Headlinerfri sjøsprøyt og vaffelimprovisasjon

INTERVJU: - Vi ser det vel egentlig som en selvfølge at det er viktig å utfordre og overraske vårt publikum. Det er en stor glede å kunne presentere noe nytt for folk, forklarer festivalsjef Andreas Meland i Safe As Milk. Fredag klimpres det løs i Høvleriet i Haugesund. Utover helgen vil den pittoreske småbyen fylles med ”eventyrlysten” musikk, like frisk som sjøsprøyten i havgapet like utenfor.

Lee Ranaldo (Foto: presse_safe-as-milk.org)

Av Jan-Olav Glette

Ulikt fra mange av landets større festivaler, og den noe større Rockfest i samme by tidligere på sommeren, er araberne forsvinnende lite opptatt av hovednavn; de såkalte headlinerne.

- Helheten er viktig for oss. Vi bruker lang tid på å sette sammen et variert program vi har tro på vil fungere. Personlig må jeg si at jeg er stolt over at vi presenterer den akustiske "gitarsymfonikeren" James Blackshaw og theremin-virtuosen Pamelia Kurstins første konserter på norsk jord.

- Han Bennink, en leken jazztrommeimprovisator som kjapt kan benytte seg av vaflene på Røvær som musikkinstrument, og Sidsel Endresens solokonserter gleder jeg meg også til å utsette publikum for! Og det kan heller ikke stikkes under en stol at jeg gleder meg fryktelig til å se Lee Ranaldo fra Sonic Youth på Høvleriet.

- Ranaldo har vært en helt for meg i mange år, påpeker Meland, som har sitt daglige virke i plateselskapet Grappa hvor han blant annet sørger for den legendariske ECM-katalogen.


No Wave-artister og andre bråkebøtter

Nowave/new wave, støyrocken har en sentral plassering på årets program med Nisennenmondai og deres forbilde og inspirator Lee Ranaldo sentralt plassert?

- Vi har alltid hatt en forkjærlighet for den bråkete og energiske rocken og er superfornøyd med de artistene vi har klart å få med i år. Rockedelen av programmet har vært viktig for oss helt fra starten. Når vi setter sammen programmet pleier vi å tenke mye på bråkefaktor.

- De artistene som er avhengig av et lydhørt og 100 % fokusert publikum spiller først, og de artistene som spiller så du kjenner det i hele kroppen spiller senere på kvelden, argumenter Meland retorisk, vel vitende om at med ølinntaket så minsker publikums konsentrasjonsevne i takt med akselererende pratelyst.

Mangfold i form av en rekke artister som opererer innenfor relativt smale nisjer preger programsettingen til de idealistiske mennene fra filmfestivalbyen.

- Fokuset vårt ligger alltid på å presentere spennende musikk fra et bredt utvalg med genre. Noe nytt, og noe gammelt. Jeg tror det er Kongsberg Jazzfestivals motto å gi folk det de ikke visste at de ville ha. Det er et mål vi har stor sans for. Programmet skal være interessant for musikkinteresserte lokalt, nasjonalt og internasjonalt. I år satser vi i tillegg på å speile at festivalen arrangeres for tiende gang. Vi er kanskje den eldste festivalen av vårt slag i Norge, tror haugesunderen.


Stemningsrike omgivelser

Arrangørene er veldig opptatt av atmosfære og settingen de gir de ulike arrangementene. Ved siden av hovedkonsertene i det gamle Høvleriet benytter festivalen seg også av en kulturkirke, samt en skole ved et av landets eldste fyr. Og ulikt festivaler som for eksempel Baderock i Sandefjord og Vikafestivalen i Mo i Rana, hvor fokuset har vært store nasjonale artister, er man opptatt av eksklusivitet i Safe as Milk.

- Vi ønsker å gi alle våre publikummere sterke musikalske opplevelser i en hyggelig og sosial ramme. Vi er en innefestival og har vært bevisste i valg av arenaer. Konsertlokalet skal gi noe ekstra til konsertopplevelsen. Overfor vårt lokale publikum føler vi en ekstra sterk forpliktelse til å presentere artister som aldri ville ha spilt i byen hvis det ikke var for Safe as Milk-festivalen, forteller Meland.


