"Gammel" Spotify-protest

Spotify til Ballade: Å trekke musikk fra Spotify et gammeldags tiltak. Musikkbransjen må jobbe for å generere flere og nye inntektskilder. Når våre utbetalinger til rettighetshavere øker, så er det et resultat av vår totale forretningsmodell, som det er uaktuelt å dele opp.

Etter flere uker med massiv motbør fra den norske uavhengige platebransjen har Spotify våknet. De siste dagene har Jonathan Forster, som leder selskapets i Europa og samtidig er annonsesalgs-sjef, invitert norske medier til å intervjue ham på telefon. I morges kom turen til Ballade. Her er første del av intervjuet.

- Gjennom sin bransjeorganisasjon FONO, ber 123 uavhengige, norske plateselskaper om selv å kunne bestemme hvor mye av repertoiret som skal leveres i henholdsvis gratis- og abonnementsversjonen av Spotify. Er det en mulig løsning for dere?

- Det er viktig for meg å få sagt at Spotify langt fra er perfekt. Vi burde hatt flere betalende brukere, og vi burde hatt flere gratis-brukere, som får annonser. Det er også flott at vi får denne diskusjonen, det har vi ikke noe imot. Samtidig er det viktig for meg å si at forretnngsmodellen vår, som vi kaller "freemium" står fast. Den er basert på at deler av tjenesten er gratis, med noen viktige begrensninger i funksjonalitet, og at de som betaler får mer. Repertoaret skal være så fullstendig som mulig i begge variantene.

- Hvis det er en fordel at så mange som mulig blir betalende abonnenter, hvorfor ikke begrense musikkutvalget i gratisvarianten?

- For det første er vi overbevist om at gratismodellen fører brukere over i betal-modellen. Dessuten er det helt tydelig at gratis-varianten, hvor vi selger annonser som gir stadig økende utbetalinger til opphavsmenn, er et skarpt våpen mot piratkopiering.

- Hvor mange går over fra gratis til betalt. Fem prosent har vært nevnt?


- Vi ønsker ikke å gå ut med slike tall. Grunnen er at vi ønsker å holde fokus på langsiktig utvikling av tjenesten og produktene i den uten å komme under press fra tall over Spotify-brukere fra forskjellige land. Det ville fort føre til at vi måtte ta kortsiktige valg for å forbedre dette eller dette tallet, og det ønsker vi ikke.

- Ville det ikke være fair overfor de som leverer musikken å gi dem lov til selv å velge bort gratis-varianten?

- Her er det åpenbart at vi har hatt forklaringsproblemer. Jeg ser at noen ønsker å velge og vrake. Men vår visjon er at en gratis tjeneste driver antallet abonnenter opp og at den bekjemper piratkopieringen. Hvis vi svekker utvalget i gratistjensten, hva tror du brukerne der da vil gjøre? Vil de løpe rett til betalløsningen? Nei, det tror vi ikke på. De vil gå tilbake til ulovlig kopiering. Det lure nå er å se an utviklingen i våre utbetalinger, som kommer til å øke sterkt. Der har vi jo også støtte norske TONOs forventninger.

- Ville du etablert et platesskap i dag med ambisjoner om å utvikle innspillinger og nye artister, basert på inntektene fra streaming?

- Det er omrtent som å spørre om jeg ville starte nettavis utelukkende basert på inntekter fra Google adwords. Det er forstatt store penger i musikkindustrien, men selskapene må arbeide opp flere inntektskilder. Spotify er ikke svaret på alle behov. Pengene må komme fra konserter, produkter, avtaler med kjente merkevarer og så videre.

- Betyr det at beregninger av typen: hvis jeg gir ut en singel nå så trenger jeg over en milllion avspillinger i Spotify for å tjene 6000 kroner er irrelevante?

- Ja, nesten irrellevante. Det nytter ikke å forvente at streaming på egen hånd skal skaffe alle pengene.

- Hva sier du til de som likevel trekker seg ut nå?

- Det er uklokt å snu ryggen til en så sterkt voksende inntektskilde. Det ville dessuten være en veldig gammeldags ("old") ting å gjøre, omtrent som om jeg skulle be en av mine selgere om å avvsie vår største annonsør fordi jeg ville at han skulle begynne å betale mer, sier Forster.

NRKs intervju med Forster.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no