Reflekterer VGs albumlister virkeligheten?

VGs albumlister er avhengig av at butikkene faktisk rapporterer. Apollon i Bergen mener albumlisten ikke betyr noe for omsetningen i egen butikk, men rapporterer allikevel. Big Dipper har ikke kapasitet til å rapportere, mens Tiger, i likhet med D.D.E., har andre grunner til ikke å delta i listekulturen. I tillegg rapporteres ikke digitalt albumsalg.

Rune Kristoffersen_vinylportrett 09 (Foto: Carl Kristian Johansen)

Av Carl Kristian Johansen

Motorpsychos siste utgivelse, som utelukkende er gitt ut som LP, har skapt format- og listedebatt. Den kom inn på VGs albumliste etter bare to dager i butikk, til tross for at mye av salget ikke er registrert. VG-lista registrerer heller ikke salg av album i digitalt format.

Motorpsycho feirer 20 år i år, og markeringen skjer gjennom å slippe albumet ”Child of the Future” eksklusivt som vinyl LP. Motorpsycho har alltid sluppet sine utgivelser i flere formater. Men trofastheten til vinyl er sterk, og bandet har fungert som en drivende kraft for interessen for LP-platen som format i Norge.

Det er ingen som selger så mange LP-plater i moderne tid i Norge, og det er ingen som får så mange til å investere i platespiller igjen som Motorpsycho, hevder Andreas Jacobsen hos platebutikken Big Dipper.


Opp som en løve
Avgjørelsen om å slippe ”Child of the Future” utelukkende på vinyl har allikevel falt noen tungt for brystet, samtidig fungerer utgivelsen som en illustrasjon på samspillet mellom plateindustrien og det som registreres på listene her til lands. Med det menes albumlistene til VG; Topp 40 og Topp 30 Norsk.

”Child of the Future” ble utradisjonelt nok sluppet på markedet på en fredag av plateselskapet Rune Grammofon. Tirsdagen etter, etter bare to dager i salg, havnet vinylskiven på 27. plass på VGs Topp 40 albumliste i uke 33. Uken etter steg den til 14 plass, og i sin tredje uke på Topp 40, som ble publisert i dag, ligger albumet på 18. plass.

Motorpsychos utgivelser har alltid fulgt et kjøpsmønster som forteller mye om tilhengerskaren; salget går fort og høyt opp, og fort ned. Bandet har bare én gang vært mer enn to måneder på albumlistene til VG.

- Hvis du kan komme inn på VG-listen såpass høyt etter to dager, med en forhåndsbestilling på cirka 1300 eksemplarer, betyr det at det selges lite med fysiske plater om dagen. I tillegg var det problemer med leveransen av skiva, noe som gjorde at ikke alle bestillingene kom fram den dagen, sier Rune Kristoffersen som driver Rune Grammofon.


Mestselgende gjennom tidende
På det norske markedet vil i underkant av 3000 eksemplarer av ”Child of the Future” bli tilgjengelig fra Rune Grammofon. En stor del av disse vil omsettes av platebutikkene Big Dipper og Tiger i Oslo sentrum. Dette salget vil aldri reflekteres på VGs albumlister fordi ingen av dem rapporterer til VG. Butikkene unngår å være konkrete om tall på forespørsel fra Ballade, men begge sier at ”Child of the Future” etter all sannsynlighet blir den mest solgte tittelen noensinne fra deres butikker når det kommer til LP-formatet.

Platekompaniet melder om det samme; albumet kommer greit til å gå forbi Kaizers Orchestra som den mest solgte vinylutgivelsen i butikkens historie. Antydningene fra Big Dipper og Tiger gjør at det er verdt å anta at de to uavhengige butikken kommer til å stå for opp til 1/3 av salget.

- ”Child of the Future” er en av de bestselgende vinylutgivelsene i min butikk gjennom tidende. Den ligger i hvert fall på topp fem. På topp ti er det sikkert fem Motorpsycho-skiver, og ”Child of the Future” har allerede solgt mer på vinyl enn noen av de foregående Motorpsycho-albumene, sier Tor Tessem, innehaver av platebutikken Apollon i Bergen.

- Hadde Tiger og Big Dipper rapportert ville albumet garantert klatret høyere på VG-lista.

Apollon rapporterer i motsetning til sine kolleger i Oslo sitt salg til VGs albumliste.


Digitale album ikke på listene
Statistikk fra norsk og internasjonal platebransje viser at albumsalget på CD er synkende, om enn i noe mindre grad enn foregående år. Samtidig viser statistikken en kraftig økning i salg av album i LP-format og digitalt format.

Men salg av album i digitalt format reflekteres ikke på VGs albumlister. Det til tross for at denne omsetningen også er stor. Nordmenn utmerker seg som et albumkjøpende publikum, selv i den digitale tidsalder.

- Totalsummene viser at man selger mye mer album i Norge enn i andre land, og det er en tendens som har holdt seg lenge, sier Jarle Savio, som er New Media Manager i det multinasjonale selskapet EMI.

