Huntsville - impro for middelklassen

KONSERTANMELDELSE: - Hunstville er et av mange norske prosjekter som har et klart, tydelig og originalt særpreg, og i så måte er det helt natulig at de har sin plass i programmet på Kongsberg Jazzfestival. Denne musikken har et drag av jazz, improvisasjon og country & western, men har altså en kjerne og ramme av elektroniske programmerte rytmer. Ballade er på Kongsberg og presenterer her en anmeldelse fra en av de mange konsertene i Kongsberg fredag.

Ivar Grydeland - Huntsville - KJ 2007 (Foto: Tor Inge Redalen)

Av Carl Kristian Johansen, Kongsberg

Friimpro-guttene bak plateselskapet SOFA, perkusjonist Ingar Zach, gitarist Ivar Grydeland, og bassist Tonny Kluften, har med Huntsvilles For the Middle Class begått et av de mest særpregede albumene i Norge det siste året.


Det har også en touch av å være et lite sosiologisk eksperiment; fra å være tilhørende i fri-impro-nisjen, og ikke langt unna å være dogmatikere i så måte, har denne trioen plutselig lagt pre-programmerte rytmer og definerte låtstrukturer til grunn for musikken sin.

En ny kurs er staket ut, og Huntsville har siktet seg inn på den store middelklassen. Ikke bare med tittelen på albumet, men også strukturelt i musikken. Dette er musikk "alle" kan forstå...


Kanskje disse tre er drittlei av å spille for en håndfull impro-entusiaster? Eller kanskje det handler om et ønske om å pløye helt ny musikalsk mark?


Uansett årsak til dette paradigmeskifte må det sies at Huntsville virkelig har greid å skape et originalt univers.

I bånn lå det ofte en florlett programmert rytme, som Zach improviserte relativt forsiktig over. Grydeland spilte elektrisk gitar og steelgitar, og la tepper og lange drag med lyd på toppen, og Kluften på bass bidro med improvisert bassklimpring som et anker i den andre enden.


Denne musikken har et drag av jazz, improvisasjon og country & western, men har altså en kjerne og ramme av elektroniske programmerte rytmer.

Konserten i Kongsberg viste fram Huntsville som en spennende bastard. Dette ble ytterliegere forsterket av gjestene Nels Cline og Glen Kotche, henholdsvis gitarist og trommeslager som er i Kongsberg primært for å gjøre konsert med festivalheadliner Wilco. Cline og Kotche utvidet lydbildet til Huntsville på en svært fruktbar og spennende måte med sine improviserte innspill.


Hunstville er et av mange norske prosjekter som har et klart, tydelig og originalt særpreg, og i så måte er det helt natulig at de har sin plass i programmet på Kongsberg Jazzfestival. I denne floraen av originalitet må det alikevel sies at Huntsville er det av bandene som skiller seg mest ut.

Og det er ikke ment for å tilfredsstille en liten klikk entusiaster. Huntsville er for folk flest.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no