Sats på profesjonelle vokalensember!

INNLEGG: Å organisere et profesjonelt kor som en institusjon, slik Norges Korforbund ønsker, er en gammeldags og lite hensiktsmessig organisering, som også vil gi dårlig utnyttelse av ressursene, skriver styreleder Jan Erik Knarbakk og daglig leder André W. Larsen i Det Norske Solistkor.

Det Norske Solistkor er enig med Norges Korforbund i at det satses altfor lite på profesjonelle vokalensembler. I et intervju i Ballade.no forklarer forbundets avtroppende generalsekretær, Kåre Hanken, at korforbundet ønsker at det skal opprettes et nytt kor som driftes etter modell av symfoniorkestrene. Det vil si et stort kor med sangere i 100 % stilling. Denne modellen er etter vårt syn både kostnadskrevende, administrativt tungrodd og lite fleksibel. Korforbundet mener også at økt satsing på eksisterende ensembler ikke skaper grunnlag for profesjonell driftsform. Vi mener dette er feil.

Det Norske Solistkor har allerede en profesjonell driftsform, og er et profesjonelt kor med profesjonelle sangere som lønnes for alt de gjør. Korets organisasjonsform er omgjort fra forening til stiftelse. Det legger etter vår oppfatning et solid rammeverk rundt drift og økonomi. Koret har dessuten en fast ansatt administrasjon, og et styre sammensatt av interne og eksterne medlemmer som samlet representerer en bred styrekompetanse.

Profesjonell utøvende musikk, sang, dans og scenekunst organiseres i stadig større utstrekning som prosjektorganisasjoner. Å organisere et profesjonelt kor som en institusjon, slik korforbundet ønsker, er en gammeldags og lite hensiktsmessig organisering, som også vil gi dårlig utnyttelse av ressursene. Om staten skal legge ned et betydelig antall millioner for å bygge opp profesjonell ensemblesang, finnes det andre og mer spenstige måter å organisere dette på som vil gi en langt bedre effekt. Det Norske Solistkors erfaringer gjennom de senere år viser nettopp dette.

Mange av de ledende kammerkorene i Europa er organisert på annen måte enn korforbundet foreslår, enten med sangere som er fast ansatt i deltidsstillinger (dette gjelder for eksempel Sveriges Radiokor, DR Vokalensemble og Nederlands Kammerkor), eller etter samme type modell som Det Norske Solistkor, hvor de faste sangerne ikke er ansatt, men arbeider og honoreres etter prosjekter. Denne måten å drive på har vi til felles med profesjonelle kor som Collegium Vocale Gent, Cappella Amsterdam og Accentus i Paris. Modellen er også vanlig innenfor orkestre. Det Norske Kammerorkester har for eksempel heller ingen fast ansatte musikere, men betaler dem per prosjekt.

Fordelene med denne driftsformen er mange. For det første mener vi at den gir økt kunstnerisk kvalitet. Vi ønsker at våre sangere skal ha en karriere utenom koret, som solister, ensemblesangere og pedagoger. Mange sangere ønsker ikke å binde seg 100 % til et kor, og en modell hvor de ellers kan jobbe som frilansere fører til større ringvirkninger i musikklivet enn hva et rent kor vil gjøre. For det andre er dette en modell som er svært fleksibel, og som gjør at man kan tilpasse prosjekter av forskjellig størrelse med forskjellig antall sangere. Sett at det satses like tungt økonomisk på denne typen modell, vil det frigjøre ressurser som kan brukes flere steder i landet hvor det er behov for et profesjonelt vokalensemble i en produksjon. En ny stor institusjon vil ikke ha denne fleksibiliteten, og blir lett bundet opp til sine egne oppgaver.

Det Norske Solistkor har lang erfaring i å samarbeide med andre profesjonelle aktører, og vi gjennomfører jevnlig prosjekter sammen med orkestre. I 2009 er det planlagt konserter med Det Norske Kammerorkester, Stavanger Symfoniorkester og Kristiansand Symfoniorkester. I 2010 er det planlagt nye prosjekter med KORK og Oslo Filharmoniske Orkester. Solistkoret samarbeider også med de største festivalene i landet om profesjonelle oppsetninger av både a cappella-konserter og konserter med orkester, og skal i år bl.a. holde 3 konserter på Festspillene i Bergen.

Etablering av et nytt kor er et stort og kostbart eksperiment. Alle ensembler vi har i dag har bygd seg opp over tid, ut fra et engasjement og brennende ønske om å skape musikk. Det gjelder også de store orkesterinstitusjonene. Vi ser ingen grunn til at det skal gjøres på annen måte innenfor vokalmusikken. Sats heller på eksisterende ensembler, og bygg videre opp under ensembler som har en positiv utvikling.

Det Norske Solistkor har i løpet av årene mottatt betydelig offentlig støtte, og har gradvis bygd seg opp til et ensemble bestående utelukkende av profesjonelle sangere. Vi er klare til å gå videre og skape et enda bedre ensemble i samarbeid med det øvrige profesjonelle musikklivet.

Solistkoret har i løpet av de siste årene også lyktes i å bygge opp et publikumsgrunnlag og hadde i gjennomsnitt over 15 000 publikummere i årene 2007 og 2008. I tillegg har vi sett at det høye kunstneriske nivået er fremhevet av kritikerne. Det kunstneriske potensialet i koret er stort, og omverden synes å mene at dagens nivå møter de forventninger som stilles til et profesjonelt korensemble.

