Hvordan orkestrere en foss

INTERVJU: Hardingtonar er slutt for to måneder siden, men festivalens bestillingsverk skal framføres lørdag. Da skal Terje Isungset gjøre et forsøk på kjøre Steinsdalsfossen i motfase, og dermed få den buldrende lyden fra fossen til å forsvinne. I tomrommet skal det framføres musikk. - Dette er en kolossal utfordring, sier Isungset om sitt kanskje mest ambisiøse prosjekt.

Steinsdalsfossen_bak (Foto: Frank Tangen)

Av Carl Kristian Johansen

Steinsdalsfossen ligger utenfor Norheimsund i Hardanger. Fossen, som er om lag 50 meter høy, er kjent for at man kan gå bak selve fallet. Det er første gang det holdes konsert på dette stedet, og Terje Isungsets prosjekt, som er kalt Fossekall, hører til festivalen Hardingtonar som skjedde i slutten av juni i år.

- Det var for tre-fire år siden Hardingtonar bestilte et verk fra meg, og jeg foreslo å gjøre det i Steinsdalsfossen. Det ble så stort at man måtte ha noen år på å få finansiert det, sier Isungset til Ballade.


Musikk i et lydvakuum

I Isungsets idébank ligger tanken om å få fossen til å bli stille ved å kjøre lyden av den i motfase.

- Det betyr ganske enkelt å kjøre samme lyd to ganger, slik at pluss og pluss blir minus og lyden forsvinner. Steinsdalsfossen lager ganske mye lyd - poenget er at fossen skal bli stille.

I tillegg til motfaseideen har Isungset komponert musikk for anledningen, og fossen er en del av orkestreringen.

- Jeg har laget ni låter med klare melodiske temaer, blandet med en del lydflater der vi også orkestrerer fossen. Samtidig har vi en del fuglelyder som skal fly i luften over folk. Vi har høytalere bak og ved siden av fossen, og inne i skogen. Samtidig har vi mikrofoner i fossen for å få fram lydkvaliteten i den.

- Essensen er altså en god del melodiske temaer vi øver inn i et musikalsk forløp som innehar mer abstrakte naturlyder og improvisasjon, sier han.


- Fantastisk kraft

Isungset hadde i utgangspunktet tenkt å stjele en melodi fra nasjonalfuglen Fossekallen.

- Det ble for vanskelig, så vi bruker opptak av den i stedet.

Isungset har erfaring med å framføre musikk med organiske instrumenter i naturlige omgivelser. Hva slags utfordringer har du møtt her?

- Den største forskjellen er at det absolutt ikke stille. Her er grunnlyden ganske mange desibel - og fossen er for eksempel større i dag enn den var i går. Det er en fantastisk kraft i den, og det blir en kolossal utfordring. Og så blir det spennende å se hvordan det går med fele og cello i den fuktige lufta, sier Isungset.


Fra kopi til ekte vare

2008 er kombinert jubileumsår for fødslene til lyriker, forfatter og gartner Olav H. Hauge og komponist Geirr Tveitt. Begge levde i sin tid i nærområdet til Steinsdalsfossen i Hardanger. Hauge i Ulvik og Tveitt i Norheimsund. Selv om ingen av disse brukte Steinsdalsfossen direkte i sin kunst har begge hentet inspirasjon fra slike omgivelser.

- Det er fint å dra tråder fra det Hauge og Tveitt har gjort og trekke det konkret inn i fossen. Det er samtidig fint å ta folk inn i sitt eget landemerke. Jeg liker godt prosjekter med en tydelig ramme, og dette er en slik. Det er en stor ære å få gjøre dette, mener Isungset.

Selv om det er første gang det gjøres konsert i Steinsdalsfossen har den vært gjenstand for kunstprosjekter tidligere. I 2000 skapte konseptkunstner Marianne Heske, som tidligere har demontert en støl og remontert den i en kunsthall, en kopi av Steinsdalsfossen som ble stilt ut på Hannover EXPO i Tyskland.

- Jeg var der og hadde egentlig tenkt å bruke den som scene, men det ble for komplisert å spille på hennes fossintallasjon da, sier han.

Disse er medvirkende i bestillingsverket Fossekall:

Terje Isungset - trommer, perkusjon, munnharpe, bukkehorn og lyder av is, vann, fossekallen og fossen
Arve Henriksen- trompet, vokal, elektronikk
Lena Nymark - sang
Nils Økland - feler
Didier Petit - vokal og cello
Asle Karstad -lyd
Therese Skauge - dans

Det er bygget en scene av glass foran Steinsdalsfossen. Konserten vil foregå fra kl. 23.00 lørdag kveld. Fossekall har egen nettside som man kommer til via Terje Isungsets portal.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

1 lokal kommentar til denne artikkelen

 

 
 
HVORDAN GIKK DET?
Skrevet 01.09.2008 07:31 av Christian Welde

Ble det stille?

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no