Asbjørnsen, Kristin

Diskografi fra jazzbasen.no

Kristin Asbjørnsen - Wayfaring Stranger (Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen)

Sanger, komponist, f. 12.05.1971.

Oppvokst på Lillehammer, opptrådte i Tensing-kor i tenårene, kom til Oslo i 1990 og vekket umiddelbart oppsikt med sin særegne innlevelse og musikalske oversikt. Hadde duo med Tord Gustavsen fra 1991 og festivaldebuterte i Molde 1992. Hun studerte ved Institutt for musikkvitenskap i Oslo, tok mellomfag ved Østlandske Musikkonservatorium før hun begynte på jazzlinja ved Trøndelag Musikkonservatorium 1993.

I Trondheimsmiljøet ble hun øyeblikkelig aktiv i flere band, «Den aller minste bukken Bruse», «Sirkelsaga» (1993-97), og «Krøyt». I sistnevnte band (sammen med vibrafonisten Øyvind Brandtsegg og gitaristen Thomas Dahl) hadde hun stor suksess med en kraftfull og medrivende elektroakustisk musikk, og tekster fra 1800-tallspoeter, gjorde CD-ene «Sub» (1996), «Low» (1999), «Body electric» og «One Heart is too small» (utgitt 2001), har mottatt Spellemannprisen i åpen klasse, gjort flere bestillingsverk og turnert både i Europa og USA. For komposisjonen «Silent» fikk hun TONO's Edvard-pris 2000.

Med den spesielle vokalgruppa «Kvitretten» (1995-2001) har hun deltatt på CD-ene «Voices» (1996), Lars Martin Myhres «Hysj» (1999), «Everything turns» (1999) og «Kloden er en snurrebass som snurrer oss» (utgitt 2001), den siste med tekster av Torgeir Rebolledo Pedersen.

Hennes tredje suksessrike gruppe oppstod også i 1995, ble lansert gjennom CD-en «Coloured Moods» i 1998, men skiftet snart navn til «Dadafon», har turnert over det meste av Europa og har utgitt platene «And I can’t stand still» (2001), «Release me» (ep 2002), «Visitor» (2002), «Harbour» (2004) og «Lost love chords» (2005). Det er Kristin Asbjørnsen som skriver det meste av musikken til Dadafon.

Hun har et vidt repertoar fra spirituals og blues til ganske eksperimentell musikk. I kvartetten «Aggravating Papa» fordypet hun seg i Bessie Smiths musikk, hun har vært solist med Brazz Bros, Ytre Suløens Jassensemble og Nymark Collective (platen «Bessie Smith revisited» 2005), har stått bak skolekonsertproduksjonen «Tikk-Takk», gjort vokale improvisasjoner til billedkunst og dans, medvirket ved Hedmark Teaters forestilling «Domen» i kirkeruinene på Hamar (1999), deltok på CD-en «Smak av himmel, spor av jord» med norske salmer (1999), innledet i 2000 et verdensmusikkprogram i samarbeid med den afrikanske sangeren Rokia Traore og var solist ved Ketil Bjørnstads prosjekt «A seafarer’s song» (2003-04). I 2005 skapte hun musikken til Bent Hamers film «Factotum», hvilket brakte henne Konon-prisen for beste filmmusikk (2006). I 2006 kom en ny plate i eget navn, «Wayfarer stranger – a spiritual songbook», fulgt av «The night shines like the day» i 2008 og «I’ll meet you in the morning» i 2013. Igjen samarbeidet hun med pianisten Tord Gustavsen og deltok i hans «Restored, Returned», utgitt i 2009.

Nasjonalbiblioteket/Januar 2015

-
Biografien er produsert av Norsk Jazzarkiv og er tidligere publisert i jazzbasen.no.
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no