Knut Vaage og Torgeir Rebolledo Pedersens opera 'Veslefrikk', satt opp av Den Nye Opera, vant publikumsprisen for beste produksjon under Armel Opera Competition and Festival i Ungarn onsdag kveld.
Foto: Marius Hauge / iTromsø

Den Nye Opera mister hovedsponsor

Per Grieg sr. vil at de to operascenene i Bergen skal samarbeide. Den Nye Opera velger da å takke nei til hans støtte.

Bergen er landets nest største by, men er den stor nok til to operaer?

En motvilje til samarbeid mellom Den Nye Opera og Opera Bergen fører til at førstnevnte mister støtten fra sin hovedsponsor Per Grieg sr. Han har i følge NRK.no stilt som krav at de to operascenene skal samarbeide om repertoaret for å fortsatt få hans støtte.

– Etter alt det vi har vært gjennom er jeg av den oppfatning at et samarbeid vil være helt feil utvikling. Vi sier derfor nei til [Griegs] støtte, skriver Egil Herman Sjursen, styreleder i Den Nye Opera, i et brev til Kulturdepartementet. Han ber nå om et møte med departementets politiske ledelse for å diskutere muligheten for å diskutere den finansielle situasjonen. Han mener at den nåværende støtten på 14,9 millioner er for liten.


Knapt råd til å gjennomføre
- Den Norske Opera i Oslo fikk 48 millioner ekstra i det nye statsbudsjettet. Vi fikk 400 000 kroner. Det er fullstendig skeivt. Hvis en mener alvor med å bygge profesjonell opera, må man gjennomføre det, sier Sjursen til Ballade.

- Men hvorfor er det uaktuelt for dere å samarbeide med Opera Bergen?

- Programmet for neste år er allerede lagt, vi har ikke muligheter til å ta inn flere produksjoner – slik det er nå, har vi knapt råd til å gjennomføre de som allerede er planlagt.

- Står mange av produksjonene i 2011 nå i fare?

- Nei, så ille er det ikke. Vi vurderer én endring, samtidig som vi søker etter andre inntektskilder, blant annet i sponsormarkedet og i samarbeid med andre regionale operaselskaper.


Vil ikke love ekstra støtte
Statssekretær i Kulturdepartementet, Lubna Jaffery, er positiv til en dialog, men kan ikke love noe som helst når det gjelder ekstra pengebevilgninger for å hjelpe operaen å opprettholde driften.

– Når en organisasjon klarer å få inn mer inntekter ved private sponsorer er det ingen automatikk i at den offentlige støtten kuttes tilsvarende. På samme måte går ikke staten automatisk inn med mer penger hvis en organisasjon mister privat støtte, sier hun til NRK.

Del artikkelen på:
                    |     Mer
Knut Vaage og Torgeir Rebolledo Pedersens opera 'Veslefrikk', satt opp av Den Nye Opera, vant publikumsprisen for beste produksjon under Armel Opera Competition and Festival i Ungarn onsdag kveld.

Legg til ny kommentar

11 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
EN SKANDALE.
Skrevet 18.11.2010 13:40 av Bohem

Hele opprettelsen av denne såkalte Nye Opera med de følger det fikk for Opera Bergen som har levert fantastiske forestillinger i tiår, er en skandale.
Hvorfor skulle Den Nye Opera i det hele tatt bli til, når man allerede hadde e n fullverdig opera i Bergen ?
Opera Bergen og Vest Norges Opera skulle bare fått mer støtte, ikke bli dolket i ryggen. Får en flau smal i munnen nå npr DNO liksom skal ha enda mer støtte !

Svar på kommentar

 
 
VNO
Skrevet 18.11.2010 15:50 av Bohem jeg òg

Ganske enkelt fordi VNO ikke var en fullverdig opera, og ikke hadde utsikter til å bli det. Opera er for omfattende til at én person kan sitte bak alle spakene. Sorry Mac.

Svar på kommentar

 
 
????
Skrevet 19.11.2010 11:37 av Kvalitetsbevisst

Dette vet du tydeligvis mye om... både hvordan man produserer en opera og hvordan den gjennomføres på en profesjonell måte, med så og si null ressurser!!!! Det er det nemlig bare én person i hele vide verden som er i stand til.
Merkelig at ikke en slik kompetanse og erfaring ikke skal bli respektert og tatt med på laget!

Misunnelsen har altfor lenge rådet over denne byen!!

Svar på kommentar

 
 
LIDENDE OG LITE KONSTRUKTIV STYRELEDER I DNO
Skrevet 19.11.2010 12:07 av Hoffmann

Styrelederen vil ikke samarbeide etter ”alt han har vært igjennom”.
Hva er det herr Sjursen har vært gjennom? Først medvirket i bakrommet da Den Nye Opera ble etablert og stiftet uten å informere eller være i dialog med den daværende offentlig regionsoperaen (VNO) med offentlig ansatt operasjef. Deretter fikk han de allerede eksisterende operamidler,opparbeidet av den daværende regionsoperaen, og i tillegg en kraftig påplussing av statlige operamidler. Alt med begrunnelsen å samordne operavirksomheten.
Den nytilsatte operasjefen i DNO, Mary Miller ønsker samarbeid, og uttrykker dette på nytt i dagens Bergens Tidende.
Konfliktmaterialet mellom kunstnerisk vilje til utvikling av operakunstartens vilkår og en personlig motvilje mot å innse det store feilgrepet er nå kommet frem i dagens lys, og ligger inne i Den Nye Opera – og det er på tide at mer konstruktive krefter slipper til i styreledelsen.

