Spotify: gratismodellen står fast

Den annonsebaserte gratisvarianten, abonnementstjensten og salg av filer for nedlasting er like nødvendige for Spotify, som argumenterer hardt for at tjenesten er musikkindustriens beste våpen mot piratkopieringen. Antallet betalende brukere har nå rundet 500 000.

FONO, som representerer 123 norske plateselskaper, krever muligheten til å reservere seg mot å distribuere musikk til Spotifys gratisbrukere så lenge tjenesten genererer så lave utbetalinger til rettighetshavere som den gjør i dag.

Men for Spotify er modellen der musikkstrømmen blir avbrutt av annonser, like viktig som selskapets to andre inntektskilder; betalende abonnenter og salg av filer for nedlastning.

- Vår prioritet er en virksomhet som på lang sikt kan være til hjelp for en industri som har lidd under piratvirksomheten, skriver Spotify-talskvinne Sofie Grant i en e-post til Ballade.

- På relativt kort tid har vi bygget opp et publikum blant mange som tidligere lastet ned ulovlig. I dag har vi 7 millioner brukere i 7 markeder (red.anm: Norge, Frankrike, Storbritannia, Sverige, Spania, Finland og Nederland.).

I følge Grant har Spotify dessuten 500 000 betalende abonnenter.


Alt er viktig
Hun vil ikke prioritere mellom Spotifys inntektskilder, men viser til at annonsene, abonnentene og nedlasting er like viktig for virksomheten.

Grant vil ikke kommentere utspillet fra FONO og de fire norske plateselskapene som foreløpig har meldt seg på aksjonen (Major, Grappa, daWorks og Rune Grammofon). Som hun skriver har ikke Spotify direkte avtale med individuelle selskaper, men via distributører, i Norges tilfelle Phonofile-Artspages.

Til gjengjeld vil hun naturlig nok gjerne skryte av posisjonen selskapet har fått i Norge. Hun viser til en undersøkelse analysefirmaet YouGov gjorde for Spotify blant 1011 respondenter i uke 22. Den dokumenterer i følge Grant at oppslutningen om Spotify blant norske 18-29-åringer er bedre enn noen norsk kommersiell radio og at bare to stasjoner, Radio Norge og P4, slår Spotify i aldersgruppen 18-74 år. (Spørsmålet var om respondenten brukte Spotify dagen før.)

Hun mener at Spotify er en av de største inntektskildene for rettighetshavere i Norge i dag, og den klart største digitale inntektskilden i Europa med utbetalinger på 10 millioner pund, eller ca 95 millioner kroner, til rettighetshavere i de første tre månedene av 2010.

Se aktuelle artikler om samme tema til høyre.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

2 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
PRODUKTDIVERSIFISERING
Skrevet 22.07.2010 15:58 av Kai Lofthus

Hva om vi bare autoriserer 3-5 låter fra hvert album i en gratisversjon, som fungerer som smakebiter og lokkemat til å kjøpe premiumversjon om man vil ha resten? En gratistjeneste forutsetter ikke nødvendigvis at alt behøver å være gratis.

Svar på kommentar

 
 
ARROGANT AV SPOTIFY?
Skrevet 23.07.2010 14:51 av Erik Honoré

Spotify-liknende modeller er utvilsomt fremtidens distribusjonsmetode for musikk og andre digitaliserbare kulturprodukter. Men det kan virke ganske arrogant av Spotify å ikke ville gå inn i en seriøs diskusjon om hvordan rettighetshaverne skal kompenseres på en rettferdig måte - og ikke minst på en måte som muliggjør fremtidige produksjoner.

Slik det ser ut nå, virker det som om Spotify (og andre kommersielle mellomledd som internettleverandørene) er fornøyd så lenge de er de eneste som tjener på virksomheten. Men både Spotify, Telenor og andre kommersielle aktører bør minnes på at de bare er mellomledd - og at innholdet de tjener penger på å formidle er produsert og finansiert av andre.

Det er også etisk uholdbart at de gjemmer seg bak argumenter som "hvis ikke vi får gi bort kulturproduktene nesten gratis (men med store inntekter til oss selv), så vil piratkopieringen vokse".

Løsningen er trolig en overgang til (iallfall i større grad) betalte tjenester, av typen Spotify Premium, kombinert med håndheving av piratkopieringsforbudet. Og om ikke Spotify ønsker å være et mellomledd som kompenserer artister og andre opphavsmenn rettferdig for innholdet - så vil det utvilsomt dukke opp andre alternativer. For publikum er ikke interessert i varemerket Spotify - de er interessert i innholdet.

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no