Ny komponist i MIC: Klaus Sandvik

Noen venter lenge med å definere seg som komponist. Klaus Sandvik ble medlem av Norsk Komponistforening i en alder av 41 år. Veien frem dit var mangslungen.

Klaus Sandvik 2009

Han ble født i Bergen i 1966 og fikk med seg en bachelorgrad i matematikk og informatikk ved Universitetet i Oslo før han dro til Berklee College of Music i Boston, USA, hvor han studerte jazzkomposisjon og improvisasjon. Han har arbeidet som programmerer/systemerer, musikkskolerektor, folkehøyskolelærer, fylkesprodusent for Rikskonsertene og klatreinstruktør.

I 2007 fullførte han kandidatstudiet i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole etter det han karakteriserer som ”inspirerende studier” med Asbjørn Schaathun. Etter det har han gjort seg bemerket som komponist med bestillingsverk for Det Norske Kammerorkester, Oslo Strykekvartett, den eksperimentelle slagverkeren Kjell Tore Innervik, Telemark Messingensemble og Fannaråken Blåsekvintett. Han har skrevet to verker for fiolinisten Geir Inge Lotsberg, som også har spilt dem inn på plate. Han uttrykker følgende om Klaus Sandvik:

- I dette arbeidet har han vært tro mot sin egen stemme og i nitidig å få komposisjonen for fiolin, og etterhvert fiolinisten, til å bringe denne stemmen frem i stykkene. Han er opptatt av musikkens virkning på forskjellige plan og klarer å bruke denne tilnærmingen til å skape gode forløp i stykkene.

I 2003 ble Sandviks komposisjon "How Fair is Thy Face" et av vinnerverkene i The International Edvard Grieg Competition for Composers. I 2004 skrev han den offisielle fanfaren til Abel-prisen.

Klaus Sandviks musikk søker å gjøre et substansielt inntrykk på lytteren og baserer seg på en vid forståelse av mulige lytteprosesser. Hans interesse for formelle strukturer og deres iboende kvaliteter kombineres ofte med en sterk vilje til å skape en organisk og på samme tid utfordrende utvikling. Et viktig virkemiddel i hans behandling av ulike komposisjonsmaterialer er vedvarende undersøkelse og overvåkning av lydens energetiske kapasitet. Et annet hovedelement i hans komposisjonsprosess er klar bevissthet på når og hvordan musikalsk materiale forholder seg til overlevert musikalsk arv.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no