Lucky Loop – Big, Fat and Beautiful

PLATEANMELDELSE: Ikke bare kan vi finne interessante lyd- og instrumentkombinasjoner her; disse tre representerer også et aldersspenn på 30 år, samtidig som de jevnt over fordeler røtter i jazz og folkemusikk, improvisasjon og komposisjon. Dette spennet reflekteres i musikken, kombinert med en vilje til å eksperimentere fritt, skriver Ballades anmelder her.

Lucky Loop_omslag

Av Carl Kristian Johansen

”Big, Fat and Beautiful” er en morsom tittel som er åpen for tolkning. Jeg ville allikevel foretrukket ”Svær, feit og vakker” som tittel. Ikke bare fordi det klinger en smule modig og litt annerledes enn den gjennomsnittlige plateutgivelse; den norske versjonen av tittelen ville kanskje stått bedre i stil til den ukonvensjonelle musikken som er orientert i retning av norsk musikktradisjon.

Lucky Loop er Britt Pernille Frøholm på hardingfele og elektronikk, Mathilde Grooss Viddal på sopransaksofon, bassklarinett og klarinett, og Tellef Kvifte på sekkepipe, harmonium, lap top og forhåndsopptak av folkemusikk.

Her har man ikke slått hoder sammen for å finne et minste felles mulitplum – verken genremessig eller metodemessig. ”Big, fat and beautiful” befinner seg i et skjæringspunkt som nesten til en hver tid strekkes mellom de forskjellige genrene, instrumentene og metodene. Det blir nesten som tautrekkingskonkurranse der alle ser ut til å gå av som vinnere på gitte tidspunkter.

Noen ganger dras musikken mot den frie improvisasjonen, da spesielt når elektronikken og Viddals sax og bass får boltre seg alene. Andre ganger glir musikken inn mot mer melodisk orienterte, og da helst folkemusikkrelaterte farvann, gjennom Frøholms hardingfele (Øykjeslaus). Musikken kan også virke stramt komponert med tendenser i retning av elektronisk samtidsmusikk (Motbakke).

Men musikken står også og kjemper med seg selv, eller knirker varsomt i krysningspunktet mellom alt dette, før den plutselig bryter ut i en retning eller lever sitt eget liv i all sin udefinerbarhet. Som i sporet Yr.

Kuttet jeg finner mest interessant på dette albumet er Voksarudlen. I bunn av dette stykket musikk ligger det jeg antar er et voksrullopptak av en mannlig folkesanger. Sangen er stykket opp og redigert, men allikevel gjenkjennelig og sikkert også identifiserbar for det trente folkemusikkøret. Sangen er vakker og får et nesten mystisk preg mellom Kviftes manipulerende fingre.

Denne voksrullsangen dukker opp og forsvinner gjennom samfulle fire minutter, og blandes med den deilig repeterende og organiske lyden av en stift som går rundene på et hakk i en vinylplate; også det manipulert. Rundt, over og under disse forgangne og støvete lydene ornamenterer og improviserer Frøholm, Kvifte og Viddal fram et moderne lydlandskap som er både kaotisk utadvendt og reflektert.

Voksarudlen er motsetningenes musikkstykke som forener ro og kaos, organisk og digitalt, og nostalgi, mystikk og moderne teknologi i en kruttsterk blanding. Herlig.

”Big, Fat and Beautiful” preg av å være skisser av en eksperimentbasert prosess, framfor å være lyden en trio som har funnet et ferdig uttrykk. Albumet er uforutsigbart fra start til mål og det gjør ”Big, Fat and Beautiful” til interessant og oppmerksomhetskrevende lytting. Musikken går nye veier hele tiden.

Men det er ikke like lett å finne tråden som leder fra start til mål, og derfor blir kuttene mer enkeltstående lytteopplevelser. Interessante i seg selv, men sammenheng framstår som litt vag for meg. Kommer det et album nummer to kan prosessen ha kommet enda lenger, og Lucky Loop kan være nærmere noe klarere og mer definert.

Men om det er et nødvendig mål i seg selv er jeg faktisk ikke sikker på.

Lucky Loop - Big, Fat and Beautiful
Utgiver: Grappa Musikkforlag

Medvirkende:
Mathilde Grooss Viddal - sopransaksofon, bassklarinett og klarinett
Tellef Kvifte - sekkepipe, harmonium, lap top, forhåndsopptak av folkemusikk
Britt Pernille Frøholm - hardingfele og elektronikk

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no