Foto: www.spotify.com

Norske plateselskaper vil droppe Spotify

FONO mener prøveperioden med gratis streaming må være over.

– På vegne av våre artister kan vi ikke lenger leve med det økonomiske resultatet fra Spotify, sier Jan Paulsen i selskapet Major Studio til Dagsavisen. Major Studio er blant selskapene som nå varsler at de vil si opp avtalen med Spotify fra årsskiftet, etter at FONO, sammenslutningen av norske plateselskap, har bedt sine medlemmer om å vurdere forholdet til Spotify. Også Grappa vurderer å trekke seg fra avtalen med Spotify, noe som blant annet vil bety at Vamps utgivelser ikke lenger er tilgjengelige på streamingtjenesten.


- Prøvetiden må være over
Styreleder Larry Bringsjord i FONO mener at prøvetiden med gratis streaming må være over.
– Vi er ikke mot hele tjenesten, bare den delen som er gratis. Den har vært et stort eksperiment for å teste nye modeller. Derfor oppfordrer vi våre medlemmer nå til å tenke seg om. De får drive butikken sin selv, men bør vurdere andre løsninger, sier Bringsjord til Dagsavisen.

Oddvar Hjelvik i plateselskapet Mudi, som har agenturet for Naxos, vurderer også å trekke seg ut av Spotify.
– Vi kan ikke være med på en ordning hvor vi sitter igjen med bare smuler. Vi har hatt avregninger helt nede i 500 kroner, mens den siste var på mellom 5000 og 10.000 kroner. Det er forsvinnende lite når vi har tilgjengeliggjort 350 fulle albumproduksjoner. Da ser ikke vi poenget lenger. Jeg pleier å si det som en spøk at, skal vi først dø, så skal vi dø på en verdig måte, sier Hjelvik til Aftenposten.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

8 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
KORTSIKTIG TENKT
Skrevet 29.06.2010 07:16 av Jon Øivind Ness

Håper FONO vil tenke litt lenger på dette, og kanskje spørre litt rundt om hvilke konsekvenser Spotify og podkast har fått for musikkbrukere. Jeg kjøper MYE mer musikk enn før pga Spotify, fordi jeg får hørt på ting jeg ikke kjenner. Jeg har hatt gratisversjonen i godt over et år og stemningen står ikke i taket når reklamen bryter inn akkurat, så jeg kommer straks til å gå over til betalversjonen. Fikk hørt mye mer musikk på podkastradio også, noe som også genererte nye kjøp, før FONO fikk satt en stopper for musikken. Med musikken borte fra podkastene er jeg gått mer eller mindre tilbake til å ha radioen låst på P2, mens jeg shoppet ganske mye rundt på andre kanaler da podkasttilbudet var bedre og musikken fulgte med. F.eks. kan jeg si at alene Harald Are Lund og Thomas Felbergs fantastiske serie på P3 (den gikk kanskje også parallelt på P2, husker ikke) om Roxy Music og deres assosierte prosjekter førte til at jeg kjøpte rundt 10 cd-er, bl.a. 3 med Nico, 2 nye med Eno, og kanskje hele 5 med Split Enz (som for så vidt ikke ble nevnt i programmet, men hvis første album ble produsert av Phil Manzanera og som dermed ble innkjøpt i en bølge av Roxy-inspirasjon). Det er jo en form for "reklame" som jeg holder ut, og som jeg går ut fra at FONO, når de tenker seg om, burde innse er av det gode: Reklametid som man ikke betaler for, og som lytteren faktisk synes er av det gode.
Med musikk i Radioresepsjonen-podkastene fikk jeg hørt mye P3-musikk jeg ellers ikke hadde kommet borti, også mye fint norsk, John Olav Nilsen, Pony and the pirat, Bjørn Johan Muri, Susanna Sundfør osv. Hva med å tenke at ny teknologi ikke bare fører til tap? De som ikke vil betale finner en løsning uansett. For min del har i-pod-teknologien ført til en helt annerledes og langt mer utstrakt bruk av musikk, lydbøker og podkastradio. Det er bedre å tilrettelegge for dette enn å skru av krana, tror jeg.

Svar på kommentar

 
 
10 ÅRS PRØVETID FOR MUSIC EXPORT NORWAY OVER
Skrevet 29.06.2010 15:40 av Alf Christian

Det er jo et tankekors at Fono og den norske bransjen gir Spotify 1 år på seg, mens deres eget eksport initiativ, Music Export Norway, nå har hatt 10 år på seg uten å ha produsert så mye som en eneste eksportkrone i resultat -på skattebetalernes regning. (Organisasjonen er helt avhengig offentlig skattekroner, dog ikke resultatpliktig for offentligheten) Burde da ikke disse prinisppene om “økonomiske resultater” gjelde for alle?

