Slik så Ballade.no ut da siden først ble lansert i september 2000.

Ballade i feil retning?

INNLEGG: Utviklingen på ballade.no har de siste årene tatt en retning som jeg vet at flere enn meg har reagert på, skriver komponisten Jon Øivind Ness. Han savner flere saker om subsjangere.

Det er ikke alltid lett å si fra til folk man liker om ting man ikke setter pris på, men utviklingen på ballade.no har de siste årene tatt en retning som jeg vet at flere enn meg har reagert på. Ballade, som opprinnelig var et plingplong-blad, var i sine første år på nettet et sted hovedsaklig for de sjangerene som blir klippet bort fra TV-sendingen av Spellemannprisen; klassisk, samtids, folkemusikk, jazz med mere, og som sådan etablerte ballade.no et trofast og, tror jeg, ganske stort publikum.


Les redaktørens svar her: Hva Ballade vil


Et historisk eksempel
Folk som kjenner meg vet at jeg ikke har noen som helst estetiske problemer med pop og rock; faktisk må vel 90 % av cd-ene jeg kjøper (og det er ikke rent få...) sies å tilhøre pop- og rock-uttrykk.

Det er i denne sammenhengen nærliggende også å minne om at historisk har de mange subsjangerene som bransjen påstår er helt selvstendige, oppstått fra hovedsjangeren rock. Oppsto elektronisk dansemusikk sånn helt plutselig av seg selv tidlig på nittitallet? Nei, den vokste gradvis frem fra overvintrede tyske hippier med forkjærlighet for rar sopp og jazzrøyk som jammet forholdsvis streit rock på tidlig syttitall, utviklet seg til krautrock og ble forholdsvis populær med Kraftwerk, som fikk enorm betydning for postpunken som i løpet av åttitallet avfødte nye undersjangere som var til forveksling lik det som skjedde med elektronisk popmusikk på nittitallet.

Dette historiske eksempelet bare for å vise at når både utøvere og bransje påstår at dub, techno, house, elektronika, ambient, dance og tilliggende sjangere er helt adskilte uttrykk som fortjener sitt eget nisjekort på Platekompaniet, så kan så godt som alle spores historisk tilbake til hovedsjangeren rock.


For mye bransjestoff
Dette virket kanskje som en digresjon, men det oppstår alltid et problem når pop/rock-folket kommer, og det er at de er så himla mange. De siste årene har ballade.no blitt mer og mer likt et bransjested ikke ulikt FARO-journalen, som vel er lagt ned, med endeløse diskusjoner om femøringsavkastning på Spotify og Wimp, lokalisering av rockemuseum, og snart får vi kanskje minuttstatistikktabeller også. Slikt bransjestoff burde strengt tatt ha et eget nettsted, som gjerne må ligge hos MIC, men kan man ikke droppe å ha det som hovedoppslag dag etter dag?


"Den andre musikken"
Artiklene som handler om annet enn bransjestoff er så til de grader dominert av pop/ rock, at det gjerne går dagevis mellom oppdateringer av stoff om for eksempel klassisk musikk. Gamle ballade.no viste at det faktisk er et ganske stort publikum som er interessert i all "den andre musikken". Selvsagt kan nettstedet bli enda mer populært om man hovedsaklig skriver om pop/rock, men da blir man til forveksling lik alle andre musikknettsteder og har mistet sin opprinnelige nisje.


Jon Øivind Ness er komponist.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

13 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
MER OM MUSIKKEN!
Skrevet 11.02.2011 11:02 av Eivind Kaasin

Savner omtale av nye plater, anmeldelser, og ikke minst mer dyptgående musikerportrett, noe det er lenge siden jeg har lest på ballade. Slutter meg for øvrig til Jon Øyvind Ness sine synspunkter om litt mindre bransjefokus, og et økt fokus på musikk utenfor allfarvei.

Svar på kommentar

 
 
ENIG MED NESS
Skrevet 11.02.2011 12:47 av kenneth karlsoon

Jag har läst Ballade sen den startade men har nästan slutat med det nu eftersom jag tycker den blitt mer och mer ointressant. Förr i tiden var det en ändå tråkigare komponisttidning och jag önskar absolut inte tillbaka dit. Jag tycker Jon Øyvind Ness uttrycker mina tankar om Ballade bra.
Kenneth Karlsson

Svar på kommentar

 
 
VEL TALT!
Skrevet 11.02.2011 12:53 av Siri Torjesen

Jeg er innom Ballade daglig, og merker samme tendens som de andre peker på.
Er som Ness heller ikke særlig "smal" eller fordomsfull i musikksmak, men synes det er synd at Ballade gir så mye plass til genre og temaer som allerede har god boltreplass i andre medier. I fagmiljøene har Ballade stort sett hatt god kredibilitet, etter det jeg har erfart. Jeg håper at ikke denne vridningen ødelegger dette, vi trenger et troverdig og musikkfaglig skjerpet Ballade!

