Hva Ballade vil

Ballade går i feil retning, hevder Jon Øivind Ness. Ballades redaktør svarer her.

Takk til Jon Øivind Ness for hans tanker om Ballades utvikling. Vi er avhengige av denne typen tilbakemeldinger for å kunne lage en best mulig nettside for våre lesere, og er glade for alle innspill om hvilke overordnede grep vi kan gjøre for å skape en tilgjengelig og verdifull arena for norsk musikkoffentlighet. 


Les Jon Øivind Ness' innlegg: Ballade i feil retning?


Bredt og smalt
Ness skriver: "De siste årene har ballade.no blitt mer og mer likt et bransjested ikke ulikt FARO-journalen, som vel er lagt ned, med endeløse diskusjoner om femøringsavkastning på Spotify og Wimp, lokalisering av rockemuseum, og snart får vi kanskje minuttstatistikktabeller også. Slikt bransjestoff burde strengt tatt ha et eget nettsted (...) men kan man ikke droppe å ha det som hovedoppslag dag etter dag?".

Ness mener videre at Ballade har blitt "til forveksling lik alle andre musikknettsteder". 

Jeg er stolt av å jobbe i en redaksjon som både kan være i fremste rekke når det gjelder dekning av streamingens inntog - en sak som på fundamentalt vis påvirker hele musikkbransjen - og ha et intervju med forfatteren av en masteroppgave om det norske støymiljøets "mellom 50 og 100 personer" som hovedoppslag. Disse andre musikknettstedene Ness sikter til, kjenner jeg ikke. Hvilke andre nettsteder trykker intervjuer med dagsaktuelle samtidskomponister side om side med en artikkel som ser på hvordan norske popartister bruker julekalendere som markedsføringsarenaer? 


Strammet inn
Vi ønsker velkommen innspill fra alle sjangere og fra alle ståsteder i musikken: Ballades dør står åpen for alle som har en mening om norsk musikkliv.

Det er riktig som en annen leser kommenterer etter Ness' innlegg, at vi har strammet inn den redaksjonelle kvalitetskontrollen for å kunne opprettholde en saklig og velfungerende debatt. Som i alle andre redaksjoner blir tekster vurdert og gjennomgått: Leserinnlegg først og fremst etter etterrettelighet, artikler etter nytteverdi og håndverk. Så lenge grunnlaget er tilstede, hjelper vi gjerne tekstforfattere med å forme tekstene slik at de kommuniserer best mulig, men ikke alt som sendes vår vei kommer på trykk.


Jakte mer
"Ballade har mange dyktige medarbeidere/bidragsytere som er godt bevandret i det som skjer utenfor allfarvei i norsk musikkliv. La dem utfolde seg mer. Gi oss gjerne flere saker om subsjangere og færre om bylarm", skriver Jon Hegre i en kommentar til Ness' innlegg. 

Hegre har rett: vi er en av Norges minste redaksjoner, men vi har jevnlig kontakt med frilansere med bred og grundig kjennskap til norsk musikkliv. Arbeidet med å utvide og fornye stallen av frilansere pågår kontinuerlig. Jeg har som redaktør vært opptatt av at sakene vi trykker ideelt sett både skal fortelle en unik historie og ha interesse og nytteverdi for en større del av bransjen. Vi er ikke interessert i å være promobyråenes forlengede arm, bransjen og våre lesere fortjener bedre enn det.

Innlegget og kommentaren viser at vi i den senere tid kanskje ikke har vært gode nok til å hente historier fra hele bredden av musikkfeltet. Det ønsker jeg å gjøre noe med, og lover at vi fremover skal være mer på jakt etter de viktige sakene også i subsjangerne. Forslag og innspill mottas med takk på ballade@ballade.no


Finnes også andre behov
Samtidig finnes det, spesielt etter at FARO-journalen ble lagt ned, et behov for noen som følger bransjen tett og grundig. Jeg lover derfor samtidig at vi ikke kommer til å skrive mindre om by:Larm. Jeg ville sett det som en fullstendig fallitterklæring fra en redaksjon som skal dekke det norske musikklivet om vi ikke maktet å komme med grundige, kritiske og opplysende tekster om vår største og viktigste bransjefestival.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

2 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
NYTTEVERDI OG LITT KLASSISK MUSIKK
Skrevet 14.02.2011 17:26 av Magnus Andersson

Det er da godt å lese at Eik ikke er ”interessert i å være promobyråenes forlengede arm”, og at Ballade skal fortelle en ”unik historie”. Vel, jeg lurer fremdeles etter å ha lest hans tekst på hvordan han tenker få dette til. Jeg må gå imot Ness i kritikken om Ballade og streaming. Ære til Eik for en grundig og problematiserende dekning på det temaet, men der stopper min støtte. Jeg tror at Eik er blitt for opptatt av at den unike historien skal ”ha interesse og nytteverdi for en større del av bransjen.” Nytteverdi trodde jeg VG var opptatt av. Har ikke Ballade en litt mer interessant rolle i norsk musikkliv? Hvorfor gjøre det andre allerede gjør? Uansett sjangre burde vel Ballade dekke ting andre ikke gjør, og hvor de dekker eksempelvis by:Larm bør det være med helt unike vinklinger. Til sist er det helt hårreisende at Eik ikke nevner klassisk musikk med et eneste ord i sitt tilsvar til Ness. På dette feltet har Ballade mislykkets veritabelt etter at Ida Habbestad forlot redaksjonen. Hører framtidig dekning av den klassiske musikken til hans utlovede dekning av ”de viktige sakene også i subsjangerne”?

Svar på kommentar

 
 
EN FEILSLUTNING
Skrevet 15.02.2011 13:10 av Espen A. Eik

Hei, takk for innspill.

Ballade er en redaksjonelt uavhengig publikasjon som har til oppdrag å dekke det norske musikklivet. Vi verken kan eller ønsker å la andre redaksjoners valg styre hva vi skal dekke. Din påstand “uansett sjangre burde vel Ballade dekke ting andre ikke gjør” er en feilslutning – hvordan ville en slik strategi for eksempel fungert under Festspillene i Bergen, eller Ultimafestivalen, eller, ja, du skjønner.

Når jeg skriver “hele bredden av musikkfeltet”, betyr det, tro det eller ei, ikke “hele bredden av musikkfeltet UNNTATT KLASSISK”. At Ballade tidligere var arbeidsstedet til en av landets dyktigste og mest produktive klassisk- og samtidsjournalister har naturligvis preget det redaksjonelle innholdet. Før skrev Ballade svært mye om disse feltene. I dag jobber vi med å finne gode stemmer her (tar du oppdrag, Andersson? Det hadde vi likt!) og å få opp frekvensen av saker.

Her er noen av tilbakemeldingene jeg har fått etter de siste dagers debatt: For mye bransjestoff, for lite om klassisk, for mye om streaming, savner mer bransjestoff, for mye klassisk og, til sist, som lest ovenfor: bra dekning av streaming.

Ballade jobber hele tiden med å finne rett balanse, og ingenting er skrevet i stein.

PS: Er gjerne interessert i å høre hvilke nyttige saker om musikkbransjen du har lest i VG i det siste.

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no