- Flyselskapene rammer musikerne hardere

INNLEGG: Norsk Artistforbund mener flyselskapene driver kulturfiendtlig politikk. Bakgrunnen for dette er innføring av strammere krav for instrumentforsendelser og nye gebyrer. - Hvis det er slik at det er norske musikere og artister som skal dekke opp underskuddet hos flykonsernene, er det på tide å rope varsko, skriver Knut Aafløy, styreleder i Norsk Artistforbund, i dette innlegget.

Knut Aafløy_bak (Foto: Line Loholt Levinsen)

Av Knut Aafløy

SAS og Widerøe innførte 1. august gebyr på musikkinstrumenter som spesialbagasje. I tillegg har vi fått rapport om at Norwegian strammer inn på forsendelse av musikkinstrumenter.

Skal man nå ta med gitar, keyboards, forsterker, trommesett og effektrack på fly, må man regne merutgifter på opptil flere tusen kroner hver vei.

Norsk Artistforbund mener dette er en kulturfiendtlig politikk overfor norske musikere. Utgiftene ved å reise for musikere i Norge er allerede svært høye. Med denne nye avgiften øker musikernes reiseutgifter betraktelig i løpet av et år, og til syvende og sist vil dette gå utover billettprisene og honorarene.

Dette gjør det likevel vanskelig for en del artister og bookingagenter å forhandle opp et honorar, og det presser break-even oppover for underskudds- og lavbudsjettartistene.

Hos SAS og Widerøe medfører dette at man nå må betale kr. 120,- for et kolli opp til 15kg (før 1. august var det 20kg.) Veier kolliet over 30kg er prisen kr 240, og over 45kg er prisen 440 kr pr. kolli. Skal man reise med et trommesett, et par-tre gitarer og et keyboard, blir det fort summer av dette. Hos Norwegian kreves det nå kr. 100,- pr kolli, selv med datarelaterte maskiner.

Imidlertid aner vi en klar diskriminering her. Dersom oljeingeniører, seismologer eller andre som sjekker inn datamaskiner, måleinstrument eller andre teknologiske apparater, opplever de ikke en slik avkreving. Dette til tross for at de jobber i bransjer der reiseutgifter ikke representerer det samme innhugg i den enkeltes lommebok.

Innføringen av disse høye avgiftene kommer uten at flyselskapene har informert bransjen på forhånd. Følgelig har det betydd at musikerne har kommet til innsjekkingsskranken og fått seg et mildt sjokk.

Hvis det er slik at det er norske musikere og artister som skal dekke opp underskuddet hos flykonsernene, er det på tide å rope varsko. Prisene på flybilletter er på vei opp, og vil ventelig fortsette å stige. SAS har sagt at de har gjeninnført servicen (!), Norwegian har outsourcet bakketjenestene, slik at man ikke er i kontakt med selskapet før man er i kabinen.

I mens sitter norske musikere og ser fra flyvinduet sine instrumenter bli filleristet.

Norsk Artistforbund har tatt kontakt med Forbrukerrådet for å få belyst det juridiske ved avgiften.

Knut Aafløy er styreleder i Norsk Artistforbund

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

6 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
PÅ VIDDA
Skrevet 29.08.2008 08:53 av Vemund Aleksandersen

Innlegget er jo helt på vidda. Tror du virkelig at flyselskapene prøver å redde seg selv, ved å øke gebyr på instrumenter? Regner med at du har satt det på spissen, men for en påstand å komme med.

Du får prøve å være korrekt, når du først skal skrive et innlegg også. Jeg reiser mye med Norwegian, og de krever 40 kr pr kolli innenland, og 50 kr for kolli utenlands, pr vei. Håndbagasje er gratis. Store musikkinstrumenter må forhåndsreserveres. Se http://www.norwegian.no/sw185.asp#2

Så sjekk fakta, før du roper: "Ulv, ulv!"

Regner med at Forbrukerrådet, får seg en latterkule, etter den måten du belyser saken på.

Svar på kommentar

 
 
ET LITE SIDESPOR
Skrevet 29.08.2008 09:22 av marius bang schanche pettersen

hva med behandlingen instrumenter får dersom man tar de med seg på flytur..

selv om man har flight/god kasse til instrumentet har mange opplevd at det man sender som "careful cargo", ender opp hos den lokale instrument reperatøren etter endt reise.

har selv sett med egne øyne at det vises minimalt med hensyn til det man sender selv om det er merket som spesial baggasje. noen selskap bedre en andre.

selv om knut her ev kommer med feilaktige opplysninger vedr rater, tror jeg nok at de aller fleste er enige i at det allerede før 1 aug var alt for dyrt og vanskelig hva instrumenter på tur m fly angår

dette rammer, som mr. aafløy nevner de spillesteder/artister/publikum som ikke har lomma full av norske olje kroner eller idol euro.

Svar på kommentar

 
 
VEMUND LESER FORT OG GALT
Skrevet 29.08.2008 11:42 av Tore Hansen

Du får lese artikkelen til Knut en gang til.
Spesielt det han skriver om Norwegian.
Og så kan du le så mye du vil mens vi må betale en avgift som stille og rolig blir innført i vår disfavør.

Svar på kommentar

 
 
FLYKRISA
Skrevet 29.08.2008 13:30 av Aslak Oppebøen

Enda verre er det at Norwegians samarbeidspartner Sterling nekter å sjekke inn instrumenter overhodet. Her må man kjøpe eget sete. Man risikerer å kjøpe Norwegian-billett for så å bli transportert med Sterling. Dette skjedde med meg. - Sykler og golfbagger går imidlertid greit, hmmm.... MFO/Gramart/NA forén eder!

Svar på kommentar

 
 
DISKRIMINERENDE
Skrevet 08.09.2008 23:36 av Dag

Opplevde dette selv forrige helg. Rett og slett diskriminerende. Hva er forskjellen på en koffert med klær og en med mandolin? Det måttet i tilfelle vært likt for all bagasje i næringsvirksomhet. Dette er ulik behandling av menneske-grupper, slik er ikke tillatt i Norge! Gå til sak!!!

Svar på kommentar

 
 
DET ER DU SOM ER PÅ VIDDA GITT
Skrevet 09.05.2009 11:11 av Vidar Letho

Det er i utgangspunktet riktig at Norwegian har 40 kr pr kolli, og som intetanende musiker kan man betale dette når man kjøper billetten på nettet.

MEN:

Så fort man kommer i skranken får man beskjed om at dette IKKE gjelder gitarer osv. Hadde selv en slik opplevelse der jeg nettopp måtte betale 500 kr ekstra i skranken for en gitarbag og en instruentkoffert. Dette til tross for at det var de eneste to kolliene jeg hadde da jeg hadde også pakket mine klær og toalettsaker i instrumentkofferten og gitarbagen ironisk nok for å begrense antall kolli.

Så når Norwegian kjører greia si med 40 kr pr. kolli og ikke opplyser om det med gitarer osv før man står der maktesløs i skranken og skal fly om en time så er det direkte svindel og bedrag.

Dette er nylig selvopplevd

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no