Innendørs i sommervarmen

Hvilken plass føler dere at dere har i festivallandskapet?

- Sånn jeg ser det så skiller vi oss ut blant sommerfestivalene. Hele festivalen foregår innendørs. Programmeringen er noe for seg selv, og vi har ikke hatt noe særlig fokus på vekst.
Vi er en liten og kompakt festival, som uten å se oss til sidene presenterer et bredt utvalg av smale musikkuttrykk for et interessert publikum, konkluderer han.

Hva er det som gir Safe As Milk livsberettigelse?

- Kvalitet og bredde er Safe as Milks livsberettigelse. Siden vi startet i 1999 har det skjedd en voldsom festivaloppblomstring. Det har gjort det vanskeligere for oss å nå gjennom til medier som er opptatt av antall solgte billetter og folkefester, men vi føler ikke at vi har fått mer konkurranse, sier festivalsjefen.


Tiltrengt mangfold til distrikts-Norge

Meland sier at det er en stor glede å presentere såpass smal musikk i distrikts-Norge

- Vi føler virkelig at vi gir distriktet noe det trenger. Publikumsresponsen er hakket mer entusiastisk på Høvleriet enn den er en gjennomsnittlig kveld på Blå eller Mono i Oslo, illustrerer festivalsjefen.

De er ikke de første til å sette annerledestenkning på kartet i Haugesund. Den lekne spillemannen Nils Økland sto i mange år ansvarlig for Spontanfestivalen. Haugesundere vil blant annet minnes at Andrej Nebb dro til Sildebyen med øks for å hugge i steinbelegget utenfor Kulturhuset.

Føler dere at Safe as Milk på noen måte står i gjeld til Spontanfestivalen som en videreføring av en tradisjon, og er det andre inspiratorer eller viktige mentorer langs veien?

- Spontanfestivalen var en klar inspirasjonskilde for oss i starten. De festivalene var helt fantastiske og gjorde et uutslettelig inntrykk på meg, røper Meland, og sier samtidig at de hadde en klar og tydelig dialog med Økland i startfasen. De ble sogar tilbudt å overta navnet.


Fennesz en pilar

Noen bookinger dere selv er spesielt stolte av gjennom disse 10 årene?

- Da Fennesz hadde sin første konsert i Norge hos oss i 2002 føltes det som et viktig skritt for festivalen. Jeg er vel en smule innhabil, men for meg virker det som om høydepunktene har stått i kø!

- Men, når det er sagt så er jeg aller mest stolt er vi over å ha holdt en headlinerfri festival med utfordrende program på beina i så mange år.

Føler dere at dere her har bidratt konkret til den lokale, nasjonale forståelsen og oppfatningen av alternativ musikk?

- Det er kanskje ikke jeg den rette til å svare på, men jeg vet at festivalen er svært viktig for vårt publikum. Mange kommer igjen år etter år, både fra Norge og det store utland.

Det har tidligere vært sagt at etter ti år vil dere enten kutte ut eller flytte festivalen til Oslo. Hvilke tanker har dere om dette nå?

- Vi får se etter årets festival, men jeg kan ikke skjule at selv om vi alltid har tenkt langsiktig så er det utfordrende å arrangere festivalen fra Oslo, avslutter Meland.

Safe as Milk starter i dag og varer til lørdag.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

1 lokal kommentar til denne artikkelen

 

 
 
BRA FESTIVAL
Skrevet 27.07.2008 16:09 av Gard Nilssen

Jeg syns safe as milk festivalen er et utrolig bra initiativ, og i år har dere virkelig et dritbra program. Skulle likt å høre alt sammen igrunn. Men; Pamelia Kurstin spilte første gang i Norge på årets soddjazz festival på inderøya. Det var jævlig fint, gled dere! god festival.

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no