Suksess med blanke klanger

”Pygar Tales är en science fiction fantasi av den norske komponisten och sågspelaren Jan Erik Mikalsen. Den har fått sin inspiration av 1960-talets kultfilm Barbarella. Harmonierna av verket tycks sväva och eka i mystisk rymd. Känslan av avlägsenhet och det främmande är en del av verkets fängslande karaktär, om också litet ironi månne blandas in i den hojtande ledsamheten” skrev kritikeren Hannu-Ilari Lampila i avisen Helsingin Sanomat etter åpningskonserten til Nordiske Musikkdager i Helsingfors 2. oktober.

Jan Erik Mikalsen, NMD 2008

”…Ei liknande rik atmosfære fanst i etterfølgjande, godt orkestrerte, konsert for ondes martenot og ensemble av Jan Erik Mikalsen. Solist Thomas Bloch fekk utgjera døme på solisten som ensemblemusikar meir enn som framtredande aktør, medan mystikk og tidløyse atter skapte vekselvis skumle og meir betryggjande stemningar”, skrev Ballades anmelder Ida Habbestad etter Ultima-konserten tre dager senere.

Det skjer mye rundt den unge komponisten Jan Erik Mikalsen for tiden. I løpet av de siste månedene har han gjort seg gjeldende på en rekke festivaler og konserter. 5. september avsluttet kammermusikkverket "Themes” Ung Nordisk Musikkfest i Oslo. 25.september ble bestillingsverket "Septett" urfremført av Poing urfremført under Kristiansund-, kultur-, kunst- og kirkefestival under ledelse av Kjell Seim. Etter at Mikalsen var solist i sitt eget verk for sag og sinfonietta på Nordiske Musikkdager i Helsingfors, rakk han så vidt frem til Oslo Sinfoniettas prøver og konsert på Ultima av hans konsert for ondes martenot og orkester og påfølgende turné til Casa da musica i Porto, Portugal, og Festivale Présences i Paris, hele veien med entusiastisk mottakelse.

Denne gleden over ”blanke", vibrerende klanger har fulgt Mikalsen gjennom flere år. Det berettes allerede fra hans studiedager om en tur til Pariskonservatoriets samling med ondes martenot, som den gang var stengt - til unge Mikalsens fortvilelse. Det fins pr. i dag 30 eksemplarer av dette tidlige elektroniske instrumentet, hvorav ca. halvparten er i spillbar stand. Antallet utøvere er for tiden ca. ti, og det fins visstnok kun én person som kan veldikeholde instrumentet. Det er m.a.o. neppe med tanke på noen verdensschlager at Mikalsen i 2008 komponerer konsert for ondes martenot.

Fascinasjonen for denne typen klang har Mikalsen felles med franskmannen Thomas Bloch som var en av solistene i den nyskrevne konserten i Oslo, Porto og Paris. Bloch markedsfører seg internasjonalt som solist på sjeldne instrumenter som ondes martenot, glassharmonika og critsal baschet. Samarbeidet mellom Bloch og Mikalsen er ikke av ny dato. I 2006 bestilte og urfremførte Bloch Mikalsens ”Weeps and Ghosts” for glassharmonika og strykekvartett på Island og tok senere verket med til Pablo Casalsfestivalen i Prades i Frankrike. Verket ble også fremført året etter, ominstrumentert for Det franske fløyteoreksteret. Vi viser til intervju med Mikalsen om dette verket i Ballade 9.8.2006.

I sagen har Mikalsen funnet en annen akustisk variant av denne klangverdenen. ”Pygar Tales” ble urfremført på Tou Scene i Stavanger i 2006, også den gangen med komponisten som solist.

29 år gamle Jan Erik Mikalsen studerte komposisjon med Morten Eide Pedersen ved Griegakademiet i Bergen og ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København. Hans verker er fremført av bl.a. Bergen Filharmoniske Orkester, Stavanger- og Norrköping symfoniorkestre, Kringkastingsorkesteret samt orkesteret ved Sibeliusakademiet i Helsingfors. Han har mottett en rekke bestillinger fra inn og utland, i tillegg til Bloch bl.a. Quartet Artis Wien, Oslo Sinfonietta, Bodø Sinfonietta, Orchestre de Flutes Francais, Pierre-Yves Artaud, Jacques Dupriez, Håkon Nilsen og Manger Musikklag. I samarbeid med billedkunstneren Bård Ask har han hatt utstillinger i Bergen, London, Paris og Oslo.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no