Foto: Karoline Røed Tønnesen

MIC-seminar: Grenseløs formidling

MIC i samarbeid med Menuhin Competition Oslo 2010 arrangerte seminar/debatt om fremføringspraksis den 19. april 2010.

Menuhin-logo

Dette skjedde:

Grenseløs formidling
- Martin Revheim i samtale med Henning Kraggerud, Torbjørn Harr og Eir Inderhaug.

Tid:
Mandag 19. april kl. 17:00 - 19:00
Sted:
MIC, Nasjonalbiblioteket, Solli Plass, Oslo


En teaterregissør ser på teksten som veiledende, klipper opp og limer sammen på nytt, flytter, stryker og legger til. Skuespilleren kan dras inn i noe fremmed og ender opp med flere forslag til løsninger. En dirigent ser på notene mer bokstavelig og musikerens tolkningsrom kan framstå som mer snevert enn skuespillerens. Kunne vi spilt Beethoven på den måten vi fremfører Ibsen? Hvordan ville Beethovens niende symfoni høres ut hvis den ble tolket like veiledende, eller til og med villedende, som Vegard Vinges Vildanden-oppsetning på Festspillene i Bergen 2009?

Med hvilken risiko krysser en utøver de kunstneriske grenser? Hva frykter de mest - sanksjoner fra eget miljø eller det å framstå som fremmed og gebrokken i en uvant kontekst? Har musikklivet satt noen spilleregler, bevisst eller ubevisst, som belønner trygghet og straffer ulydighet?

Seminaret ble arrangert av MIC Norsk Musikkinformasjon og Menuhin Competition Oslo 2010 og fant sted i Nasjonalbiblioteket i Oslo, mandag 19. april 17-19 etterfulgt av en åpen mottakelse i MICs lokaler. Arrangementet var gratis og ble støttet av Fritt Ord.
Ca. 100 personer deltok.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no