Det Norske Solistkor er det eneste koret som er tatt opp som medlem i Norsk teater- og orkesterforening. Dette var mulig fordi NTO anså Det Norske Solistkor for å være kunstnerisk og organisatorisk profesjonelt. Som første nordiske kor er vi 2009 også blitt tatt opp som fullverdig medlem i Tenso, som er en organisasjon for profesjonelle kammerkor i Europa. Denne er stiftet av Nederlands Kammerkor, RIAS i Berlin, Latvisk Radiokor og Franske Accentus.

Det overrasker neppe at vi mener at Det Norske Solistkor bør få fortsette sin utvikling gjennom at det satses på vokalmusikken slik at koret får på plass en solid og forutsigbar finansiering.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

3 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
VIRKELIGHETENS PROFESJONELLE KOR
Skrevet 06.03.2009 16:34 av Thomas Caplin

Denne debatten har dessverre kjørt seg fast i et lite konstruktivt spor. Dette innlegget fra Solistkoret bringer intet nytt inn i tenkingen. Tvertimot er den etter min mening - og paradoksalt nok - preget av en "gammeldags" tenking. Poenget fra Solistkorets side virker derfor - som jeg ser det - mot sin hensikt. Det skulle være svært interessant å vite hva man i Solistkoret mener innholdet i arbeidet til et profesjonelt kor ska være. Men dette adresseres ikke. Om man skulle ha den oppfatningen at et profesjonelt kor skal ha til hensikt å virke for den delen av musikken som er vanskelig tilgjengelig - ja, for ikke å si umulig for de aller fleste kor - ville dette om noe være en meget "gammeldags og lite hensiktsmessig" oppfatning. Hvis man i Soliskoret mener at å opprettholde det man i dag gjør får man i hvert fall ikke min støtte - men den er i sammenhengen ikke så viktig. Det er bra at man mener at man ikke skal være gammeldags, og derfor er det trist å registrere at man fremdeles ikke tør å snakke om den pedagogiske og forebilledlige funksjon et slikt kor vill kunne bringe kormiljøet.Hvorfor tør man ikke tenke nytt? Andre lands prof kor virke bør være veiledende og ikke ses på som en garanti for suksess. Se istedet på hva Norges korliv trenger - ut fra sine forutsetninger, behov og sin geografi. Her finnes det spenstige løsninger om det er det man vil ha. Men jeg støtter å bygge opp under ensembler som fungerer positivt - også i "desentraliserte" strøk som f eks Hamar med kammerkoret Collegium Vocale. Der har man et kor med annet fokus enn på seg selv og sin musikk...

Svar på kommentar

 
 
JA TAKK, BEGGE DELER
Skrevet 10.03.2009 14:21 av Ingrid Trøym Lereim

Det er behov for et profesjonelt kor i Norge (type radiokor), OG satsning på profesjonalisering av eksisterende ensembler rundt om i det ganske land.

Sannsynligheten for at man skal få en slik "både-og" satsning, er vel tilnærmet lik null, men hele debatten om Norge skal satse på et profesjonelt kor, får den profesjonelle pianisten i meg til å stille følgende spørsmål:

Hvorfor skal vi ikke kunne opprette et vokalensemble drevet etter samme prinsipper som de profesjonelle korpsene/ orkestrene, og med tilsvarende arbeidskrav og rammefaktorer for ensemblets medlemmer?

Hvorfor skal sangere finne seg i å arbeide under betraktelig verre vilkår enn andre fast ansatte(ensemble-)musikere? Hvorfor skal vi ikke kunne ha et ensemble utover Operakoret i Norge, hvor sangere er fast ansatt, får lønn etter tariff, tjener opp pensjonspoeng, og har rett til ferie- og sykepenger?

Er det gammeldags å gi sangere slike arbeidsvilkår?

Hvis sangerne ansettes i 50 % stillinger, er det flere muligheter for å kombinere med andre frilansoppdrag/ undervisning i kulturskoler e.l.

All ære til Solistkoret for arbeidet som er lagt ned med å komme dit dere er i dag, både organisatorisk og kunstnerisk! Men, hvis det blir aktuelt å opprette et profesjonelt kor i Norge, mener jeg dette bør ligge under KORK og at samtlige stillinger må lyses ut internasjonalt (ihvertfall innenfor Norden). KORK har en eksisterende infrastruktur og profil som vil fungere meget godt, og MFO vil forhåpentligvis ikke godta at 24-32 stillinger skal "gis bort" til et ensemble uten at andre interesserte sangere får muligheten til å søke.

Ingrid Trøym Lereim, pianist og "hobby"sanger i Ensemble 96

Svar på kommentar

 
 
SANGERE I SOLISTKORET
Skrevet 11.03.2009 12:46 av André W. Larsen

Vi er veldig glade for at arbeidet Solistkoret gjør og har gjort blir lagt merke til. Jeg vil gjerne bare komme med en liten oppklaring til Ingrid Trøym Lereim som går på dette med muligheten for interesserte sangere til å komme med i Solistkoret. Solistkoret lyser ut prøvesang hver gang vi mangler sangere, og dette gjøres internasjonalt. Det ligger nå en annonse her på Ballade.no hvor vi søker etter tenorer. Vi har i dag sangere som bor i Bergen, Tromsø, Dovre og Malmø i tillegg til Oslo.

Slik det er i dag baserer vi oss på åremålskontrakter, slik at vi har mulighet til å foreta nye prøvesanger med jevne mellomrom. Det er med andre ord ikke slik at stillinger "gis bort" til de som allerede er sangere i koret. Sammensetningen av sangerne i Solistkoret endres over tid.

Vennlig hilsen André W. Larsen, daglig leder i Det Norske Solistkor

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no