MENs leder, Inger Dirdal, uten noen musikkfaglig bakgrunn eller vesentlige oppnåelser bak seg ble anbefalt som direktør av Norges ofiselle eksportorgan av nettop Larry Bringsjord for 10 år siden.

Nå etter 10 år med famling i blinde, sløsing med skattemillioner samt spill for galleriet, er ikke “prøvetiden” for Dirdal & co. for lengst over?

Svar på kommentar

 
 
PODCASTING
Skrevet 29.06.2010 17:28 av Larry Bringsjord

FONO stoppet ikke PODCASTING med musikk på NRK, tvert imot så gjorde vi en god avtale med NRK , noe NRK også var fornøyd med. De enkelte selskapene som er tilknyttet FONO bestemmer naturligvis selv hvordan de vil ha musikken sin distribuert på nett og hvilke streaming tjenester man ønsker avtale med. Det er flott at du Jon kjøper CDer etter å ha hørt musikken diverse steder, men det er et faktum at CD salget har stupt radikalt mye i år (igjen), salget av downloads er bortimot på samme nivå som i fjor (man skulle kanskje tro at den hadde økt vesentlig i år) og at gratis streaming ikke har generert tilfredsstillende med penger til opphavsmenn, artister og selskaper. Vi er glad for at musikken til norske artister finns til streaming og nedlastning over hele verden på flere hundre nettsteder.

Svar på kommentar

 
 
FAKTA MEG HER OG FAKTA MEG DER...
Skrevet 29.06.2010 20:16 av John Hegre

"det er et faktum at CD salget har stupt radikalt mye i år (igjen), salget av downloads er bortimot på samme nivå som i fjor...."

Skal jeg være ærlig så har jeg fått problemer med å blindt akseptere det Fono eller IFPI for den saks skyld presenterer som fakta. Skal vi tro den amerikanske GAO-rapporten så opererer bransjen (Fono/IFPI) med svært så usikre utregningsmetoder for tap grunnet piratvirksomhet, og når dette tallmaterialet presenteres med sjokkoverskrifter i såkalte folkeopplysnings-kampanjer så forstår vi at tallene (alltid presentert som fakta) egentlig er kampanjemakerenes ønsketall, brukt for å oppnå maks effekt. Skal vi tro den norske Norwaco/Synovate-rapporten så har piratnedlastning gått ned med 30% (!) fra 2008 til 2009 (i følge Ballades utregning). Larry Bringsjord mener merkelig nok at dette ikke har ført til noe nedgang i bransjens tap grunnet piratnedlastning.

Jeg forstår forøvrig svært godt hvorfor Bringsjord velger å ikke kommentere Alf Christian spørsmål ang. Spotify vs MEN.
Jeg for min del synes IKKE det er riktig at norske plateselskaper skal subsidieres av norske artister og komponister eller av staten.

Svar på kommentar

 
 
ET MODIFISERT SPOTIFY FREMTIDEN?
Skrevet 29.06.2010 22:32 av Erik Honoré

Hvis man ser bort fra den usaklige digresjonen vedr. Music Export Norway:

Spotify er utvilsomt et fantastisk verktøy, og et eksempel på hvordan musikk (og andre kulturprodukter) vil bli tilgjengeliggjort fremover. Men foreløpig er det altså en svakhet i modellen: Gratisvarianten er basert på reklame, og som ved de fleste andre forsøk på å reklamefinansiere nettbasert virksomhet, har dette vist seg å ikke lykkes.

Derfor er det naturlig at man modifiserer modellen slik at den fungerer også for innholdsleverandørene - musikere og opphavsmenn - ikke bare for forbrukerne og det kommersielle mellomleddet (= Spotify). En overgang til kun Premium-abonnementer til kr. 99 i måneden vil være et naturlig første skritt.

De fleste Spotify-brukere vil trolig være enige i at det er urimelig at ikke opphavsmennene får betalt. Og ærlig talt: Er ikke 99 kroner i måneden svært rimelig for tilgang til (nesten) hele verdensrepertoaret av musikk, og noe vi alle har råd til?