Svar på kommentar

 
 
STØNAD TIL JON ØIVIND NESS
Skrevet 11.02.2011 15:42 av Bjarne Volle

Rett synspunkt til rett tid! Tanke om avabonnementisering
har vore nær.

Svar på kommentar

 
 
SÅ SANT SOM DET ER SAGT!
Skrevet 11.02.2011 16:44 av John Hegre

Ballade har mange dyktige medarbeidere/bidragsytere som er godt bevandret i det som skjer utenfor allfarvei i norsk musikkliv. La dem utfolde seg mer. Gi oss gjerne flere saker om subsjangere og færre om bylarm.

Svar på kommentar

 
 
ENIG!
Skrevet 12.02.2011 14:52 av Andreas Ljones

Jeg har ikke tenkt over det, men i mange år leste jeg hver dag nyheter i denne rekkefølgen: vg.no, db.no, ballade.no. Nå kan jeg ikke huske sist gang jeg var innom uten at det var som link fra en annen side. Tror ikke jeg har blitt mindre interessert i musikknyheter. Støtter Ness sine synspunkt!

Svar på kommentar

 
 
50/50
Skrevet 12.02.2011 20:10 av wow

Jeg synes at det er sånn 50/50 av stoff med ukjente sjangere og litt mer kjente sjangere.
Liker at det finnes et nettsted som Ballade.no
Har fått mye innsikt i bransjen, for den forandrer seg hele tiden, og det er vel det Ballade.no også har gjort?

Svar på kommentar

 
 
SKRIVEFØRE SYTEPAVER
Skrevet 13.02.2011 17:11 av Winston Poe

På mange måter synes jeg Ballade har utviklet seg i positiv retning. Nå virker det som om de har en redaksjon som faktisk vurderer kvalitetsinnholdet i artikler/kronikker/debattinnlegg som de mottar før de blir publisert. Endeløse debatter med mer eller mindre ufin polemikk og faktafeil er nå som hvisket vekk. Ballade var på vei til å bli et forum for skriveføre sytepaver utsyrt med retten til å mele sin egen kake. Slik synes jeg det heldigvis ikke er lenger.

Svar på kommentar

 
 
NESS MED GODE ORD!
Skrevet 14.02.2011 09:27 av Rger Vigulf

Enig med Ness. Har bare raskt lyst å tillegge at Ballade redaksjonen bør lære mer av www.mic.lt De har klart år etter år å holde en profil for de "smale". Balansen mellom nisjene der er glimrende og ledes av fagfolk. De gir ut fagblad og legger også ut urfremførelser/events/lokale konserter for den "smale" musikkbransjen uten at disse konsertene må skje i utlandet...Roger Vigulf

Svar på kommentar

 
 
FLATER BALLADE
Skrevet 14.02.2011 14:46 av Petter Pettersson

Jeg deler Ness' synspunkter - Ballade står i fare for å havne i bås med musikksidene i de tabloide riksavisene, og i den båsen er det mye ull og lite skrik. Joda, innimellom kommer et og annet innslag om støy, jazz, klassisk samtid og annen upop, men noen få svaler har aldri gitt sommer. Jeg har også inntrykk av at kortomtale/linker til gode/interessante plateanmeldelser på andre nettsteder som tidligere var hyppig forekommende, omtrent er forsvunnet. Hvis redaksjonen ikke har tilstrekkelig tilgang på folk med komplementær kompetanse, bør dere skaffe det.

