Archie Shepps voldelige bilder

- Jeg er i stand til å skape bilder. Noen ganger er de voldelige, men de skader ingen, sier Archie Shepp, blant annet, i dette Youtube-klippet. Fredag besøker han Oslo Jazzfestival og Nasjonal Jazzscene.


Hvis John Coltrane er faderen, Pharoah Sanders er sønnen og Albert Ayler er den hellige ånd så er Archie Shepp onkelen ingen snakker om, skriver Allaboutjazz. Er det faktum at festivalsjef Edvard Askeland i sin velkomsttekst på festivalens nettsider nevner mange av årets konserter, men ikke Shepps en illustrasjon av samme fenomen?

Kanskje er grunnen til professor (!) Shepps relativt beskjedne posisjon at han så sterkt kritiserer dagens jazz, som han mener har mistet kontakten med sine røtter og folket den vokste ut fra.

I'm not surprised at all that young black kids are listening to rap music. When I was a boy, to buy a saxophone, I could go to the pawn shop and maybe get a saxophone for a hundred dollars. Or as my grandmother did, she helped me buy a saxophone for five hundred. But today a saxophone costs five thousand dollars. What youngster in the ghetto is going to be able to buy a saxophone? Of course, they buy records and turntables and they created new instruments....

...Now blacks have to go to Lincoln Center to hear this music, to hear players like Wynton Marsalis, who have now become the black bourgeoisie. This used to be a people's music. It is no longer, sier Shepp til Allaboutjazz.

Ikke dessto mindre kan publikum i andre deler av verden tydeligvis kjenne seg igjen i Shepps kantete, men like ømme, saksofonspill. Her er verdens fineste standardlåt fra en konsert i Warszawa for 30 år siden:



Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no