Svar på kommentar

 
 
TOO LATE... FACE THE FATE.
Skrevet 12.08.2010 08:11 av Thorstein Johannessen

Med tanke på at plateselskapene og musikkbransjen fortsatt lever i en hule er det et mirakel at ikke Spotify er død og begravet for lenge siden. Helt siden man brukte voksruller for å "distribuere" musikk, har utviklingen betydd en ny vår for musikkindustrien, 78-plater, vinyl-LPer, kassetter, CD-er, osv. Men, en gang i årene før 1993 stoppet dette opp. Da hadde man bestemt seg for at utviklingen skulle bestå i å fortsette med fysiske medier, på tross av at enhver fremsynt tufs kunne sett at man en gang i fremtiden ville benytte elektronisk overføring. Eller Internett, som det også heter. Man _kunne_ sett på dette, og tenkt, "Hm, hvis ikke det er bruk for fysiske medier om, ja 15-20 år, kanskje det er en ide å sikre markedet på andre måter? Kanskje vi kan bruke dette nye MP3 formatet?" Og ja, kanskje noen tenkte dette. Men det som skjedde var at noen satt litt for godt, litt for lenge i godstolen. Og så kom sjokket. Napster, P2P og you know what.

Heisann, Larry og Marte, våkn opp. "Dere" har hatt sjangsen i 1993, og et godt stykke utover 90-tallet på å snu dette, få folk til å få sansen for kjøp av digital musikk. Istedet har man bestemt seg for å få folk til å hate musikkbransjen, ved å innføre talentløse og latterlige lover og regler som hjelper musikkbransjen like mye som en vannballong hjalp Deepwater Horizon. Dere får heller la tvilen komme tiltalte til gode, Spotify er fremtiden for mange, og de skal ihvertfall ikke ha skylda for synkende inntekter.

Svar på kommentar

 
 
PIRATERI OG STØRRE PRINSIPPER
Skrevet 15.08.2010 17:26 av Erik Honoré

Det er kanskje på tide at man er modige nok til å ta den større debatten: Etter hvert som internett blir en viktigere og viktigere samfunnsarena, kan vi tillate at anarkiet råder? Og hvis svaret er nei, hvorfor skal da opphavsretten være det eneste feltet hvor lover og regler ikke gjelder?

De fleste vil være enige i at nettet må reguleres på mange områder, at lover og regler må håndheves når det gjelder for eksempel identitetstyveri og annen økonomisk kriminalitet, hacking, barneporno, terrorisme og så videre. Undertegnede har fremdeles til gode å høre ett godt argument for at opphavsretten (og dermed muligheten til å livnære seg av kulturproduksjon og finansiere nye prosjekter) skal være unntaket.

Når det gjelder "hatet mot den grådige platebransjen" som antydes over: Det kan så være, men husk at bedriftene som til dels har overtatt som mellomledd mellom kulturprodusent og -forbruker - nettleverandørene og f.eks. Spotify - er minst like kapitalistisk anlagte institusjoner som sine forgjengere. Og siden de som kontrollerer infrastrukturen tjener gode penger på både lovlig og ulovlig distribusjon av kulturprodukter, trenger de nok dessverre pålegg utenfra, gjennom lover og regler, for å sørge for at kulturprodusentene kompenseres på en rettferdig måte.

Svar på kommentar

 
 
KJENN DINE KUNDEGRUPPER ...
Skrevet 18.08.2010 15:30 av Ole

Argumentet ditt bygger på den svakheten at du tror alle spotify brukere hører på veldig mye musikk. Hva med oss som bare bruker det noen få ganger i måneden.

En annen type bruker som jeg personlig representerer er de som går inn på spotify av og til for å finne en bestemt sang, oppdage nye musikk, eller høre igjennom ett album før jeg kjøper det. Vi kommer aldri til å gå for abonnentsmodellen. Den er rett og slett for dyr i forhold til vårt bruk.

Alternativet vårt er å google etter en lovelig eller ulovlig streaming side, eller piratkopiere, eller drite i å anskaffe ny musikk i det hele tatt. De siste 20 albumene jeg har kjøpt har jeg hørt igjennom på spotify på forhånden. Ikke undervuder verdien av gratis streamingen. Dessuten gir gratis streamingen en bitte liten inntekt, mens alternativene gir ingen inntekt.

Hvorfor gidder jeg i det hele tatt å kjøpe musikk når jeg kan ha spotify tenker du kanskje? Vel vi som ikke har så mye tid til å høre på musikk, kjøper i stedet noen få album av og til og har det på MP3 spilleren/mobilen istedet.

I stedet for å angripe gratismodellen burde det sørges for at alle norske album enkelt kan kjøpes igjennom spotify og lastes ned x-antall ganger "free of charge" samt at nedlasting er super enkel. Viktigst av alt er å legge opp til at det er veldig enkelt å bruke, hvilket betyr INGEN DRM. Gi kundene rettigheter, IKKE PROBLEMER!

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no