Når det gjelder EMI-album som selger bra, ved for eksempel Marit Larsens ”The Chase” fra 2008, anslår Savio at andelen digitale eksemplarer kan komme opp mot 15 % av totalsalget. Vanligvis vil det ligge lavere, men Savio synes det er synd at dette ikke reflekteres på listene.

- EMI ønsker at dette vises på listene så snart som mulig. Det er flere digitale butikker nå, og desto flere bensinstasjoner og kiosker som rapporterer salg, desto bedre er det. Salg er salg. Uansett format. Det skal ikke ha noe å si, mener Savio.

Platekompaniets nye nettbutikk rapporterer sitt albumsalg til VG-lista, men foreløpig som en prøveordning som ikke reflekteres i listene. Butikksjef for digitalbutikken til Platekompaniet, Sveinung Rindal, forklarer at enkelte album selger oppsiktsvekkende bra i digitalt format, uten at tendensen følger bestemte sjangere.

- Vi ser at for eksempel Henning Kvitnes’ album ”Tid for latskap” er en stor salgssuksess som digitalt album. I utgangspunktet er ikke Kvitnes det man skulle tro var en såkalt mp3-artist, og det er dumt at det ikke blir representert på noen liste, sier Rindal.


- Rema 1000, men allikevel relevant
VGs albumlister fanger altså ikke opp en vesentlig del av LP-salget i Norge, og registrerer enda ikke salg av digitale album. I tillegg sliter VG-lista med å få inn de korrekte tallene på CD-album over disk. D.D.E. skapte overskrifter da de ga Reitan-gruppen eksklusivitet på salg av ”Ut av kontroll” tidligere i år. Salget fra Narvesen-kioskene og 7 Eleven var nok til å gi trønderne en 9. plass på albumlisten, men salget fra Rema 1000 ble aldi rapportert til VG-lista.

Kategorisjef Tore Høyli i Rema 1000 mener at den overveiende største andelen av ”Ut av kontroll” som ble solgt av Reitan-gruppen gikk gjennom Rema 1000. Høyli sier at Rema 1000 vil installere det tekniske apparatet som rapportering krever først når dagligvarekjeden bestemmer seg for å selge flere titler.

Så hvor representativ er egentlig VGs albumlister?

Av plateselskapet Tyldens repertoar, som i stor grad består av danseband, selges mye av grossister som ikke rapporterer til VG i det hele tatt.

- Vi har eksempler på at plater som selger vesentlig mindre enn andre, ligger høyere på lista, sier fungerende daglig leder Tom Hovde.

Til tross for store variasjoner, og at albumlistene ikke er fullstendig representativ, mener han allikevel at albumlistene til en viss grad er relevant som barometer for platesalg i Norge.

- Det er ingen tvil om at det er en måte å hype plater på. Og folk er rare, de kjøper det andre kjøper, sier Hovde.

I Platekompaniet mener man at albumlistene til VG, som butikken selv mener påvirkes av deres egne indikasjonslister, avspeiler markedet godt. Rindal er overrasket over at digitalt albumsalg enda ikke blir registrert, men han er sikker på at det er et tidsspørsmål før det skjer.

Motorpsychos plassering på VG-lista med et vinylalbum mener Rindal henger sammen med at dette er den stilleste perioden i året omsetningsmessig for album generelt, og bandets relativt store trofaste skare av tilhengere som kjøper albumet så fort det kommer i butikk.


Avhengig av rapportering
VG-lista er avhengig av at butikkene på en eller annen måte finner det formålstjenelig eller har mulighet til å rapportere. Spesialisten Apollon i Bergen mener albumlisten ikke betyr noen for omsetningen i egen butikk, men rapporterer allikevel. Big Dipper har ikke funnet administrativ kapasitet til å starte med rapportering, mens Tiger, i likhet med D.D.E., har andre grunner til ikke å delta i listekulturen.

D.D.E. fordi de mener at listen uansett ikke reflekterer det reelle salget i Norge, Tiger mener det ikke er verdt bryderiet. D.D.E. er på gli inn i systemet igjen etter sommerens kontroverser, Tiger blir vanskeligere å overbevise.

- VG-lista reflekterer ikke den musikalske virkeligheten vi representerer og de kvalitetene vi er opptatt av, sier Kristian Kallevik i Tiger.


- Reflekterer ikke virkeligheten
Rune Kristoffersen er inneforstått med Rindals argument om at denne perioden er den dårligste for platesalg i Norge, som en forklaring på Motorpsychos listeplassering. Men han mener argumentet ikke holder.

- Hele greia er moden for revurdering. Avhengig av når på året det er, kan man komme seg inn i nedkanten av Topp 40 med et salg på bare et par hundre skiver. Det er jo ikke bare VG-lista sin skyld, og handler om lavere fysisk salg generelt. Men hadde alle som solgte plater rapportert inn og det digitale albumsalget vært med, ville det sett annerledes ut.

Kristoffersen mener at en slik liste burde gi mer enn en indikasjon på salg, og at den i dag ikke reflekterer virkeligheten fordi digitalt salg ikke er inkludert.

- 40 år etter at man satt mennesker på månen er det utrolig merkelig at man ikke greier å registrere faktisk salg. Det burde vært en enkel sak og er utrolig merkelig, sier han.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no