Polsk-norsk samarbeid

I et av Notams studioer på Grünerløkka står Karol Nepelski i bar overkropp på et bord. I svak, blå belysning holder han to stetoskoper mot ulike steder på kroppen. Stetoskopene er koblet opp mot datamaskinen der Paulina Zalubska bearbeider lydene fra Karols kropp: Hjertelyd, strupelyd bl.a. mens han drikker, fordøyelseslyder.

Karols kroppslyder (Foto: MIC/Hilde Holbæk-Hanssen

- Lydene varierer i forhold til når på døgnet vi spiller. Noen timer etter frokost er det veldig mye lyd i magen, forklarer Karol. Det kan nok komme til å høres helt annerledes ut om verket fremføres hjemme i Polen; unge Nepelski er nemlig blitt veldig begeistret for norsk hotellfrokost….

De to unge komponistene kommer fra Krakow, der Nepelski, student av og assistent for Krzystof Penderecki, er doktorgradsstipendiat og Zalubska holder på med sin mastergrad. Begge er invitert til Oslo under Ultimafestivalen, både for å gå på festival og for å bruke studioet, som et forprosjekt til neste års store presentasjon av norsk elektronisk musikk under Warsaw Autumn.

Den legendariske festivalen i Warszawa klarte, midt under den kalde krigen, det mesterstykke å bli en internasjonal spydspiss innen avantgarde samtidsmusikk. Her opprettet man også i 1957 det berømte Studio Experymentalne, der bl.a. Arne Nordheim fikk utforske sine elektroniske musikkideer og ta med impulser hjem, noe som fikk stor betydning for det hjemlige musikkmiljøet.

Studioet var den gang et stort bygg med enorme maskiner og en rekke ingeniører som assisterte komponistene. Kontrasten er stor til de to unge polakkene som på egenhånd kan utfolde seg ved hjelp av datamaskiner, mikrofoner og tastatur. Vel, helt uten assistanse har de ikke vært. Takket være en lege de traff under en Ultimakonsert har de fått tips om steder på kroppen der lydene lett lar seg fange opp, og Notams personale har vært med å løse problemer underveis.

Neste års elektroniske musikkprosjekt i Warszawa er et samarbeid mellom polsk og norsk MIC og Notam. Takket være støtte fra Det polsknorske kulturutvekslingsfondet vil det bli konserter, installasjoner og en stor internasjonal konferanse med temaet ”Den elektroniske musikken møter det 21. århundre”. Litt av planen for Norges del er å trekke noen linjer til den betydningen Warszawa har hatt for norsk elektronisk musikk. Detaljene er ikke klare ennå, men vi får håpe at det blir mulig å få høre det endelige resultatet av de to gjestekomponistene – kanskje både i Warszawa og i Oslo?

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no