Fransk-norsk klang

Et unikt fransk-norsk prosjekt gikk av stabelen i Salle Cortot i Paris 21. januar. Da urfremførte l’Orchestre de Flûtes Français, som består av 24 av Frankrikes beste fløytister, verker av komponistene Olav Anton Thommessen, Ida Helene Heidel og de to INTRO-komponistene Øyvind Torvund og Emil Bernhardt.

L'Orchestre Francais de Flutes (2010)

Prosjektet tok utgangspunkt i det franske fløyteorkesterets ønske om å utforske den nordiske klangen og ble til i et samarbeid mellom den norske komponisten Ida Helene Heidel, som i 1986 deltok i orkesterets debut, og orkesterets grunnlegger og kunstneriske leder Pierre Yves Artaud.

Konserten var et fransk-norsk utvekslingsprosjekt, og kan karakteriseres som et musikalsk møte omkring fløyten, mellom “den franske klangen”, som har fascinert norske komponister gjennom århundrer, og ”den nordiske klangen”, som på samme måte tiltrekker franskmennene. De norske komponistene var valgt ut fra deres forhold til dette universet – alle med svært forskjellige tilnærminger til klang.

Emil Bernhardts bidrag, ”Trois tableaux”, bestod av tre ulike felt, materialtyper eller teksturer, uten indre dramaturgisk utvikling, hvilket vil si at temaer eller motiver ikke utvikles og rytmisk og harmonisk koordinasjon er erstattet av mer og mindre tilfeldige prosedyrer for plassering av hendelser.

Øyvind Torvunds stykke ”Winter Collage” var bygget opp av arketypiske melodier, en liten samling med ”musikkjungler”, radiobølger og skjulte folketoner.

Olav Anton Thommessens verk hadde tittelen ”Felix relics re-mix” og avslørte komponistens beundring for Felix Mendelssohn-Bartholdys elegante og glansfulle musikk: ”Jeg tror at et fløyteorkester er i stand til å realisere den Mendelssohnske klangverden.”

Ida Helene Heidels ”Volatil” for fløyteorkester og lydbånd tok utgangspunkt i ideer om å fange det flyktige og hendelser i parallelle atmosfærer. Der Marcel Proust snakker om det særpregede og flyktige i minnet om forgangen lykke, tar Heidel utgangspunkt i det særpregede og flyktige i minnet som sådan, om spor etter inntrykk og fornemmelser og hvordan dette forholder seg til tid.

Verkene var bestilt av Norsk Komponistforening og støttet av Norsk kulturråd, NOTAM og MIC Norsk musikkinformasjon og konserten ble støttet av Kgl. Norsk Ambassade i Paris.

Konserten trakk godt med publikum og må sies å ha vært en suksess; mens Ida Heidel mottok bestilling på nytt verk på stedet og Olav Anton Thommessen fikk bravorop under applausen, opplevde Bernhard og Torvund å bli omringet av autografjegere etter konserten. Ikke hverdagskost for norske samtidskomponister.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no