Årets Virtuos: Eldbjørg Hemsing

INTERVJU: Eldbjørg Hemsing gikk av med seieren i årets Virtuosfinale. Den unge fiolinisten ser på denne seieren som en god mulighet for videre utvikling av karrieren: - Det er en viktig seier, ikke minst med tanke på at den tar meg videre til finalen i Wien. Gjør man det bra der kan det virkelig være et bra springbrett videre i karrieren, sier Eldbjørg Hemsing til Ballade nå i dag.

Eldbjorg Hemsing (Foto: Thor Østbye)

Av Bjørn Hammershaug

Eldbjørg Hemsing (f. 1990) fra Aurdal i Valdres gikk seirende ut av lørdagens Virtuosfinale. Hemsing fremførte Franz Waxmans Carmenfantasi under Virtuosfinalen, og hun vant også publikumsprisen for sin opptreden.

Med denne seieren følger Den Norske Solistpris på 100 000 kroner, og solistoppdrag med Kringkastingsorkestret og under Festspillene i Bergen. Hemsing får dessuten representere Norge i den internasjonale solistkonkurransen "Young Musicians" i Wien. Der skal hun i første omgang konkurrere mot 24 andre musikktalenter fra Europa om syv høythengende finaleplasser. Finalen finner sted 9. mai.

Hemsing har tidligere håvet i land utmerkelser som Grand Prize, The European Union Prize og Bärenreiter Prize i Kocian International Violin Competition i Tsjekkia i 2005 og The Audience Prize i Verbier Festival i Sveits 2006. Hun er også kåret til ”Årets Musiker” i Ungdommens Musikkmesterskap i Norge, og ble tildelt Øivind Berghs minnepris 2007.
I tillegg har Hemsing tidligere også fått Talentprisen fra Norsk Kulturskoleråd, Klæstads legat og Æresprisen fra Norsk Musikkforleggerforening.


Viktig seier

Mange tidligere utmerkelser til tross, Hemsing setter Virtuosprisen høyt:

- Det er en viktig seier, ikke minst med tanke på at den tar meg videre til finalen i Wien. Gjør man det bra der kan det virkelig være et bra springbrett videre i karrieren. Finalen blir kringkastet til mange land, og har mange seere, sier en fornøyd prisvinner til Ballade.

Hemsing pendler for tiden til Wien for studier der, og kommer til å bruke pengene til videre reiser og studier i Wien kan hun fortelle.

I finalen spilte du Franz Waxmans Carmenfantasi. Hvorfor valgte du denne?

- Det er jo et stilig stykke, og det har bred appell. Dessuten er det et beryktet stykke innad i miljøet med sine mange tekniske detaljer. Det gjør det krevende å få frem musikaliteten i det, og ikke bare de tekniske finessene.


Hardingfele og fiolin

Eldbjørg Hemsing kommer fra en musikalsk familie. Sammen med den to år eldre søsteren Ragnhild utgjør duoen Hemsing-søstrene, tidligere prisvinnere i Kjempesjansen på NRK, som har spilt på festivaler som Oslo Kammermusikkfestival, Stavanger Internasjonale Kammermusikkfestival, Nordlysfestivalen i Tromsø, Festspillene i Nord-Norge og AlpenKlassik i Tyskland.

Hennes bakgrunn finnes både i tradisjonsmusikken (hun går i lære hos spelemannen Jan Beitohaugen Granli) og kunstmusikken.

- Det har hatt veldig mye å si for min egen musikalske utvikling. Jeg begynte med begge deler som 5-åring, og har spilt på hardingfele hele tiden. Det ser jeg på som en berikelse. Det man lærer i folkemusikken kan man ta med inn i kunstmusikken og omvendt.

Søker du å forene disse uttrykkene på noe vis eller er dette to parallelle uttrykksformer?

- Det er to helt forskjellige ting. Jeg mener det er viktig å ta vare på særpreget og skille mellom de to formene. Det må være skikkelig folkemusikk, ler Hemsing, men legger til:

- Samtidig kan jeg dra nytte av begge deler, og tar med for eksempel både den tekniske kunnskapen og gehørtreningen over i begge former, sier Hemsing.

Timeplanen hennes er slett ikke åpen, og hun skal blant annet spille i London, Wien og på Voss i den nærmeste fremtiden.


I Virtuosfinalen møtte Eldbjørg Hemsing Ole Christian Haagenrud (19) klaver, Miriam Helms Ålien (16) fiolin, Jadran Duncumb (18) gitar og Guro Kleven Hagen (13) fiolin.

Juryen bestod av juryformann Arild Erikstad, NRK, Peter Herresthal, professor ved NMH, Elise Båtnes, konsertmester i Oslo Filharmoniske Orkester og Wolfgang Plagge, pianist og komponist.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no