Svar på kommentar

 
 
ALT VAR BEDRE FØR
Skrevet 14.02.2011 15:44 av Kj. Edlie

Å hevde at "alt var bedre før" er en av de sikreste måtene å skape engasjement, og en ser jo at den lille artikkelen virker som et veritabelt fluepapir på andre skuffede. Med noen unntak.
Nå kjenner jeg ikke Jon Øyvind Ness sin humor, så jeg vet ikke om hans digresjon om at alt egentlig kommer fra rock er dyp ironi, eller...? Det gjør det i alle fall litt vanskelig å forholde seg til artikkelens hovedpoeng.
- Personlig synes jeg et strammere redaksjonelt grep er utmerket. Jeg føler meg lurt når jeg starter på en presumptivt interessant artikkel, men etter en stund skjønner at jeg leser noe av atter en komponist som okker seg over sin egen navle. Det har jeg ikke tid til.
- At komponister ikke liker å lese om at musikklivet også har en forretningsmessig side burde ikke forbause noen. Nyeste statistikk for streaming er ikke det jeg kaster meg over heller, men honnør for Ballade for å ta med dette vinduet til den virkelig verden; den som skaffer oss (andre) mat på bordet.
- Det blir for mye "rock" (dvs. mainstream). En del rock grenser åpenbart opp mot 'ny musikk' og andre sjangre vi gjerne omtaler som 'smale'. Utfordringen blir i praksis å dra en grense mellom u-interessant og interessant rock. PR og image som ren kommers, og PR og image som en integrert del av et musikalsk, og endog kunstnerisk(!) uttrykk. Personlig foretrekker jeg takhøyde framfor sekterisme.
- Ballade har en kontinuerlig utfordring i å framskaffe interessante artikler. Men what else is new, liksom. Dette har jo redaktøren allerede erkjent, så vidt jeg kan se. Ting er ikke som de var. Lykke til!

Svar på kommentar

 
 
STØTTE TIL NESS
Skrevet 17.02.2011 21:34 av Emil Bernhardt

Jeg støtter Jon Øivind Ness. Jeg har ikke samme empiri som han, men har registrert at jeg stadig sjeldnere er innom ballade.no. Redaksjonen ser imidlertil ut til å ta utfordringen på en god måte, samtidig er noen tilfeldige stikkprøver lite overbevisende: Oslo Filharmonien har i dag offentliggjort ny sjefsdirigent. Det leste jeg i Aftenposten, ikke et ord på Ballade. Stefan Herheim setter for tiden opp operaen ”Lulu”, og verket spilles såvidt jeg vet for første gang i Norge; ingenting om dette. Herheims uttalelser om operahuset er dessuten oppsiktsvekkende, men drukner i en katastrofe av et intervju i NRKs ”Nasjonalgalleriet”. Ballade føyser det vekk i en merkelig ironisk kommentar, det hele vitner om minimal interesse.

Når det er sagt: Spørsmålet om offentlighet rundt smalere sjangre som klassisk og samtidsmusikk er komplisert. Som deltagere i disse feltene bør vi kanskje spørre oss hvor fruktbart det er, nok en gang å kritisere status quo. Kanskje er tiden inne for en mer pragmatisk tilnærming: For eksempel ville jeg gjerne lese Jon Øivind Ness’ (eller andres) diskusjoner om de såkalte subsjangrene og deres påståtte opphav i rocken. Og om redaksjonen var interessert i å initiere noe slikt, var det selvsagt desto bedre.

Svar på kommentar

 
 
GENRER
Skrevet 18.02.2011 11:05 av Jon Ø. Ness

Bare så det er sagt; jeg ønsker meg gjerne omtale av pop og rock. Mer bredde, ikke mindre! Men det har vært tynt med stoff om f.eks. klassisk i det siste, noe som er trist siden dette var et nettsted som jo oppsto i "vårt" miljø"..
Ang. sjangeres opphav i rock osv.: Fragmenteringen av sjangere innenfor særlig det jeg ville kalt elektronisk popmusikk er merkelig og ikke så lite pretensiøs. Dance, trance, hip hop, trip hop, dub, dubstep.... Du sier lemse og je sier lefse, for å sitere en norsk oversettelse av Let´s call the whole thing off... Og hvor kommer disse fra, om ikke fra pop/ rock? Kom det et romskip til jorden med helt ny musikk ca 1990? For å ta noen pionerer innen denne retningen: Kraftwerk, Eno og Tangerine Dream hadde alle sitt opphav i ganske rett fram, rett opp og ned rock tidlig på syttitallet. En av de viktigste impulsene som satte i gang hip hop, som kanskje må regnes som modersjangeren for mye av det vi hører i dag, var at svarte musikere i USA begynte å høre på Kraftwerk. Dette er dokumentert. Å påstå at disse sjangerene er noe "helt annet" er historieløst og kan f.eks. brukes til å legitimere å dele ut ørten spellemannpriser i populærmusikksjangere og kun én til f.eks. jazz.

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no