Fornyelsen ligger i improvisasjonen

Onsdag og torsdag jazzer Jazzin’ Babies opp Oslo Konserthus, med en veteran som kåsør-solist.

Ytre Suløen Jass Ensemble fra Langevåg på Sunnmøre er ett av de mest populære bandene i sjangeren i Norge, men tradjazzens fane, med repertoar fra første halvdel av 1900-tallet risset inn med gullskrift, holdes også høyt i Oslo.

Onsdag og torsdag kveld spiller Jazzin’ Babies, tradjazzens nyeste tilskudd, konserter i Lille Sal i Oslo Konserthus. På låtlisten står Jelly Roll Morton, King Oliver, begge virksomme i mellomkrigstiden, og Louis Armstrong, som gikk bort så sent som i 1971.

Mellom låtene skal Børre Frydenlund, selv med solid bakgrunn i tradjazzmiljøet, kåsere over de tre komponistene fra New Orleans. Frydenlund vil fortelle om hvordan disse ble mottatt i sin samtid av kritikere og andre musikere, og hvordan bransjen rundt dem virket.

”Nykomlingene” Jazzin’ Babies er resultatet av Borg Hot Jazz og Resolute Jazzband som i sin tid inngikk i Ungdom og jazz-prosjekter under Oslo Jazzfestival.

Ved siden av Stortorvets Gjæstgiveri er Oslo Jazzfestival én av de viktigste ansiktene utad for denne musikken i Norge i dag. I tillegg er hver torsdag på Herr Nilsen og foajeen i Konserthuset på lørdagene samlingspunkter for miljøet, som har sin hovedmotor i New Orleans Workshop, en jazzklubb som har holdt det gående siden 1972.

- Dette var en gang ungdomsmusikk, og det at disse ungdommene skal spille i Konserthuset viser potensialet i musikken. Rent bortsett fra at det er bra musikk å høre på, er det også bra musikk å danse til, sier Børre Frydenlund til Ballade før kveldens konsert med Jazzin’ Babies.

Frydenlund spiller banjo og gitar i Christiania 12 og har fartstid i Canal Street Jazzband, Norske Rytmekonger, Stokstad/Jensen og Ophelia Orchestra.

- Det har ikke skjedd noen veldig utvikling i den musikken vi spiller. Hvis det skulle skje utvikling måtte det bli en slags fusjon hvor man fikk inn elementer fra moderne musikk. Det er mulig å gjøre, men ikke noe jeg ønsker å drive på med, sier Frydenlund.

Fornyelsen i denne musikken ligger i hvordan man improviserer, mener Frydenlund.

- Vi improviserer innenfor stilen. Det er ikke helt fritt fram å ta med elementer fra all mulig og mer moderne musikk. Da mister man på en måte noe av det særegne ved denne musikken. Hvis dette skal fungere bra må man kjenne de gamle mesterne og danne seg et bilde av hvordan de spilte, mener han.

1920- og 1930-tallet er ”jazzens gullalder” mener tradjazzerne, selv om det er en betegnelse elskere av andre jazz-epoker også krever retten til. Ornette Coleman, en av representantene for utviklingen av jazzmusikken fra slutten av 50-tallet, kommer til Oslo Jazzfestival, tradjazzens høyborg, i sommer.

- Oslo Jazzfestival har vært en festival med større stilmessig bredde enn andre festivaler. Blant annet fordi den tradisjonelle jazzen har hatt større plass her enn andre festivaler. Det er mange i tradjazzmiljøet som liker moderne jazz. Jeg for min del har all respekt for det og de musikerne og den stilen, men det gir ikke noen gjenklang hos meg. Det er noe annet.

- Det har vært en del skittkasting mellom forskjellige grupperinger i jazzmiljøet tidligere, men det er det slutt på nå. Det er mer respekt mellom sjangrene, hevder Frydenlund.

Konsertene med Jazzin’ Babies i Konserthuset er en del av konsertserien JazzAkademiet.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no