Atle Nymo/Ingebrigt Håker Flaten/Håkon Mjåset Johansen – Play Complete Communion

PLATEANMELDELSE: Don Cherry har hatt stor innflytelse på norsk jazzmusikk, noe som har gjenspeilet seg i flere plateutgivelser enn denne fra Nymo, Håker Flaten og Mjåset Johansen. - De drar presist og kontant i samme retning, om det er i kollektivt sprudlende og energiske improvisatoriske utflukter, i mer konkrete melodiske partier, eller i dialogs form innad i trioen, skriver Ballades anmelder om Play Complete Communion.

Play Complete Communion_omslag

Av Carl Kristian Johansen

Den amerikanske trompetisten Don Cherry (1936 – 1995) blir sett på som en sentral musiker i jazzen etter 1960. Cherry har en mengde innspillinger bak seg, med blant andre Paul Bley, John Coltrane, Albert Ayler og George Russell. Mest kjent er nok Cherry for sitt langvarige samarbeid med Ornette Coleman.

Cherry var også på hyppig besøk i Skandinavia og Norge, og på slutten av 1960-tallet var Jan Garbarek partner på flere konserter. Garbarek har senere trukket fram Cherry som en viktig forutsetning i sin egen søken mot norsk folkemusikk, noe som er en lang og fremdeles ikke avsluttet historie.

I forlengelsen av Cherrys interesse for folkemusikk bør det nevnes at Cherry og Ed Blackwell var med Erik Balke, Sveinung Hovensjø, Miki N’Doye, Per Jørgensen og Jon Balke, på en albuminnspilling i regi av Tamma, sluppet på selskapet ODIN i 1985.

Herværende bassist Ingebrigt Håker Flaten har også vært med på Cherry-plater tidligere. Det første albumet til The Thing, en trio Håker Flaten har med Paal Nilssen-Love (trommer) og Mats Gustafsson (sax), var en slags tribute til Cherry. Trioen brukte i det minste Cherry-materiale som utgangspunkt, velsignet av Don Cherrys sønn Eage-Eye.

Den originale Complete Communion ble sluppet av Don Cherry på Blue Note i 1965, og det var hans første som bandleder. Det må sies at undertegnede ikke har god kjennskap til akkurat den innspillingen, og denne teksten kan naturligvis ikke bli noen sammenlignende analyse.

Og når tolkningen Play Complete Communion foreligger er det også uten noen form for bakgrunnsstoff om hva det er ved originalutgivelsen, og Cherry, som har resultert i denne innspillingen, annet enn at albumet betraktes som klassisk i jazzsammenhenger. Jeg ser fraværet av tekstbasert informasjon om relasjonen til Cherry som en svakhet ved denne utgivelsen.

Det er vanskelig for meg å si hvor tett opp til originalsporene denne trioen har lagt seg, men slik jeg kjenner norsk jazz kunne dette albumet like gjerne bestått av musikk som var komponert og improvisert fram i dag. Med andre ord; musikken til frijazzpionerene fra 1960-tallets står usedvanlig sterk i den generasjonen Nymo, Håker Flaten og Mjåset Johansen representerer, og til å være en tolkning av et 40 år gammelt album virker dette som tidstypisk for dette tiåret.

Men når det er sagt er denne innspillingen et solid håndverk.

Dette er en trio som er tett knyttet til hverandre som en enhet, og Nymo, Håker Flaten og Mjåset Johansen lykkes å dra i samme retning hele tiden. Og de drar presist og kontant, om det er i kollektivt sprudlende og energiske improvisatoriske utflukter, i mer konkrete melodiske partier, eller i dialogs form innad i trioen.

Selv om intensiteten er høy, og det noen ganger virkelig knaker i skroget, blir denne musikken framført på en uanstrengt og sikker måte. Det tyder på at de involverte har en stor grad av nærhet til stoffet, og det gir et anstrøk av troverdighet i et prosjektet jeg altså ikke har altfor god kjennskap til grunnsteinen.

Originalalbumet er strukturert etter LP-formatet og hver side av Cherrys Complete Communion består av en sammenhengende rekke med løst forbundne låter, spilt inn i én take. Det kan høres ut som det ikke er tilfellet med Play Complete Communion, men allikevel, dette CD-albumet er preget av et bestemt og gjennomført uttrykk.


Atle Nymo/Ingebrigt Håker Flaten/Håkon Mjåset Johansen – Play Complete Communion
Selskap: Bolage, Narvik

Medvirkende:
Atle Nymo – tenorsaksofon
Ingebrigt Håker Flaten – kontrabass
Håkon Mjåset Johansen – trommer

Tatt opp og mikset av Thomas Hukkelberg
Tord Rønning Krogtoft og Håvard Stubø er executive producers

Albumet er basert på Don Cherrys Complete Communion, Blue Note, 1965

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no