Splashgirl i Krakow 25.11.2010. Fra venstre Jo Berger Myhre, Andreas Lønmo Knudsrød og Andreas Stensland Løwe.
Foto: Thomas Olsen, Berlinkontoret

Etikett på livstid

Hubro er den nye fuglen i Grappas musikalske reservat. Her samler selskapet jazz- og improutgivelser.

Hubros første utgivelse var Splashgirls "Arbor" i fjor høst. Et bevisst valg ifølge Andreas Risanger Meland, som driver Grappas nye etikett.

-Med sitt andre album "Arbor" tok trioen en ny og eksperimentell retning innenfor jazzen. Et band som tør å ta sjanser passer godt til Hubro. Splashgirl var derfor en veldig naturlig førsteutgivelse, sier Risanger Meland.


Var det klokt?
Det samme følte gutta i Splashgirl, som er Jo Berger Myhre på kontrabass, Andreas Stensland Løwe på piano og Andreas Lønmo Knudsrød på trommer.

-Det føltes som et riktig steg å gå fra plateselskapet vi var på tidligere (AIM, journ.anm.) - som var et mer etablert selskap, men med vagere rammer - til en fyr som hadde en ambisjon. Og fordi vi er med fra starten av, kan det hende at vi kan være med på å definere profilen til en ny etikett. Det er veldig spennende, understreker Jo Berger Myhre, kontrabassist i bandet.

-Var det klokt å etablere seg på en helt ny etikett?

-Det stemmer at Hubro var ferskt, men Andreas (Risanger Meland, journ. Anm.) som driver det er ikke fersk i det hele tatt. Han har masse kontakter og erfaringer fra bransjen, etter å ha jobbet lenge på Grappa. Så jeg var ganske trygg på at han ville gjøre en god jobb, konstaterer Berger Myhre.


Fikk fullmakt
Grappa ga medarbeider Risanger Meland fullmakt til å bygge opp Hubro.

-Det var flere grunner til at vi valgte å etablere noe nytt. Vi hadde gitt ut litt jazz på Grappa i flere år, og syns det var på tide å gi musikken en egen etikett. På den måten ble det lettere å markedsføre musikken i utlandet og tydeliggjøre nisjen for internasjonale plateselskaper og journalister, forklarer Risanger Meland.

Men han understreker at Hubro skal ha en åpen musikkprofil.

-Jazz er en kjempesekk av et begrep, men vi forskyner oss gjerne grovt fra den. Vi har ingen heldyrka jazzprofil og musikken vi gir ut er ikke bare for jazzhoder, påpeker Andreas Risanger Meland.


Forbilde på kontoret
-Det er ganske vanskelig å definere stilen til Hubro. Jeg har på følelsen av at de vil gi ut god musikk med eksperimentelt tilsnitt, som kanskje også har et akustisk fokus, sier Berger Myhre i Splashgirl.

-Litt i samme gate som Rune Grammofon?

-Grunnideen er nok mye den samme. De deler dessuten kontor, ler Andreas Lønmo Knudsrød før han fortsetter:

-Det er ganske mange gode eksempler i Norge på at det fungerer bra med selskaper som ikke satser på så mange utgivelser. Disse selskapene er i utgangspunktet basert på hva den eller de personene som driver foretaket liker. Det er et veldig godt utgangspunkt for et samarbeid, understreker trommisen i Splashgirl.

Rune Grammofon er også ett av forbildene til Hubro.

-Jeg liker plateselskap med en gjennomarbeida stil, med cover som står i slektskap til hverandre. Både Rune Grammofon og AIM gjør ting jeg liker godt, men det fins flere selskap som har en gjennomtenkt profil. Vi har ikke bare hatt ett forbilde til Hubro, forteller Risanger Meland som har hyret designselskapet Yokoland til å lage etikettens plateomslag.


Planlegger langt fram
Hittil har Hubro satset på det tradisjonelle CD-markedet, men vinyl kommer, lover Risanger Meland.

-Vi kommer med musikk på vinyl senere, men det er fremdeles slik at platebransjen selger flere CDer enn vinyl. I forhold til distribusjon og utenlandseksport er det lettere å operere med CD-formatet.

-Hvor langt frem i tid planlegger dere utgivelsene?

-Vi planlegger så langt frem som både vi og artistene klarer. Planen for mesteparten av 2011 er allerede lagt. Siden vi jobber med hele verden som marked og forholder oss til mange ulike distributører tror jeg det er ekstra viktig å planlegge godt. Ellers er faren for å drukne i den massive strømmen av utgivelser som fosser inn fra alle kanter ganske overhengende, sier Andreas Risanger Meland.


Drukner ikke
Splashgirl syns fordelen ved å være på et lite selskap er at de nettopp ikke drukner.

-De har tid til å prioritere oss og jobber hardt med hver eneste utgivelse, sier Berger Myhre.

-Blir det viktigere og viktigere å tilhøre riktig plateselskap? At man sjekker ut musikken fordi det er på et selskap man liker?

-Det har vel alltid eksistert plateselskap som garanterer for en spesiell kvalitet; Ninja Tune på 90-tallet i England for eksempel. Jeg får iallefall lyst til å sjekke ut musikken når Jazzland, Smalltown Supersound og Rune Grammofon gir ut plater. Det er nok helt sikkert også en intensjon fra Hubro sin side og det er kjempegøy at han vil at vi skal være med på det. Det er en fin anerkjennelse for oss, sier Andreas Stensland Løwe.

-Hubropar i naturen holder sammen livet ut. Gjelder det for dere også?

-Akkurat det visste vi ikke noe om. Kanskje vi burde ha lest den lille skriften i kontrakten bedre, ler trioen.

Splashgirls neste plate mikses for tida i Seattle av Randall Dunn og kommer ut i april 2011. Trioen avslutter sin pågående europaturné på Mono i Oslo 5. desember.

Del artikkelen på:
                    |     Mer
Splashgirl i Krakow 25.11.2010. Fra venstre Jo Berger Myhre, Andreas Lønmo Knudsrød og Andreas Stensland Løwe.

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no