Riktig tone til rett tid

INTERVJU: Da Gemini Records bestemte seg for å trappe ned tok Tore og Roger Johansen saken i egne hender og opprettet plateselskapet Inner Ear. Brødrene gir nå ut sin egen musikk, og den siste i rekken er ”Giving” signert Tore Johansen Unity. - Jeg har hele tiden vært opptatt av det melodiske, det rytmiske og at det man spiller er velplassert. Jeg er mer opptatt av å plassere tonene på best mulig måte enn å spille mest mulig, sier Tore Johansen til Ballade.

Tore Johansen_studio (Foto: Anders Valde)

Av Carl Kristian Johansen

Gemini Records ble opprettet i 1984 av Bjørn Petersen primært for å gi ut musikk med saksofonisten Bjarne Nerem. Gemini utviklet seg til å gi ut mye mer enn Nerem-innspillinger, og Petersen startet også etiketten Taurus som en alternativ kanal. Taurus huset jazz litt på siden av den akustiske mainstreamjazzen man kan finne på moderselskapet.

Brødrene Johansen har begge gitt ut plater i dette systemet, Tore på Gemini og Roger på Taurus. Da Petersen besluttet å trappe ned virksomheten for to år siden bestemte brødrene seg for å etablere Inner Ear for å gi ut sin egen musikk, framfor å gå runden blant allerede etablerte selskaper.

Inner Ear har i dag et designmessig stringent og distinkt utseende skapt av Rune Mortensen og fotograf Anders Valde. Bak Inner Ears siste katalognummer kan vi finne Tore Johansen Unity og det behagelige og harmoniske albumet ”Giving”.

- Musikalsk har vi vel beveget oss i en mer moderne retning enn det man kan finne på Gemini. Det har veldig mye med å gjøre hvem man spiller sammen med, sier trompetist, bandleder og låtskriver Tore Johansen, og trekker fram pianist Lars Janssons lyriske og melodiske spill.


Toneplasseringen

Johansen er inne i sitt 31. leveår, men har vært veldig aktiv de siste ti årene. Ved siden av en rekke plateinnspillinger, blant annet med Karin Krog, Per Zanussi, Bjørn Alterhaug, Jan Gunnar Hoff, Ole Morten Vågan og sin bror Roger Johansen, arrangerer og komponerer han musikk for kor, storband og strykere. Han har medvirket i Trondheim Jazzorkester og underviser på Musikkonservatoriet i Trondheim.

Chet Baker har blitt trukket fram som en referanse når Johansen har spilt trompet, og som et estetisk forbilde medgir Johansen at Baker har vært viktig.

- Jeg hørte mye på de seneste tingene til Baker som for eksempel ”Blåmann! Blåmann” (Hot Club Records, 1988, red.anm.), men de senere årene er det Kenny Wheeler som har overtatt den rollen. Han har utvidet måten å tenke musikalsk på, samtidig har han også et lyrisk drag over spillet sitt og en litt mer europeisk tilnærming til det hele, sier han.

Johansen er ikke den som nødvendigvis spiller mest på sine egne plater av frontfigurer i norsk jazz. På ”Giving” er det ensemblespillet som dominerer.

- Jeg har hele tiden vært opptatt av det melodiske og det rytmiske og at det man spiller er velplassert. Jeg er mer opptatt av å plassere tonene på best mulig måte enn å spille mest mulig.

- Det er veldig stor variasjon i norsk jazz i dag, men jeg befinner meg verken i freebag eller i elektronika-delen av nyere norsk jazz. Jeg legger merke til at bandene fra Oslo og Trondheim går i en mye friere retning enn da jeg selv gikk på jazzlinja, sier Johansen, som ikke kan gi et enkelt svar på hvorfor det er slik.


Variasjon

Johansen har flyttet tilbake til fødebyen Bodø og pendler nå til Trondheim der han underviser på Jazzlinja. Undervisningen legger visse begrensninger på aktiviteten med den plateaktuelle gruppa, men det er allikevel noe han ønsker å fortsette med.

- Jeg gjør det fordi jeg synes det er artig, men jeg prøver å få gjort en del forskjellige ting. Når jeg har undervist en stund er det på tide og komme seg ut, du kjeder deg fort hvis du holder på med én ting for lenge.

Det skorter ikke på planer for komponisten Tore Johansen eller Inner Ear, som til nå har fire utgivelser i katalogen.

- Vi skal gi ut Albatrosh som ble årets unge jazzmusikere i år. Og så har vi flere artige planer for Inner Ear i 2009, sier Johansen.

19. desember framføres en jazzmesse for kor, sinfonietta og Elin Rosseland som han har skrevet. På nyåret er det skolekonsertturné med Siri Gellein og Bjørn Willadsen som markerer ti års jubileum for utgivelsen ”Sånn vil du ha meg”. En turné med Unity med materiale fra ”Giving” i regi av Nordnorsk Jazzsenter skjer under Vinterjazzperioden i begynnelsen av februar 2009.

Tore Johansen har denne hjemmesiden, Inner Ear finnes på denne linken.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no