Spar pengene, TONO!

INNLEGG: Komponistenes ambisjon om synlighet og tilstedeværelse bør ha et noe annet kaliber enn å stå offentlig eksponert på en TV med en Edvard-statuett i høyre og en huskelapp med navn i venstre hånd, skriver Alf Magnus Reistad, fungerende kultursjef i NRK, i dette svaret til Helge Iberg.

Alf Magnus Reistad (Foto: Ole Kaland, NRK)

Helge Iberg ønsker i et innlegg 30. mars at TONO skal benytte midler til å bygge opp under Edvard-prisen, for å gi komponister en mer fortjent plass i samfunnet enn den de får i andre prisutdelinger spesielt og medier generelt. Ideen er å gjenerobre komponistenes tapte plass i samfunnet gjennom et musikalsk dominert prisprogram fra den kanskje kjedeligste salen i landet (Trollsalen, red.anm) under Festspillene i Bergen.

Jeg kan garantere at vi ikke kommer til å bruke produksjonsmidler eller sendetid i NRK på en så svakt fundert ide.

Hadde analysen om usynlighet vært helt rett, ville jeg heller anbefalt Iberg å søke TONO om videreutdanningsmidler for å engasjere komponistkollega Wolfgang Plagge som veileder i kommunikasjon og medieopptreden.

Han er gjennom sin status som ekspert i programmet Landeplage, som deltager i Klassefesten og dommer i både Virtuos og Kvitt eller Dobbelt en hyppig gjest i de mest populære sendinger i NRK TV, på en måte som tydelig får frem hans personlighet, hans betydelige kompetanse som komponist og musiker, samt hans alvorlige lekenhet og uhøytidelige bevegelse mellom høy og lav kultur uten presitisjetap.

I dag startet et nytt program i NRK P2, Kort og klassisk, hvor vi også benytter hans kompetanse til glede for lytterne.

Om Plagge nå overtar Nordheims plass som den best eksponerte komponisten i sentrale TV-flater i NRK, så er han likevel i godt selskap.

Det er store og vel anerkjente ressurser i den erfarne generasjon, med Olav Anton Thommessen i spissen, som det alltid er en glede å høre på, når han jevnlig deler sin enorme kunnskap og gode historier i P2.

Synne Skouen er en av de viktige penner i Aftenposten, Glenn Erik Haugland skriver godt, også i BT, Maja Ratkje og Henrik Helstenius er medietalenter som kan bygges til sentrale skikkelser i den norske medievirkelighet, om de selv gidder, og komponistforeningens leder er en annen formidler av rang, som kan bli folkeeie om det er en ambisjon han nærer. Jeg kunne nevnt flere, men poenget mitt er at det ikke står så dårlig til med komponistenes plass i offentligheten. Men det er riktig at det svikter på de sentrale narsissistiske arenaer, som en prisutdeling må sies å være.

I en tid hvor forholdet til musikk er preget av et enormt konsum, hvor vel 23000 unge har lastet opp sine mer eller mindre vellykkede forsøk på å lage musikk på nrk.no/urørt, er behovet for tydelige og gode forbilder og veiledere større enn noen gang. Da bør komponistenes ambisjon om synlighet og tilstedeværelse ha et noe annet kaliber enn å stå offentlig eksponert på en TV med en Edvardstatuett i høyre og en huskelapp med navn i venstre hånd.


Alf Magnus Reistad er fungerende kulturredaktør i NRK

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

1 lokal kommentar til denne artikkelen

 

 
 
TRIST TABLOID TILNÆRMING
Skrevet 01.04.2009 20:53 av Alf Magnus Reistad

Tabloid betyr lett tilgjengelig formidling, og alle norske komponister bør dele vårt mål om å nå så mange vi kan med våre program der deres musikk spilles. Mitt poeng er at NRK skal bruke lisensmidler på å vise frem musikken som komponeres, som når vi sender Lasse Thoresens nye cellokonsert i Hovedscenen med 50.000 seere, og ikke på å vise frem Thoresen holde en takketale. Det er en prioriteringen jeg med glede står for hver time året rundt, og jeg vil anta at Lasse Thoresen ser seg best tjent med den også.

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no