- Viktig samarbeid mellom improvisasjon og folkemusikk

INTERVJU: Sentrale norske folkemusikere som Nils Økland, Unni Løvlid og Vidar Lande står i spissen for et nytt og spennende samarbeid mellom folkemusikkfestivalen Àrinn og Punktfestivalen i Kristiansand. Dette skjer i form av foredrag, live remixer og konserter. - For Àrinn er dette et svært viktig samarbeid. Folkemusikken møter en sjanger som står i total kontrast, men kontrasten blir også møtepunktet, sier Åshild Vetrhus, styreleder, i Norsk Folkemusikk og Danselag, til Ballade.

Åshild Vetrhus_2 (Foto: Yina Chan)

Av Jan-Olav Glette

Festivalen Árinn startet, i likhet med Punkt, i Kristiansand i 2005. Festivalen har senere endret profil og består nå av et årlig ambulerende arrangement hvor konserter, faglige seminar og kulturpolitiske møter er en del av konseptet. Høstens arrangement foregår i samarbeid med festivalen Punkt.

- Det geniale med folkemusikken er at den passer inn overalt, fordi den er en kunstform som representerer musikk som har en funksjon og en historie knyttet opp mot våre egne liv. For eksempel får en bånsull barnet til å sove, men den har også unike musikalske kvaliteter, hevder Åshild Vetrhus som er medlem i styringsgruppa for Árinn og styreleder i Norsk Folkemusikk- og Danselag, patriotisk.


En ny arena

Men folkemusikken er på ingen måte noe nytt på Punktfestival.

- Da vi startet opp i 2005 besto åpningskonserten på Punkt blant annet av tradisjonsmusikerne Kari Røynlid, Vidar Lande og jazztrompetisten Arve Henriksen. (og forfatteren Paal-Helge Haugen, journ.anm.). Årets samarbeid er en naturlig videreføring av dette, hvor Árinn-artistene blir presentert for et publikum som vi vet er svært lydhøre både for folkemusikken i dens rene form, og for hybrider som måtte oppstå underveis, sier kunstnerisk leder i Punkt, Erik Honoré.

Eksempler på hvor bra dette har fungert har vi tidligere blant annet fått gjennom opptredenene til Karl Seglem og hans deltakelse i Live Remix-projektet.

- For Àrinn er dette et svært viktig samarbeid. Folkemusikken møter en sjanger som står i total kontrast, men kontrasten blir også møtepunktet. Samarbeidet med Punktfestivalen gir oss dessuten en unik arena å nå nytt publikum på, mener Vetrhus.

Hva er Àrinn?

- Konseptet bak festivalen Àrinn er å presentere det akustiske, solistiske og tradisjonelle folkemusikkutrykket på intime arenaer. En skal kunna se utøveren i øyet og oppleve konserten som et møte mellom mennesker. Men det tradisjonelle uttrykket blir ofte presentert i møte med noe nytt på Àrinn.

- Tidligere har vi bestilt ny folkemusikk fra dyktige utøvere og komponister innenfor sjangeren. I år er møtet med en annen sjanger det nye, men uten å blande sjangrene sammen. De viser seg side om side og slik tror jeg musikken også blir tydeligere for publikum, forteller Vetrhus, som oppmerksomme lesere også vil kjenne fra Tindra og Tindra Trio.

- Àrinn er også seminar med faglig tyngde og intervju med utøvere og formidlere av folkemusikk, påpeker Suldalsjenta.


Folkemusikk i ren form

Også Honoré er opptatt av dette med å gi musikken nytt publikum og å krysse grenser.

- Den første konserten på Punkt, åpningskonserten i 2005, var med norsk tradisjonsmusikk i kombinasjon med ”Punkt-musikk”. Dette fungerte veldig bra. Vi, og Árinn, ønsker i år å utforske om Punkt/Árinn er en arena der folkemusikken kan få et annet fokus, høres av andre mennesker, og trigge nye impulser både hos dem og oss.

Hva er folkemusikkens plass i det musikalske Punkt-landskapet, som før har hatt fokus på improvisasjonsmusikk og elektronika, med innslag av folkemusikk og norsk musikktradisjon?

- På Punkt/Árinn-konsertene viser vi først og fremst folkemusikken i "ren" form, til dels som kontrast til resten av programmet. Målet er at dette kan bidra til en spennende dynamikk i programmet, i tillegg til rett og slett vakre musikkopplevelser, kommenterer kristiansanderen, som også kan tilby mer sjangerkryssende folkemusikk i form av Leafcutter John/Seb Rochford.


Fokus

Også Unni Løvlid er ellers kjent for å søke nye uttrykk gjennom å sammenføre nybrudd med tradisjon. Øyonn Groven Myhren, Synnøve S. Bjørset og Åse Teigland sørger sammen med nevnte Nils Økland og Vidar Lande for at mange av de sentrale navnene i norsk folkemusikk er på plass denne helgen.

Hva er fokus og satsningspunktene for årets Àrinn/Punktfestival?

- Fokus og satsningspunkt for Àrinn er i år som tidligere tradisjonsmusikk med det akustiske og solistiske uttrykket i sentrum. Forskjellen er at vi i år arrangerer sammen med Punkt, kommenterer Åshild Vetrhus, som for tiden er på skolekonsert-turné.

Hva er det som gir Àrinn og Punkt livsberettigelse?

- Àrinn og Punkt har livets rett fordi de begge er festivaler som våger å presentere det smale, som legger stor vekt på kvalitet og musikk, - det er musikken og kunsten som står i sentrum, ikke noe annet, oppsummerer Vetrhus.

Punkt og Árinn foregår i Kristiansand i perioden 4. - 6. september.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no