Faksimile fra novemberutgaven av Blikk

Skjønner ikke musikere som sutrer

Er det å ha en vanlig dagjobb i et land som “kaster penger” etter musikere et bevis på at man ikke god nok?

Den observante leser blir neppe overrasket over høyt intimitetsnivå når spelekvinne Tuva Livsdatter Syvertsen portrettintervjues. I siste nummer av Blikk, månedsmagasinet for homser, lesber og biseksuelle, slår frontfigur og selverklært “barmhjertighetsvulgarist” i Valkyrien Allstars, nok et slag for en utvidelse av kvinnerollen.

Samtidig målbærer hun en lite medieeksponert holdning til det å være profesjonell musiker i Norge.

- Hvis du ikke klarer å leve som musiker i dette landet her, er du ikke god nok. Eventuelt helt elendig på å skrive søknader. Du får pengestøtte kastet etter deg. Misforstå meg rett. Det er fantastisk. Men jeg skjønner ikke de som sutrer, sier Syvertsen til novemberutgaven av Blikk.


Vil, vil ikke
Samtidig, i Aftenpostens Kulturbilag på fredag, sier Terje Krumins i Superfamily at "det hadde selvsagt vært utrolig deilig å kunne leve kun av musikken".

Det er få tegn til sutring fra Mosse-bandet Superfamily, selv om medlemmene er nødt til å tjene til strømregningen og smør på brødet ved å ha dagjobb. Under tittelen “En musikers arbeidsdag” (ikke tilgjengelig på nett, journ. anm) møter vi Steven Wilson, som er doktor i kjemi og vokalist, og Terje Krumins, tegneserieoversetter og korgutt.

Mens Krumins ønsker å kunne leve kun av musikken, sier kreftforsker Wilson at “å kunne leve av musikk har aldri vært et stort ønske for meg”.


Tøffe vilkår og harde krav
Elin Aamodt, daglig leder i artistorganisasjonen GramArt, mener Syvertsen har et poeng.

- Det er ingen menneskerett å være musiker. Det er tøft å leve av musikken, og sånn sett kan man si at de beste overlever. Dermed er det ikke sagt at de som ikke greier å leve av musikken nødvendigvis ikke er flinke musikere, for det er mye tøffere i dag enn det var tidligere i og med at en viktig inntektskilde har forsvunnet ved ulovlig nedlastning.

Musikere mangler forutsigbarhet og har ikke de beste rammevilkårene for sitt yrke, og det er ikke heldig at musikere er tvunget til å ha bijobb. Men man må samtidig stille visse krav, mener Aamodt.

- Ingenting kommer gratis, og det vet musikerne. Dessverre er ikke musikere alltid de flinkeste til å skrive søknader. Det stilles like høye krav til prosjektbeskrivelser for musikere som det gjør til andre som lever av prosjektpenger, sier Aamodt.

Del artikkelen på:
                    |     Mer
Faksimile fra novemberutgaven av Blikk

Legg til ny kommentar

4 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
ONE COOL & WONDEFUL COOKIE!
Skrevet 19.11.2010 22:13 av England

I LOVE YOU!!!! Tusen takk for having the "Backs" of Music!!!

Svar på kommentar

 
 
FELA DI
Skrevet 20.11.2010 17:57 av du fela mi

Carl Kristian Johansen slår nok en gang et slag for sin kvinneirritasjon: Hva har den spydige inngangen i brødteksten å gjøre med resten av saken?

Svar på kommentar

 
 
LITT FEILSITERT
Skrevet 22.11.2010 09:11 av Terje Krumins

Jeg er nok litt feilsitert i Aftenposten. Riktignok sa jeg at "det hadde selvsagt vært utrolig deilig å kunne leve av kun musikken", men det var ikke noe punktum etter den setningen da jeg sa det til journalisten. Det jeg sa videre var "men utdanning og jobb har alltid vært veldig viktig for oss i bandet, så det å kunne leve av musikken har ikke vært noe mål i seg selv". Så tilfellet er ikke slik at jeg vil leve av musikken, mens Steven ikke vil det, slik som det står i denne artikkelen. Jeg har det nemlig veldig fint med jobben som oversetter ved siden av.

Svar på kommentar

 
 
LEVE AV MUSIKK
Skrevet 22.11.2010 13:12 av Didrik Mehamn

La meg få vri litt på det Syvertsen sier: hvis man ikke klarer å leve av musikk
uten å få støttepenger, er man ikke god nok. Jeg ville selv foretrekke brødjobb
ved siden av, enn å tytes full av statlige midler. Har også observert at det er
mange av de musikerne som får mest støtte, som klager mest over at de ikke
får nok.

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no