Kleveland svarer Datarock

INNLEGG: Datarock kritiserer Rikskonsertene for ”overraskende rot” i forbindelse med bandets turné sist høst. Som landets største turnéorganisasjon må vi selvsagt være forberedt på kritikk. Samtidig er det viktig at bildet av vår virksomhet er så korrekt som mulig, skriver Åse Kleveland.

Jeg ser det som nødvendig å knytte noen kommentarer til uttalelsene fra Datarock for å bidra til et mer balansert bilde.

Les intervjuet med Saroea HER.

Turneen med Datarock inngikk i en sponsorfinansiert satsning på å turnere skandinaviske rockeband av internasjonalt kaliber til landets studentsteder. Tidligere turneer med bl.a. Opeth og Timbuktu ble store suksesser hva gjelder avvikling og markedsføring så vel som publikumsbesøk.

Turneen med Datarock ble dessverre et tyngre lass å dra. Årsakene til det var mange. Viktigst var nok at en vellykket turné forutsetter ryddighet og tydelighet fra alle involverte parter. Rikskonsertene gleder seg over et begeistret publikum og fornøyde arrangører. Ikke minst synes vi det er veldig hyggelig at Datarock nå gir uttrykk for at de har opplevd dette som en fantastisk turné.

Vi setter vår ære i å levere produkter av høy kvalitet. Vi formidler 10 000 konserter hvert år og det er heldigvis svært sjelden vi mottar karakteristikker av den sort som Datarock serverer. For oss i Rikskonsertene står imidlertid erfaringene fra Datarock-prosjektet som en rungende bekreftelse på fotballens gamle jungelordtak: (Fritt formulert) ”for å vinne må alle bidra til å gjøre hverandre gode.”


Samleside for debatten om Rikskonsertene.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

3 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
HVA MENER HUN EGENTLIG?
Skrevet 04.03.2010 17:47 av Kristian

Dette var da fryktelig vagt. Hva er det egentlig Åse Kleveland og Rikskonsertene mener her? Er kritikken fra Datarock berettiget? Var det Datarock som ikke var en «ryddig og tydelig» part? Hvem var det som ikke bidro til å «gjøre hverandre gode»? Datarock, Rikskonsertene eller lokale arrangører.

Svar på kommentar

 
 
KOM IGJEN A ÅSE, SVAR PÅ KRITIKKEN!
Skrevet 05.03.2010 10:47 av CHRISTIAN

At ikke Åse Kleveland klarer å svare bedre på kritikken fra Datarock er helt utrolig!

Har hørt fra flere at Rikskonsertene kan være usedvanlig treigt og lite forberedt på store turneer. At ikke norges viktigste konsertarrangør vil lære av sine feil, er jo synd å høre Åse. Kanskje Datarock kan lære dere nye effektive måter å drive turneer på?

Kom dere ut av Rikskonsert bobla! Kom igjen a Åse!

Svar på kommentar

 
 
RIKSKONSERTENE ROT
Skrevet 05.03.2010 13:19 av Trond Rogne

Må si meg helt enig med Fredrik Saroea. Rikskonsertene jobber tregt og meget ustrukturert gjennom hele prosessen mot arrangører. Mulig dette arbeidet varierer noe, men jeg vet at mange ikke fikk kontrakt og jeg vet at honorar ikke var avtalt før konserten var booket og klar. Dette er helt utrulig når en har med Rikskonsertene å gjøre. Slike ting gjør også en arrangør utrygg. Mange vegret seg for å starte markedsføringen dersom ikke alle formelle papirer var i orden. Samme hva en sier om krevende turne og markedsføring. De elementere tingene må være på plass og standard promomateriel må komme ut til arrangører i god tid. Her må det skjerping til fra Rikskonsertene for det finnes ingen unnskyldning for slikt rot.

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no