Norsk spirit i Frankfurt

Sentralt i hall 3.1 på Musikmesse Frankfurt har Norge plassert seg over 60 kvadratmeter. Her står MIC, forlagene Cantando og Norsk Noteservice side om side ved standen til den tyske distributøren til Norsk Musikforlag, Musikk-Huset og Lyche Musikkforlag.

Frankfurtstand 2007

Av Hilde Holbæk-Hanssen

Messen, som årlig besøkes av rundt 100.000 mennesker, er verdens største og antakelig viktigste i sitt slag. En ren forhandlermesse de første tre dagene, for musikkinstrumenter, musikk software, hardware, noter og tilbehør. Parallelt med Musikmesse går messen Prolight and Sound, en internasjonal fagmesse for events, kommunikasjon, teknologi, audiovisuelle virkemidler og underholdning. Siste dag, lørdag 31. mars, åpnes dørene for publikum.

Iflg. Musikmesses representant for Norge og Sverige, Catharina Jansson, er disse to landene blant messens største kundegrupper. Forhåndssalget er på ca. 1300 billetter, noe som overstiger besøkstallene fra land som Frankrike og Spania. I tillegg til disse billettene kommer alle som kjøper billetter ved inngangen, utstillere osv. Og det er en rekke norske forhandlere som kommer innom den norske standen, på vei mellom sine kjøp av noter, instrumenter og annet.

Økende utenlandsmarked

Ser man noen resultater av dette?

- Ja, mener Geir Munthe-Kaas, salgssjef i Cantando Musikkforlag. Som resultat av de messebesøkene vi har hatt er vårt utenlandsmarked stadig økende. Og Musikmesse i Frankfurt anser vi som en av de aller viktigste. Her møter vi samarbeidspartnere fra en rekke land, som ønsker å distribuere oss, og som vi selger for i Norge.

En representant for slikt samarbeid er Hannelore Mang, eieren av det tyske forlaget Polyhymnia:

- Skandinavisk musikk er nærmest på moten i Tyskland nå. Siden vi startet opp med å forhandle Norsk Musikforlag har etterspørselen stadig økt.

Polyhymnia er nå også distributør for Musikk-Huset. På årets messe har man satset på ny visuell profil og nytt slogan: ”The spirit of Nordic Sound…”

Viktig kontaktsted

- For oss er Musikmesse først og fremst et viktig kontaktsted, sier Odd Steenberg i Norsk Noteservice, som foruten sin produksjon av musikk for korps, også har mye populærmusikk å by på. Selskapet, som har en utenlandseksport på ca. 1,3 mill. i året, løper fra møte til møte med forhandlere og forlag fra fjern og nær.

Direktør i Norsk Musikforlag, Leif Dramstad, er også strålende fornøyd. Med fast representasjon i Tyskland, og tett oppfølgning på messen har forlagets omsetning nådd stadig større høyder.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no