Strålende kritikk av Magne Hegdal

Komponisten Magne Hegdal fikk 11. november urfremført verket ”Stort sett” for fiolin og piano i Borås, Sverige. Verket, som Hegdal selv karakteriserer som sitt viktigste verk, ble fremført av fiolinisten Anna Lindahl og pianisten Kristine Scholz.

Magne Hegdal, 2004 (Foto: Ann-Iren Ødeby)

Magne Hegdal har flere fremførelser i den viktige konsertserien ”Ny Musikk” i Borås. Serien har gått over mange tiår. Den kjennetegnes bl.a. ved et meget høyt internasjonalt nivå på utøvere og musikk som fremføres, og musikken såpass spesiell at man i Sverige bruker begrepet ”Borås-stilen”. Dette er et sted der komponister utgjør en betydelig del av publikum. Av de gjestende artistene som har spilt på festivalen kan nevnes Herbert Henck, Christian Wolff, Aldo Clementi og Alvin Lucier, Howard Skempton og Chris Newman

Om ”Stort sett” sier Magne Hegdal at stykket omfatter alt fra objektiv barkbillemusikk til det rent personlige, som drømte melodier og følelsesmessig slagg. ”Og det inneholder element av sorgarbeide – og likevel, når jeg komponerer så komponerer jeg musikk. Det er det hele. Men likevel: Her handler det også om døden. Og om minner. Om å glemme – og å huske (gjenfinne).”

I sin kritikk av verket karakteriserte den anerkjente svenske musikkritikeren Rolf Haglund som et mesterverk i klasse med Beethoven: Han berømmer "Hegdal for i sitt halvannen time lange stykke å fremstille hele samtidskulturens dilemma og vekke til innsikt, om mulig snu hele utviklingen, gjennom rent musikalske virkemidler."

Hele anmeldelsen i Borås Tidning kan leses her.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no