhold til en selv. Uavhengig av hva andre skulle mene, avslutter Aagre.

I kjølvannet av Countryside spiller Frøy Aagre Offbeat på Belleville førstkommende onsdag. Foruten Aagre på sopran- og tenorsaksofon, består Offbeat av Andreas Ulvo, piano, Audun Ellingsen, bass, og Freddy Wike, trommer. På Belleville er også Kari Ravnan med på cello.

Turneen fortsetter på disse stedene:

  • 8. februar - Bærum Kulturhus
  • 9. februar - Urijazz, Tønsberg
  • 10. februar - Blue Note Jazklubb, Lillehammer

Torsdag 8. februar spiller Frøy Aagre Offbeat live på Midt i Musikken, NRK P2, kl. 15:00. Her er hjemmesiden til Frøy Aagre Offbeat.
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no