Svar på kommentar

 
 
ØVERBY BAK SPAKENE
Skrevet 19.11.2010 12:48 av Izzie

Det hadde vært spennende å høre Øverby forklare nøyaktig hvilken rolle hun kunne tenkt seg å fylle innenfor Den Nye Opera. Hun søkte jo rollen som operasjef. Hadde hun sett for seg å være både kormester og dirigent også? (DNO har allerede en profesjonell kormester, og Øverby har i profesjonelle musikersirkler lenge vært betraktet som en for dårlig dirigent til å kunne dirigere BFO). Hadde Øverby godtatt at hun ikke kan ta med seg amatørkoret sitt inn i organisasjonen? Hun kunne garantert hatt mange bra innspill, men da må hun også godta at hun ikke kan sitte bak alle spakene samtidig. Øverby har ikke vært flink til å signalisere hva HUN mener med samarbeid.

Svar på kommentar

 
 
IKKE GOD NOK ?
Skrevet 19.11.2010 14:21 av Bohem

Artig da, at A.R.Øverby dirigerer store orkestre i fleng i utlandet, og ser ut til å komme til å fortsette med det. Kan jo være at det ligger andre ting, som f.eks politikk under her.

Svar på kommentar

 
 
I FLENG?
Skrevet 19.11.2010 15:18 av Izzie

Jasså? Dirigerer hun store, profesjonelle orkestere - som ligger på nivå med BFO (og hvorfor ikke ta med OFO og SSO i samme slengen) - i fleng i utlandet? (Og blir invitert tilbake?) Hvilke orkestere er dette, tro? Er hun fast gjestedirigent, kanskje? Jeg gjentar oppfordringen: Spør de store norske profesjonelle orkestrene om hvorfor de ikke engasjerer Øverby. Håper de tør å si det som det er.

Svar på kommentar

 
 
OM UTENLANDET..
Skrevet 19.11.2010 15:51 av Ben Tore Førland

Hun har vært fast gjestedirigent på den tsjekkiske statsoperaen, un har dirigert noen av det beste orkestrene i Italia, det beste orkesteret i India, pluss mange gjesteopptredener i Europa ellers. Tror ikke det er et problem, politikken derimot? Hmmmpr.... Jeg har arbeidet/vært aktiv i kulturlivet i Bergen siden -75 i flere organisasjoner. Sett fra min side er behandlingen av miljøet i og rundt Opera Bergen et sted mellom skammelig og kunnskapsløst.

Svar på kommentar

 
 
DÅRLIG INNSIKT I SAKSKOMPLEKSITET
Skrevet 19.11.2010 16:39 av Ikke Boheme

Operafan og amatørkorist Izzy overser (eller forstår ikke) et helt sentralt poeng i denne debatten.
Den handler om utvikling av operakunsten, og de vilkår den skal kunne ha i Norges nest største by. Den handler minst av alt om BFO, som aldri er ment å være et operaorkester, men er og har vært et symfonisk orkester siden 1765. Den handler heller ikke om hvem som skal dirigere BFO.
At begeistringen for operatjeneste er fraværende kan du se ved å ta en titt på BFOs facebookside – ikke et ord om Bohéme – men stor oppmerksomhet om Messiaen, Leif Segerstam naturlig nok.
BFO skulle aldri ha innlatt seg på avtalen om å spille opera i den utstrekning de nå gjør, de er blitt svinebundet av grepet som ble gjort i bakrommet, samtidig som inntektsmuligheter for frilans profesjonelle musikere ble tatt bort. I 2007 beviste Bergen at den er stor nok for og i besittelse av en fullverdig regionsopera:
BFO var på turné, Verdis Maskeballet ble presentert i Grieghallen med Opera Bergens orkester (frilans profesjonelle musikere), en produksjon ”profesjonell i alle ledd (med unnateke operakor)” – Kulturdepartementets egen definisjon av regionsopera.

Svar på kommentar

 
 
ANONYME SKRIBENTERS LAUG?
Skrevet 21.11.2010 15:21 av Ben Tore Førland

For min del går seriøsiteten her fløyten når dere insisterer på anonymitet. Jeg har enda ikke sett et godt argument for dette her.

Svar på kommentar

 
 
I DE ANONYMES REKKER
Skrevet 30.11.2010 14:16 av proopera

Det er da innlysende hvorfor folk vil være anonyme! Hvordan skal de ellers kunne slenge dritt mot navngitte personer uten å måtte stå til rette?

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no